فرمان آتش در کوهستان‌های باختر؛ روایت تاریخ نظامی کرمانشاهان در قرن معاصر

کتاب «فرمان آتش در کوهستان‌های باختر» مروری بر تاریخ نظامی کرمانشاهان در قرن معاصر است.
کد خبر: ۱۰۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳ - 02February 2014

فرمان آتش در کوهستان‌های باختر؛ روایت تاریخ نظامی کرمانشاهان در قرن معاصر

خبرگزاری دفاع مقدس: استان کرمانشاه به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص خود – قرار گرفتن بر محور تهران - بغداد که دو پایتخت مهم در خاورمیانه هستند – و دارا بودن حدود ۲۶۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، از دیرباز اهمیت ویژهای داشته و در طول دورههای مختلف تاریخ، سنگری مقاوم در برابر تجاوز بیگانگان محسوب و به صحنه جنگهای خونینی بدل شده است.

هرگاه دشمن بدسگال از ناحیه مرزهای غربی کشور، خیال شوم اندازی به خاک پاک ایران زمین را در سر پرورانیدهاند، ابتدا سینه ستبر و گردن افراشته کوهستانهای کرمانشاهان را هدف تیر کین خود قرار دادهاند.

آموزگار مجرب تاریخ گواهی داده است که عبور از کوهستانها و گذرگاههای صعب العبور آن دیار، برای دشمنان قوی پنجهای همچون امیر گورکانی، سرداران گردنکش عثمانی، قوای متجاوز روس و انگلیس و ارتش بعثی عراق، کاری بس سخت و دشوار بوده و در بسیاری از مواقع به ناکامی تجاوز پیشگان انجامیده است.

کتاب «فرمان آتش در کوهستانهای باختر» در هشت فصل به رشته تحریر درآمده است.

فصل اول کتاب: جغرافیای طبیعی، سیاسی و نظامی استان کرمانشاه، فصل دوم: اهم تغییرات ساختاری و ماموریتهای لشکر ۸۱ زرهی، فصل سوم: کرمانشاهان در جنگهای جهانی اول و دوم جهانی، فصل چهارم: روابط تاریخی ایران و عراق، فصل پنجم: لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه از پیروز انقلاب اسلامی تا جنگ تحمیلی، فصل ششم: عملیاتهای نظامی دوران جنگ تحمیلی در استان کرمانشاه، فصل هفتم: استان کرمانشاه در آغازین روزهای جنگ تحمیلی و در فصل پایانی با عنوان تشریح عملیات عاشورا از فصول اصلی این کتاب هستند.

موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی استان کرمانشاه
 
استان کرمانشاه با مساحتی بالغ بر ۲۳۶۶۸ کیلومتر مربع در ناحیه غربی کشور، بین ۴۵ درجه و ۲۴ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۶ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و ۳۳ درجه و ۴۱ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۱۷ دقیقه عرضی شمالی از خط استوار واقع شده است.

قبل از ۱۳۳۰، کرمانشاهان – شامل استان کرمانشاه و فرمانداریهای کردستان، همدان، لرستان و ایلام – به استان پنجم اشتهار داشت، لیکن به مرور زمان فرمانداریهای کردستان، همدان، لرستان و ایلام به فرمانداری کل تبدیل و پس از تفکیک از کرمانشاهان و الحاق مناطقی به فرمانداریهای یاد شده، استانهای جدیدی را تشکیل دادند....
 
کرمانشاهان در جنگ جهانی اول
 
استان کرمانشاه به دلیل بهرهمندی از موقعیت خاص جغرافیایی – هم جواری با سرزمین بین النهرین – از دیرباز شاهد رویدادهای مهم نظامی و صحنه جنگهای خونینی بوده است.

از این رو به منظور تنویر اذهان خوانندگان سعی بر آن است که در این فصل از کتاب به شرح اجمالی رخدادهای نظامی استان کرمانشاه در جریان جنگهای اول و دوم جهانی پرداخته شود.

جنگ جهانی اول، در بیست و هشتم اوت ۱۹۱۴ م بین متحدین – آلمان، اتریش و عثمانی – و متفقین – انگلستان، روسیه و فرانسه – به بهانه ترور ولیعهد اتریش، آرشیدوک فرانتس فردیناند و همسرش – در شهر سارایوو – در گرفت و به تدریج بسیاری از کشورهای جهان و از جمله ایران را که به محض آغاز جنگ، اعلام بیطرفی کرده بود، گرفتار عواقب ویرانگر خود ساخت.
 
کرمانشاه از استانهایی بود که در طول جنگ تحمیلی آسیبهای فراوانی متحمل شد. در بخش پایانی کتاب به
متن نامه ۱ حضرت امام خمینی (ره) به مسئولان وقت مملکتی در خصوص علل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد اشاره شده است:
 
حضرت امام (ره) با انتشار و ابلاغ نامه مورخ ۱۳۶۷/۴/۲۵ که به طور محرمانه در جمع مسئولان وقت مملکتی – توسط حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی – قرائت گردید، علل موافقت با آتش بس و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد را چنین تبیین فرمودند:

با یاری خداوند متعال و با سلام و صلوات به انبیای بزرگوار الهی و و ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین. حال که مسئولان نظامی ما اعم از ارتش و سپاه که خبرگان جنگ میباشند، صریحا اعتراف میکنند که ارتش اسلام به این زودیها هیچ پیروزی به دست نخواهد آورد و نظر به اینکه مسئولان دلسوز نظامی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی از این پس جنگ را به هیچ وجه به صلاح کشور نمیدانند و با قاطعیت میگویند که یک دهم سلاحهایی را که استکبار شرق و غرب در اختیار صدام گذاردهاند، به هیچ وجه و با هیچ قیمتی نمیشود در جهان تهیه کرد و با توجه به نامه تکان دهنده فرمانده سپاه پاسداران که یکی از دهها گزارش نظامی سیاسی است که بعد از شکستهای اخیر به اینجانب رسیده و به اعتراف جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح، فرمانده سپاه یکی از معدود فرماندهانی است که در صورت تهیه مایحتاج جنگ معتقد به ادامه جنگ است و با توجه به استفاده گسترده دشمن از سلاحهای شیمیایی و نبود وسایل خنثی کننده آن، اینجانب با آتش بس موافقت مینمایم.
 
علاقهمندان برای دریافت این کتاب میتوانند به نشانی تهران – صندوق پستی ۱۷۱۴-۱۱۱۵۵ مکاتبه کرده و یا با تلفنهای ۸۱۹۵۴۴۲ و ۸۱۹۵۳۳۸۱؛ دورنگار ۸۸۴۱۱۰۴۷ مرکز عرضه محصولات فرهنگی ارتش تماس بگیرند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار