به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی

کتاب "خاطرات فضل‌الله فرخ" منتشر شد

مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود، کتاب "خاطرات فضل‌الله فرخ" تدوین حسین کاوشی را منتشر کرد.
کد خبر: ۹۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱ - 11January 2014

کتاب

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود، کتاب "خاطرات فضل الله فرخ" تدوین حسین کاوشی را منتشر کرد.

خاطرات فضلالله فرّخ، اطلاعات سودمندی ازوضعیت مشهد ازشروع نهضت اسلامی در اختیار ما قرار میدهد. همچنین خاطرات ایشان با توجه به مهاجرت به تهران، که هم زمان با شروع نهضت اسلامی دردهه ۱۳۴۰ صورت گرفت، و

فعالیت دربازار تهران که ازکانون های فعال انقلابیون بوده است،روایت مستندی از فعالیتهای نیروهای مذهبی درتاریخ انقلاب اسلامی بهشمار میرود.

همچنین فعالیت درهیئتهای مذهبی مانند: هیئت صادقیه که نیروهای مذهبی با ابتکاراتی تازه در آنجا به ترویج مفاهیم انقلاب همت میگماشتند، جنبه دیگری ازویژگی های خاطرات راوی محترم میباشد.

راوی خاطرات از ذوق ادبی هم برخوردار بوده و به مناسبتهای مختلف سرودههایی از خود به یادگار گذاشته است که هریک از آنها میتواند بیانگر اندیشه ها، آرمانها، احساسات و مفاهیم دوران ِ مبارزه باشد.

فضلالله فرّخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ضمن فعالیت در حزب جمهوری اسلامی، حزب مؤتلفه اسلامی و ستاد اقامه نماز جمعه خاطرات بسیاری از این دوران دارد.

بر اساس این گزارش، یکی ازمنابع مورد استفاده در تدوین تاریخ، خاطرات اشخاص است. هر شخص دارای تجربه فردی است که میتواند آن را در قالب خاطره روایت و به نوشتار تبدیل کند. خاطره، وقایع گذشته است که شخص آنرا دیده یا شنیده و بخشی ازمحفوظات ذهن میباشد و چون از برجستگی و ویژگی خاصی برخوردار بوده، شایستگی ثبت و ماندگاری در ذهن را یافته است.
 
 خاطره، حوادث، رویدادها وحتی سیرعادی زندگی روزمره است که باگذشت زمان، در قسمتی ازذهن جای گرفته و ماندگار شده است و بنا به نیاز شخص قابل یادآوری است.

 باوجود گذشتِ زمانی طولانی ازتاریخ وقایع،بخشی ازوقایع که نقش مهمی درزندگی افراد داشتهاند همواره درذهن زندهاند؛گرچه شرح دقیق وکامل آن و میزان یادآوری و ذکرجزئیات درافرادِ مختلف متفاوت است.
 
برخی خاطره نویسی را درمعنای عام آن، نه تنها یادآوری ونگارش دیدهها، بلکه شنیدهها هم دانستهاندکه درآن، علاوه برزمان ومکان وقوع خاطره، به ارزیابی چگونگی وقوع آن نیز میپرداخته میشود. باید توجه داشت که به خاطرات باید به دیدهی احتیاط نگریست واصول ومعیارهای نقدتاریخی را به دقت دراستناد به آنها به کار بست و از قابل اعتماد بودن آنها مطمئن شد.

ازپایان قرن هفدهم میلادی، استفاده ازخاطرات شخصی گروههای متعدد اجتماعی به عنوان دادههای تاریخی موردتوجه محققان قرارگرفت. درفرهنگ ایرانی اسلامی، ازقرون میانه، سفرنامه نویسی مانند شکلی ازخاطره نگاری مرسوم بوده ومیتوان نمونههای بارزی از آنرا در ادوار گوناگون تاریخی برشمرد.
 
درتاریخ معاصر ایران، باتوجه به تحولات مهم، نهضتهاوقیامهای مردمی علیه استبدادِ داخلی واستعمارخارجی به خصوص انقلاب اسلامی که این تلاشها رابه ثمررساند. ثبت وقایع از زبان شاهدانِ عینی رویدادها حایز اهمیت میباشد.

مرکزاسنادانقلاب اسلامی باتوجه به این ضرورت بخشی از فعالیتهای خود را به ضبط،تدوین و انتشار خاطراتِ شخصیتهای دخیل در وقایع انقلاب اسلامی اختصاص داده است تا منابع دستِ اول در اختیار پژوهشگران تاریخ معاصرایران و تاریخ انقلاب اسلامی قرار گیرد.

خاطرات فضل الله فرخ، در شمارگان۱۵۰۰ نسخه و ۳۰۴ صفحه روانه بازار نشر گردیده است.
 
لازم به ذکر است علاقمندان جهت تهیه این کتاب میتوانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران مراجعه و یا با شماره تلفنهای ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار