برای اولین بار در سال 68؛

54 نفر از فرماندهان ارتش و سپاه نشان فتح دریافت کردند

از زمانی که حضرت آیت الله خامنه ای، فرماندهی کل قوا را بر عهده گرفته اند، ایشان بنا به مناسبت های مختلف اقدام به اعطای این نشان به فرماندهان عالی رتبه و رزمندگان جان بر کف نیروهای مسلح کرده اند که اولین آن، روز 5 مهرماه سال 1368 بوده است.
کد خبر: ۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴ - 19January 2014

54 نفر از فرماندهان ارتش و سپاه نشان فتح دریافت کردند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از مشرق، اهدای نشان "فتح یک" از سوی رهبر معظم انقلاب به فرمانده نیروی زمینی سپاه مهمترین خبری بود که در هفته گذشته منتشر و موجب خوشحالی فرماندهان نیروهای مسلح و بسیجیان سراسر کشور شد تا بار دیگر، نام فرماندهی به جمع رزمندگانی که مفتخر به دریافت این نشان شده اند اضافه شود.

اما نشان "فتح یک" چیست و تاکنون کدام فرماندهان نیروهای مسلح مفتخر به دریافت این نشان از فرمانده معظم کل قوا شدهاند؟

در 5 مهرماه سال 1368 که ششمین روز از هفته دفاع مقدس محسوب می شد، 54 نفر ازفرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در عملیات بزرگ و ظفرمندانه بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر در سال 1361 ایفاء کرده بودند، برای اولین بار طی مراسمی به افتخار دریافت نشان فتح از رهبر انقلاب اسلامی نائل شدند.

در مراسم مذکور، محسن رضائی و امیر شهید صیاد شیرازی فرماندهان قرارگاه مرکزی کربلا در عملیات بیت المقدس و همچنین یکی از بستگان بسیجی نام آور و پرافتخار "شهید حسین فهمیده" نشان درجه یک فتح را دریافت کردند. همچنین در این مراسم به 21 تن از فرماندهان سپاه و ارتش و یک تن ازجهادگران نشان درجه دو فتح و به 29 تن دیگر از فرماندهان سپاه و ارتش که در علمیات پیروزمندانه بیت المقدس شرکت داشته اند نشان درجه سه فتح تعلق گرفت که توسط حضرت آیةالله خامنه ای به آنان اعطاء شد.

رهبر انقلاب در مراسم مذکور همچنین خطاب به فرماندهان نیروهای مسلح تاکید کردند: « این نشان، اولاً نشان سپاسگزارى و قدردانى جمهورى اسلامى از شما عزیزانى است که خدمتى بزرگ و ارزنده را در جنگ تحمیلى، از خودتان نشان دادید. ثانیاً، یک یادگار ماندنى است تا در آینده همه بدانند که در یک فصل بسیار خطرناک و دشوارى از زندگى و تاریخ جمهورى اسلامى، صاحبان این نشان ها، چه فداکارىیى نشان دادند و چه عظمت انسانىیى از خودشان بروز دادند. این نشان، یک کار سمبلیک است، والّا قدر کار شما بیش از اینهاست و امیدواریم که همه ملت و کشور و مسؤولان، قدر شما و مجاهداتتان را بدانند و انشاءاللَّه همیشه از شما قدردانى کنند.»

از جمله مشهورترین فرماندهانی که در این مراسم مفتخر به دریافت نشان فتح شدند، می توان به سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی، امیر خلبان حبیب بقایی، امیر شهید مسعود منفرد نیاکی، برادر پاسدار علی شمخانی، برادر پاسدار سید رحیم صفوی، برادر پاسدار غلامعلی رشید، برادر پاسدار شهید غلامحسین افشردی، برادر پاسدار شهید مهدی باکری، برادر پاسدار شهید مهدی زین الدین، برادر پاسدار شهید حسین خرازی، برادر پاسدار شهید حاج ابراهیم همت، برادر پاسدارعزیز جعفری، برادر پاسدارقاسم سلیمانی و برادر پاسدار (شهید) احمد کاظمی اشاره کرد.

چند ماه بعد و در 15 بهمن همان سال، به میمنت ایام مبارکه دهه فجر، 210 تن از فرماندهان و نیروهای برجسته و فداکار ارتش و سپاه که در دو عملیات پیروزمند کربلای پنج و کربلای هفت نقش مؤثر و مهمی را بر عهده داشتند به افتخار دریافت نشان فتح از دست حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا نائل شدند.

ایشان در این مراسم نیز تاکید کردند: « امیدواریم که خداى متعال به شما کمک کند و انشاءاللَّه این توفیق را هم به ما بدهد که بتوانیم یاد رزمندگان عزیز و شجاعتهاى بزرگ آنها را همیشه زنده بداریم. این، یک وظیفه قطعى بر عهده ماست و اهدا و تقدیم این نشان به شما نیز بههمین معناست. این اقدام، بزرگداشت شجاعت و فداکارى یى است که در آن برهه از شما صادر شد و این چیز کوچکى در مقایسه با آنهاست. آنچه مهمتر و بزرگتر است، سپاس الهى و پاداشِ معنوىِ تمام نشدنى است.»

فرمانده معظم کل قوا در 1369 و به مناسبت هشتمین سالگرد آزادی خرمشهر از اشغال متجاوزین بعث عراق نیز نشان درجه یک و درجه دو فتح را به 76 تن از فرماندهان، رزمندگان و بازماندگان شهدای عملیات فتح المبین و بیت المقدس اعطاء کردند.

همچنین رئیس ستاد فرماندهی کل قوا نیز نشان های درجه سه فتح را از دست مقام معظم رهبری دریافت و پس از پایان این مراسم به نمایندگی از سوی فرماندهی کل قوا به 410 تن ازفرماندهان و رزمندگان منتخب اسلام که در این دو عملیات پیروزمند حضور فعال داشته اند، اعطاء کرد.

در اولین روز شهریورماه سال 1369 نیز، همزمان با آغاز هفته دولت، مقام معظم رهبری به پاس زحمات وفداکاری های آقای هاشمی رفسنجانی در طول جنگ تحمیلی نشان درجه یک فتح را به وی اعطا فرمودند.

*نگاهی به طراحی نشان فتح

بررسی ها نشان می دهد نشان فتح از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

آنطور که سردار افشار معاون وقت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در سال 1368 اعلام کرده بود: "نشان فتح" به عنوان سمبل عملیات پیروزمندانه رزمندگان اسلام و نشانی برای فاتحان عملیاتهای پیروز رزمندگان اسلام انتخاب شده است و دیگر نشان ها نیز به نیروهای مؤثر در خدمات رزمی، فعالیت های پشتیبانی، ایثارگران، جانبازان، و مبتکرین در اختراعات و اکتشافات صنایع نظامی، امدادگران و فعالین در امور هنری اعطاء خواهد شد.

*اعطای نشان نصر به فرماندهان

سال ها بعد و در دوم خرداد 1379، همزمان با فرارسیدن سالروز عملیات پیروزمندانه بیتالمقدس و فتح خرمشهر، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا به جمعی از فرماندهان و مسؤولان پشتیبانی دفاع مقدس نشان "درجه یک نصر" اعطا کردند.

از جمله مسئولانی که مفتخر به دریافت نشان نصر شدند، سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی، امیر سلیمی مسؤول دفتر مشاورت امام (ره) در امور دفاعی و مسؤول ستاد جنگ های نامنظم و وزیر دفاع، حجتالاسلام دکتر حسن روحانی رئیس ستاد پشتیبانی جنگ،  سردار افشار رئیس ستاد مرکزی سپاه در دوران دفاع مقدس، محسن رفیقدوست مسؤول تدارکات سپاه و وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس، سردار جلالی وزیر دفاع و مهندس فروزش مسؤول ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی بودند.

فرمانده کل قوا در ششم مهرماه سال 1376 نیز سیدمرتضی سنایی طراح هواپیمای آذرخش و فرزند شهید ستاری را به دریافت نشان درجه یک هنر مفتخر کردند.

*اعطای نشان به طراح جنگنده آذرخش

از آن سال تاکنون، خبری رسمی درباره اعطای نشان توسط رهبر معظم انقلاب به فرماندهان نیروهای مسلح منتشر نشده بود و تنها فرماندهی که توانست نشان رسمی دریافت کند، ناوسالار یکم پاسدار ابوالقاسم آمانگاه فرمانده مرزبانان دستگیر کننده متجاوزان انگلیسی در آبهای کشورمان بود که نشان درجه 3 لیاقت از سوی محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق کشورمان دریافت کرد.

*نگاهی به سوابق و کارنامه سردار پاکپور

سردار محمد پاکپور که در سال 1388 به پیشنهاد سرلشکر جعفری و تصویب حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا مسئولیت فرمانده نیروی زمینی سپاه را به عهده گرفت، از نسل فرماندهان شجاع هشت سال دفاع مقدس بوده که از آغازین روز جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق تا آخرین روز حماسه جاویدان دفاع مقدس در صحنه های ایثار و شهادت و جبهه های حق علیه باطل حضور داشته و در کنار سرداران سرافراز شهید و نامآور دفاع مقدس، تیپ زرهی سپاه را فرماندهی می کرد.

سردار پاکپور در ابتدای انقلاب اسلامی در هنگام شکل گیری غائله کردستان از سوی استکبار جهانی و بیانات ضد انقلاب و تجزیه طلب، همدوش پاسداران سبزپوش سپاه اسلام با اشرار و گروهکهای ملحد مبارزه کرد و در دوران دفاع مقدس به افتخار جانبازی نایل شد.

عمده مسئولیتهای سردار سرتیپ پاکپور در طول سالیان خدمت در سپاه پاسداران، پنج سال فرماندهی عملیات سپاه، فرماندهی لشکر 8 نجف، فرماندهی لشکر 31 عاشورا، فرماندهی قرارگاه شمال و فرماندهی قرارگاه نصرت سپاه بوده است.

سردار پاکپور دارای مدرک دکترای جغرافیای سیاسی است در طول دوران مسئولیت خود تا کنون، اقدامات مهم و در خور تحسینی چون پاکسازی کامل منطقه شمال غرب کشور از عناصر ضد انقلاب و تروریست، برقراری امنیت پایدار در منطقه جنوب شرق و برگزاری رزمایش های تخصصی و گسترده را انجام داده است.

همانطور که سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه در پیام تبریک خود به این فرمانده بسیجی آورده است، اعطای نشان فتح حاصل «تلاش های دلسوزانه و شبانه روزی» سردار پاکپور در اجرای ماموریت های محوله است و به قول معروف « بِقَدرِ کَدِّ تُکتَسَبُ المَعالی وَ مَنْ طَلَبَ العُلَی سَهِرَ اللَّیالِی»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار