یادداشت/ علامه النابلسی

فاجعه «منا» عمدی بود

هزاران حاجی به علت سهل‌انگاری آل سعود در فاجعه منا جان ‌باختند، بسیاری از گزارش‌ها نشان دهنده عمدی بودن این حادثه از سوی مقامات سعودی است.
کد خبر: ۹۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳ - 06September 2016

فاجعه «منا» عمدی بود

گروه بینالملل دفاع پرس- علامه عفیف النابلسی روحانی برجسته لبنانی طی یادداشتی در روزنامه البنا با اشاره به گذشت یک سال از فاجعه منا نوشت: یک سال از فاجعه منا سپری شد، فاجعهای که در نتیجه آن هزاران نفر از حجاج جان خود را از دست دادند، بدون اینکه خم به ابروی آل سعود بیاید. آنها هیچ تحقیقات علمی و شفافی را در این زمینه انجام ندادند، آنها حضور کارشناسان و محققان خارجی به ویژه از میان دولتهایی که شهدای آنها در میان قربانیان حادثه وجود داشت را نپذیرفتند. آنها هیچ توجیه منطقی در رابطه با عوامل این حادثه ارائه نکردند. آنها حتی عذرخواهی نیز نکردند، غرامتهای قربانیان را پرداخت نکردند و هیچ یک از مقامات آل سعود را که در نتیجه این فاجعه مقصر بودند، برکنار نکردند. آنها حتی از این هیچ اقدامی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده خبر ندادند.

یک سال از فاجعه منا گذشت که در نتیجه آن هزاران حاجی  به علت سهلانگاری آل سعود جان باختند، این در حالی است که بسیاری از گزارشها نشان دهنده عمدی بودن این حادثه از سوی مقامات سعودی است، افرادی که در سالهای گذشته نیز جنایتهایی را بر ضد حجاج انجام داده بودند، بدون اینکه خود را مقید به هیچ یک از تبعات انسانی و اخلاقی و انسانی رفتار خود بدانند.

آنها به جای اینکه اقدام به تصحیح وجهه خود در میان افکار عمومی مسلمانان کنند، با تکبر و غرور مانع از ورود حجاج کشورهای مختلف به بیتالله الحرام میشوند، گویا از سوی خداوند مأمور پذیرش یا محروم کردن حجاج هستند و گویا که اماکن مقدس مکه و مدینه در انحصار ویژه آل سعود قرار دارد.

در واقع سیاستهایی که رژیم آل سعود در زمینه مسائل مربوط به حج یا دیگر مسائل در پیش گرفتهاست، سیاستهای خودکامه و نفرتانگیز است. آنها برای باقی ماندن کرسی پادشاهی خود آمادگی دست زدن به زشتترین و پلیدترین ظلمها و جنایتها را دارند و این دقیقاً همان چیزی است که در بسیاری از کشورهای اسلامی رخ میدهد. در عراق آنها شریک خون هزاران عراقی هستند. ولی آنها مسبب آواره شدن هزاران نفر و تخریب و ویرانی صدها شهر هستند.

در سوریه آنها مبنای اصلی فتنهانگیزی و قتل و کشتار هرجومرج و تجزیه این کشور هستند، این در حالی است که تعداد قربانیان بحران سوریه با ورود به پنجمین سال خود به بیش از نیم میلیون نفر رسیده است.

در یمن سیاستهای تجاوزطلبانه آنها در برابر دیدگان جهانیان ادامه دارد و هزاران نفر که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند، در نتیجه این جنایتها قربانی شدهاند. جنگندههای سعودی بیمارستانها و مدارس و مناطق باستانی و مساجد را بدون اینکه خم به ابروی کسی بیاید، موشک باران میکنند.

سعودیها در لبنان نقش تأثیرگذار خود برای دامن زدن به ادامه درگیریها و تلاش برای خوار و ذلیل کردن مقاومت و توطئه بر ضد آن را از زمان تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 2006 دنبال کرده و همچنان فعالیتهای مؤسسات قانونی این کشور را با مداخلات آشکار خود متوقف کردند.

آنها در فلسطین هیچگاه همراه مقاومت نبودند، بلکه پروژههای سازشکارانه و خفتبار در برابر دشمن صهیونیستی را ارائه کردند و همینها هستند که امروز روند عادیسازی مناسبات خود با این دشمن را در پیش گرفته و به جای اینکه به عنوان خادمان حرمین شریفین حامی و پشتیبان بازپسگیری حقوق مردم فلسطین باشند، اراضی و حقوق فلسطینیان را در این قضیه قربانی میکنند.

در بحرین نیز آل سعود مردم را از رسیدن به حقوق طبیعی خود باز میدارند، آنها برای جلوگیری از رسیدن مردم به حقوق و آزادیهای خود در این کشور مداخله نظامی کردهاند. حاکمان آل سعود با قدرت جریانهای تکفیری و پولی که در اختیار دارند، امت اسلام را فریب داده و آنها را در آتش فتنهها باقی نگه میدارند.

در این میان تنها یک مأموریت مشخص باقی میماند و آن اینکه ما برای ریشهکن کردن این بیماری مهلک و کشنده از امت اسلام نیازمند وحدت واقعی اسلامی و قدرت اصیل اسلامی و دینی هستیم.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار