دیلی میل:

جنگ هسته‌ای روسیه و غرب قریب‌الوقوع است/ پوتین درحال ساخت پناهگاه‌های مخفی

نشریه انگلیسی ادعا کرد، مسکو با استفاده از موشک هسته‌ای «شیطان 2» قادر است بخش‌های گسترده‌ای از اروپا و حتی آمریکا را با خاک یکسان کند.
کد خبر: ۹۹۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ - 05September 2016

جنگ هسته‌ای روسیه و غرب قریب‌الوقوع است/ پوتین درحال ساخت پناهگاه‌های مخفی

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، پایگاه اینترنتی دیلی میل در گزارشی نوشت: بنابر گزارشها، ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، برای ساخت پناهگاههای مخفی سرتاسر مسکو به منظور آمادگی در صورت وقوع جنگ با غرب، سرمایهگذاری کرده است.

بنابر اعلام مقامات آمریکایی و گزارشی  که برای نخستین بار ماه گذشته منتشر شد، روسیه از چند سال پیش پروژه ساخت پناهگاههای زیرزمینی در سراسر کشور را آغاز کرده است.

«مارک اشنایدر،» مقام سابق پنتاگون و کارشناس سیاست هستهای، در همین خصوص به واشینگتن فری بیکن ادعا کرد: روسیه در حال آماده شدن برای جنگی بزرگ است که به اعتقاد مسکو تبدیل به نبردی هستهای خواهد شد. این جنگ با حملات خود مسکو آغاز میشود. این در حالی است که ما قصد انجام هیچ نوع جنگی به خصوص هستهای را نداریم.

بنابر این گزارش، جزئیات زیادی در خصوص این پناهگاهها در دست نیست؛ اما بنابر اعلام رسانههای دولتی روسیه، این پناهگاهها با هدف تحقق بخشی از راهبرد امنیت ملی جدید روسیه ساخته میشوند. همچنین گفته میشود تعداد زیادی از این پناهگاهها اطراف کوه «یامانتائو» در اورالز احداث شدهاند.

مسئله الحاق کریمه به روسیه و اختلافنظرها در خصوص جنگ سوریه، موجب تیرگی روابط میان مسکو و غرب در سالهای اخیر شده است. تمرینات نظامی ناتو در کشورهای حوزه بالتیک نیز به تشدید این تنشها دامن زده است.

به ادعای این نشریه انگلیسی، اوایل سال جاری میلادی اخباری مبنی بر آمادهسازی مسکو برای انجام آزمایشی موشکی با قابلیت حمل کلاهک هستهای منتشر شد. گفته میشود این موشک به اندازهای پیشرفته است که از سد دفاعی ناتو عبور و بخشهای بزرگی از اروپا را در همان چند ثانیه نخست پرتاب ویران میکند.

موشک روسی « سارمات آراس-28» موسوم به «شیطان 2» سرعتی معادل 7 کیلومتر در ثانیه و قابلیت نفوذ به سامانههای دفاع موشکی را دارد. این موشک قابلیت حمل کلاهک هستهای 40 مگاتن یعنی دو هزار برابر قدرت بمبهای اتمی استفاده شده در هیروشیما و ناگازاکی در سال 1945 را داراست.

بر اساس گزارشها، این موشک میتواند مساحتی معادل وسعت کشور فرانسه یا تگزاس را با خاک یکسان کند. انتظار میرود این موشک با برد 10 هزار کیلومتری خود بتواند لندن، دیگر شهرهای اروپایی، شهرهای واقع در غرب آمریکا و سواحل شرقی این کشور را هدف قرار دهد.

«لورن تامپسون،» کارشناس ارشد مسائل دفاعی، معتقد است نه تنها احتمال جنگی هستهای میان آمریکا و روسیه به قوت خود باقیست، بلکه در حال افزایش است. به احتمال زیاد کشورهای کوچک حوزه بالتیک مانند استونی، لتونی و لیتوانی محل آغاز این تقابل نظامی خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار