اوحدی در گفت و گو با دفاع پرس عنوان کرد؛

ارجاع تمام پرونده‌های شهدای منا به وزارت امور خارجه/ تلاش برای به حداقل رساندن هزینه ویزای اربعین

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره ارجاع تمامی پرونده‌های شهدای فاجعه منا به وزارت امور خارجه، از تلاش برای به حداقل رساندن هزینه ویزای زائرین اربعین خبر داد.
کد خبر: ۹۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶ - 03September 2016

ارجاع تمام پرونده‌های شهدای منا به وزارت امور خارجه/ تلاش برای به حداقل رساندن هزینه ویزای اربعین

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور ظهر امروز در حاشیه نشست خبری اعلام برنامه های ستاد بزرگداشت شهدای منا در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس مبنی بر برخی انتقادها به وزارت امور خارجه مبنی بر عدم پیگیری پرونده فاجعه منا گفت: ما همه پرونده ها و امکانات را در اختیار وزارت امور خارجه قرار دادیم واقعیت این است که اگر بخواهیم منصفانه ببینیم وزارت امور خارجه نیز اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

همه پرونده های شهدای منا را به وزارت امور خارجه تحویل داده ایم

وی افزود: با نمایندگی ها و وکلای مختلف جلساتی برگزار شد ولی قطع روابط سیاسی و عضو نبودن عربستان در بسیاری از کنوانسیون های بین المللی باعث کندی پیشرفت کار شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به وضعیت برگزاری حج عمره اظهار داشت: حج یک فریضه واجب شرعی است. برنامه ریزی برای حج عمره منوط به محاکمه دو مجرم سعودی است که همچنان ما منتظر هستیم محاکمه انجام شود. توقع منطقی ما بود، دولت مدعی عربستان که میزبان زائرین است  یک هفته بعد از حادثه فرودگاه جده هر دو مجرم را محاکمه کند، برداشت ما از طولانی شدن این فرآیند نشان دهنده برخی کارشکنی ها است.

هیچ دیه ای از سوی دولت عربستان به 7هزار شهید منا پرداخت نشده است

وی در خصوص وضعیت پرداخت دیه شهدای منا از سوی عربستان عنوان کرد: براساس مصوبات، مسئول پیگیری حقوقی بیش از 25 جلسه در قوه قضائیه تشکیل داده است که آخرین جلسه هفته گذشته با همه ظرفیت ها برگزار شد. قطع روابط با عربستان و عدم حضور عربستان در کنوانسیون های بین المللی مشکلاتی ایجاد کرده است.

اوحدی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ یک از ادعاهای عربستان تحقق پیدا نکرده است، گفت:  به هیچ کدام از 7 هزار شهید فاجعه منا دیه ای پرداخت نشده است. ابهاماتی وجود دارد که چرا دولت عربستان اجازه فعالیت کمیته ای حقیقت یاب با حضور کشورها را نمی دهد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اقدام سازمان حج و زیارت در بزرگداشت روز شهادت شهدای منا بیان کرد: پیشنهاد شد روز دوم مهر به نام روز شهدای منا نام گذاری شود. 5 کتاب تا به امروز در بحث واکاوی فاجعه منا با توجه به مستندات و مصاحبه با زائرین کشورهای دیگر آماده و چاپ شده است. خود خانواده های شهدا نیز اقدام به نگارش و چاپ کتاب خاطرات و ارزش های شهیدشان کرده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت به وضعیت پیگیری شکایت خانواده شهدای منا اشاره کرد و افزود: 410 وکالت نامه از طرف خانواده شهدای منا به زبان عربی ترجمه و به وزارت امورخارجه داده شده است. فرمت جدیدی از این وکالت نامه ها به سازمان حج و زیارت ارائه گردیده که همراه مصاحبه و مستنداتی که داشتیم به صورت بسته ای جامع آماده و به  وزارت امورخارجه داده خواهد شد.

ثبت نام 100 هزار نفر برای زیارت اربعین/ پیش بینی ثبت نام 2 میلیون زائر

اوحدی به ثبت نام زائران اربعین اشاره و تصریح کرد: تا به این لحظه ثبت نام زائران اربعین از مرز 100 هزار نفر گذشت. یکی از کمیته های مهم در ستاد اربعین کمیته کنسولی است که مسئولیتش با وزارت امور خارجه است. همینطور که کمیته کنسولی اعلام کردند احتمالا از این هفته شاهد صدور ویزای اربعین هستیم. پیش بینی می کنیم با استقبال مردم به مرز دو میلیون زائر برسیم.

تلاش می کنیم هزینه صدور روادید به کمترین حد ممکن برسد

وی در خصوص شایعاتی مبنی بر برداشتن هزینه روادید گفت: هزینه روادید حق حاکمیتی کشور عراق است قطعا ما به دنبال این هستیم که با کمترین هزینه زائران به عتبات مشرف شوند. دولت عراق سال گذشته  میزبانی خوبی داشتند و از مردم پذیرایی و امنیت آن ها را تامین کردند که ما قدردان هستیم. اما گلوگاه ویزا، گلوگاه سختی است که مهمترین اقدام در ساماندهی اربعین مربوط به صدور ویزا است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها