کارشناس روس:

پیام حج رهبر ایران مبنای حقوق بین المللی دارد

«ولادیمیر زاخاروف» رئیس انستیتو پژوهش های سیاسی و راهبردی روسیه گفت: پیام حج رهبر انقلاب اسلامی ایران که در آن به بی کفایتی دولت عربستان سعودی در سازماندهی و برنامه ریزی برای برگزاری مناسک حج اشاره شده، بر مبنای حقوقی بین المللی استوار است.
کد خبر: ۹۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳ - 07September 2016

پیام حج رهبر ایران مبنای حقوق بین المللی دارد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، زاخاروف از کارشناسان آشنا به امور ایران و خاورمیانه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو گفت: عربستان که هر سال میزبان بیش از یک و نیم میلیون نفر از زائران کشورهای مختلف جهان است، برای حفظ جان و تامین امنیت آنان مسئولیت دارد.

کارشناس روس خاطرنشان کرد: دو حادثه خونین منا و سقوط جرثقیل در مکه نشانگر این واقعیت است که دولت عربستان خواسته یا ناخواسته از عهده مسئولیت خود برنمی آید و رهبر انقلاب اسلامی نیز در پیام خود به مسلمانان جهان به مناسبت آغاز موسم حج بر این نکته مهم تاکید و خواستار رسیدگی بین المللی به این حوادث شدند.

زاخاروف ادامه داد: مطابق قوانین بین المللی، ایران که بیش از 400 نفر از شهروندان خود را در حادثه سال گذشته منا از دست داد، حق دارد علیه دولت عربستان به مجامع قضایی بین المللی شکایت کند و این کشور نیز باید پاسخگوی اعمال خود و حوادثی که بر اثر عدم اتخاذ تدابیر موثر بروز کرده است، باشد.

وی در باره فاجعه منا گفت: بر اساس اطلاعات رسانه ها، علت اصلی بروز این واقعه دیدار پادشاه با مقام ها بود و به همین دلیل دو ورودی جاده را بستند و مردم قادر به جلو رفتن نبودند، ولی به این واقعیت توجه نکردند که اگر مانع جابجایی مردم شوند و جمعیت تجمع کند، بالاخره حوادثی رخ خواهد داد.

کارشناس ارشد روس با بیان اینکه ریاض اولین و تنها عامل وقوع این فاجعه است، اظهار کرد: دولت عربستان خود مراسم حج را اداره کرده و میزبان حاجیان است و با توجه به موارد زیاد حوادث خونین می توان نتیجه گرفت تدابیر اتخاذ شده کافی نیست و بدیهی است مسوولان و دست اندرکاران حج و هیات های برگزار کننده سعودی کوتاهی کردند.

وی افزود: درست است که این مکان های مقدس در عربستان سعودی قرار دارد، اما بدان معنا نیست که این اراضی مختص آنان است، بنابراین همه مسلمانان باید به دنبال راه حل باشند.
کارشناس روس گفت: دولت عربستان سعودی میلیون ها دلار برای ساخت هتل های جدید در مکه و اطراف آن و برای پروژه های دیگر هزینه می کند، اما برای راههایی که حاجیان باید در مناسک حج بپیمایند، اقدامی اساسی انجام نمی دهد.

وی ادامه داد: با توجه به تعلل ها صورت گرفته باید اتحادیه ای شامل همه کشورهای اسلامی برای اتخاذ تدابیر لازم با هدف تامین سلامتی حجاج تشکیل شود، زیرا این مساله به همه مسلمانان مربوط است.
رئیس انستیتو پژوهش های سیاسی و راهبردی روسیه در پایان مصاحبه با خبرنگار ایرنا، گفت: هدف اصلی اتخاذ تدابیر لازم، ایجاد وضعیتی است که حوادث خونینی مانند منا که جان چند هزار زائر بیگناه را گرفت، دیگر تکرار نشود و تمام کشورهای اسلامی هم باید در این مساله مهم مشارکت کنند.
منبع: ایرنا
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار