فانی:

رویکردهای سوادآموزی باید تغییر کند

وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت روز جهانی سوادآموزی عنوان کرد که رویکردهای سوادآموزی باید به سمت ایجاد فرصت های آموزشی، افزایش سطح درآمد سوادآموزان و ایفای نقش بهتر آنان در فرآیندهای اجتماعی تغییر کند.
کد خبر: ۹۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۶ - 05September 2016

رویکردهای سوادآموزی باید تغییر کند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، علی اصغر فانی با بیان اینکه میزان بهره مندی مردم حداقل سواد خواندن و نوشتن یکی از شاخصه های رشد جوامع محسوب می شود، گفت: رویکردهای سوادآموزی باید به سمت ایجاد فرصت های آموزشی، افزایش سطح درآمد سوادآموزان و ایفای نقش بهتر آنان در فرآیندهای اجتماعی تغییر کند.

متن کامل پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روزجهانی سوادآموزی به این شرح است:

" نامگذاری روز «سواد آموزی» در تقویم جهانی و برگزاری مراسم گرامیداشت آن در طول ۵۰ سال گذشته، نشاندهنده اهمیت و تأثیر سواد آموزی در توسعه جوامع و ترویج صلح و آرامش است.

روز جهانی سوادآموزی توسط سازمان علمی - فرهنگی ملل متحد (یونسکو) «خواندن گذشته و نوشتن آینده» نامیده شده است و بر نقش خواندن و نوشتن در توانمندسازی و اهمیت آن برای به اشتراک گذاشتن گذشته و ترسیم آینده تأکید دارد. این موضوع فرصتی را فراهم میآورد تا همواره به خاطر داشته باشیم که سـوادآموزی نــه تنها میتواند زندگی انسان را بهبود دهد بلکه قادر است آن را نجات دهد.

امروزه میزان بهرهمندی مردم از حداقل سواد نوشتن و خواندن یکی از شاخصهای رشد جوامع است. هرچه افراد به سمت باسواد شدن پیش روند، سیر تحول و رویکرد آن جامعه به سمت توسعه سریعتر خواهد بود.

بر این باورم که افق و رویکردهای سوادآموزی باید مبتنی بر تقویت اعتماد به نفس، ایجاد فرصتهای آموزشی، گسترش استعداد و مهارتهای بهتر برای افزایش سطح درآمد سوادآموزان و ایفای نقش بهتر آنان در فرایندهای اجتماعی؛ بازبینی و بازتعریف شود.

از طرف دیگر سواد یکی از حقوق اولیهی انسانی در راستای عدالت اجتماعی محسوب میشود، ضمن اینکه آموزههای دینی ما نیز تأکید زیادی بر سواد و سوادآموزی دارد.

در پرتو این ارزشهاست که عملکرد و دستاوردهای سوادآموزی طی سالهای گذشته در سطح ملی و بینالمللی نشان از موفقیت، کارایی و اثر بخشی این حوزه دارد به نحوی که ارائه خدمات سوادآموزی به حدود ۵۲۰ هزار نفر، تکمیل و استقرار پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد قریب به ۶۰ میلیون نفر از افراد جامعه، برنامه ریزی برای ارائهی محلی و منطقهای آموزشهای سوادآموزی در قالب استقرار و راهاندازی مراکز یادگیری محلی، تغییر و اصلاح روندها و رویههای آموزشی متناسب با کمیت و کیفیت تقاضا از برنامه های سوادآموزی در قالب سوادآموزی پودمانی و افزایش باسوادی به ۹۵ درصد در گروه هدف، دستیابی ۹۶ درصد از اولیای دانش آموزان به باسوادی، از مهمترین آنها در سال ۱۳۹۴ است.

خداوند متعال را به جهت دستیابی به این اهداف سپاسگزارم و به سهم خود فرصت را مغتنم میشمارم و از تلاش همکاران خدوم سوادآموزی در سازمان نهضت سوادآموزی، ادارات کل آموزش و پرورش، ادارات شهرستانها و نواحی و مدیران مدارس، معلمان و دیگر دستاندرکاران تشکر و قدردانی مینمایم و توفیق روزافزون همگان را از درگاه خداوند متعال خواهانم".

منبع: ایسنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار