وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران نوشهر مطرح کرد؛

ایجاد شهر جدید «تیس» در چابهار/ نوسازی و بازسازی52 کیلومتر ریل در بندر شهید رجایی

وزیر راه و شهرسازی گفت: در چابهار شهر جدید تیس را در دستور کار داریم که با توجه به حجم توسعه‌ای این بندر که جذب‌کننده جمعیت گسترده است؛ بحث ساماندهی چابهار و همچنین ایجاد شهر جدید تیس، در دستور کار شورای شهرسازی است.
کد خبر: ۹۸۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴ - 01September 2016

ایجاد شهر جدید «تیس» در چابهار/ نوسازی و بازسازی52 کیلومتر ریل در بندر شهید رجایی

به گزارش دفاع پرس از مازندران، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در نوشهر اظهار داشت: در چابهار شهر جدید تیس را در دستور کار داریم که با توجه به حجم توسعه ای این بندر که جذب کننده جمعیت گسترده است؛ بحث ساماندهی  چابهار و همچنین ایجاد شهر جدید تیس، در دستور کار شورای شهرسازی است.

وی همچنین با اشاره به فعالیتهای مختلف توسعه ای در بندر چابهار افزود: مهمترین فعالیتهایی که در چابهار رخ داده است، توسعه بندر از 2.5 میلیون به 8.5 میلیون است که در حال انجام است و همچنین توسعه خط ریل چابهار به زاهدان هم با قوت دنبال میشود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بندرعباس دارای 2 هزار و 400 هکتار پس کرانه است که در دو سال اخیر 5 هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در این پس کرانه سرمایهگذاری شده است، یادآور شد: بحث صادرات فرآوردههای نفتی در بندرعباس فراهم شده است و به همین منظور مخازن بزرگ سوخت و فرآوردههای سبک و سنگین نفتی در حال اجرا است.

این مسئول ادامه داد: برای توسعه سرمایهگذاری بخش خصوصی هماکنون پروژه سرمایهگذاری 300 میلیون دلاری توسط شرکت ایرانی و خارجی بخش خصوصی در حال سرمایهگذاری است که توسعه مناسبی را در پی خواهد داشت.

آخوندی همچنین اتصال ریل به بندر شهید رجایی را از دیگر فعالیتهای مهم این بخش عنوان کرد و یادآور شد: 52 کیلومتر ریل در بندر شهید رجایی در حال نوسازی و بازسازی است به نحوی که تمام انبار و تاسیسات امکان دسترسی به ریل داشته باشند.

وی ادامه داد: با ایجاد این خط ریلی، میزان بسیار زیادی از کالا از طریق ریل حمل و نقل میشوند که همین امر یعنی اتصال به ریل موجب شد که میزان کالایی که در گذشته تنها پنج درصد از طریق ریل حمل میشد اکنون به 15 درصد رسیده و به دنبال آن هستیم که حمل 30 درصد کالا در بندر شهید رجایی به ریل منتقل شود.

وزیر راه و شهرسازی در مورد سرمایهگذاری انجام شده در بندر شهید رجایی گفت: 117 میلیون دلار برای تجهیز فاز دوم شهید رجایی سرمایهگذاری شده است و در فاز سوم این بندر هم عمق آبخور کشتیها را یک متر افزایش میدهیم تا کشتیهای بزرگتری را در این بندر داشته باشیم.

وی همچنین از حضور 14 لاینر خارجی در بنادر کشور و پهلوگیری آنان خبر داد و افزود: برای این منظور قدرت رقابتی بسیار خوبی ایجاد شده و موجب شد قیمت حمل و نقل دریایی ما کاهش یافته و قدرت رقابتی مناسبی ایجاد شود.

آخوندی در مورد بنادر شمالی کشور هم اظهار کرد: در بنادر شما دو طرح بزرگ و چندین طرح کوچک در دست اقدام است که طرح بزرگ بندر امیرآباد به عنوان طرح بسیار مهم و بزرگ دارای توسعه عمدهای است که امسال به پایان میرسد و همچنین توسعه بندر انزلی به عنوان طرح دیگر در بنادر شمال کشور هم 15 میلیون تن افزایش پیدا میکند.

وی اضافه کرد: سیستم رو ـ رو بندر امیرآباد در مازندران حائز اهمیت است که از طریق این سیستم "رو ـ رو ریلی " واگنهای قطار میتوانند وارد کشتی شده و در واقع ریل را به کشتی وصل کرده و واگن وارد سیستم ریل میشود که این سیستم "رو ـ رو ریلی" امسال افتتاح میشود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان از ایجاد شبکه بنادر به عنوان یکی از سیاستهای مهم این وزارتخانه نام برد که براساس آن، یک بندر به جایگاه اصلی خود میرسد و بقیه بنادر به عنوان بنادر فرعی محسوب میشوند که در شمال کشور بندر امیرآباد و بندرانزلی به عنوان بنادر اصلی میشوند و همچنین نوسازی بنادر همچون نوشهر و سایر بنادر در دستور کار است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار