جنگ در اسارت؛ مروری بر سرگذشت آزادگان و اسرای ایرانی

کتاب «جنگ در اسارت» حدیث عزت و اقتدار و مروری بر سرگذشت و خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۱۰۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰ - 28January 2014

جنگ در اسارت؛ مروری بر سرگذشت آزادگان و اسرای ایرانی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس؛ کتاب «جنگ در اسارت» در حقیقت بیان خاطرات مردانی است که با رشادت و استواری دوران اسارت و غربت را تحمل کردند و پس از زمان طولانی با افتخار و سربلندی به وطن بازگشتند.

انقلاب اسلامی ایران، ثمره و دستاورد قرنها مبارزه و تلاش است که گوهر حقیقت ناب اسلام را به عنوان عزیزترین و گرانقدرترین گمشده خویش از میان سالها تحمل غربت دین در صحنه حماسهها و رنجهای تاریخ به کف گرفته و عیان ساخته است.

دوران هشت سال دفاع مقدس با هجوم ناگهانی رژیم بعث در روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ آغاز شد.
سرانجام، جنگ عراق علیه ایران نیز در تاریخ ۲۹ مرداد ماه سال ۱۳۶۷ با برقراری آتش بس میان دو کشور، رسما پایان یافته و نیروهای ناظر سازمان ملل برای نظارت بر حسن اجرای آتش بس در طول مرزها مستقر شدند.

در ۲۶ مرداد ماه سال ۱۳۶۹ و حدود دو سال پس از برقراری آتش بس، ایران اسلامی شاهد بازگشت آزادگان سرافرازی بود که پس از تحمل سالهای اسارت خود در اردوگاههای عراق پای به میهن اسلامی گذاشتند و به آغوش خانواده خود بازگشتند.


در بخشی از این کتاب آمده است:

چگونگی رسیدگی به وضعیت اسرا و مفقودان ایرانی
 
در سالهای اولیه جنگ تعدادی از رزمندگان اسلام در جبهههای جنگ ناپدید شدند که تا مشخص شدن وضعیت شهادت یا اسارت آنها این عده را جزء مفقودان تلقی میکردند.

طبق آمار موجود، تعداد مفقودان تا سال ۱۳۶۲ حدود هجده هزار نفر میشد. خانوادههای آنها چون هنوز کمیسیون اسرا و مفقودان تشکیل نشده بود، برای پیشگیری امور به سازمانهای مختلف مراجعه میکردند.

اولین سازمانی که در ایران امور مربوط به اسرا و مفقودان را بر عهده داشت، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی بود که تا پایان جنگ حدود ۳۲ هزار پرونده برای مفقودان تشکیل داد.

از جمله اقدامات هلال احمر، دریافت اطلاعات از طریق رسانههای عراقی بود؛ به عبارت دیگر، رادیو و تلویزیون عراق کنترل میگردید و برنامههای مربوط به اسیران ضبط میشد و اگر در یک فیلم صد اسیر ایرانی مشاهده میگردید، صد عدد از آن فیلم تکثیر میشد....
 
در بخش دیگری از این کتاب آمده است:
 
خواهران آزاده ایرانی
 
اوایل پاییز سال ۱۳۵۹ چهار دختر ایرانی در خرمشهر به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. اما از بین این چهار نفر، خانم دکتر فاطمه ناهیدی تنها زنی بود که نیروهای عراقی او را در خط مقدم به اسارت درآوردند و سه دختر دیگر نیز در داخل خاک ایران و در خرمشهر اسیر شدند.

خانم ناهیدی در بیستم مهر ۵۹ در یکی از خطوط مقدم خرمشهر نزدیک شلمچه در حین انتقال مجروحین و شهدا به همراه یک تیم پزشکی به دست نیروهای بعثی اسیر میشود و حدود چهار سال در عراق بوده است.
یک هفته بعد از ایشان هم، خانم آباد و بهرامی اسیر شدهاند. این دو نفر نیز برای انتقال کودکان شیرخوارگاه آبادان به شیراز رفته بودند که در بازگشت به خرمشهر در جاده ماهشهر – آبادان به اسارت درآمده بودند...
 
و در بخش پایانی کتاب میخوانیم:
 
اسیرانی که هیچگاه بازنگشتند
 
جنگ هشت ساله ایران و عراق که با پذیرش قرارداد ۵۹۸ سازمان ملل در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۶۷ پایان یافت، بر اساس آمارهای بین المللی، که فرهنگ رجایی در کتاب «چشم انداز ایرانیان در جنگ ایران و عراق» نقل کرده، یک میلیون کشته و زخمی به جا گذاشته است.

اولین کاروان اسیران آزاد شده روز جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ پس از درخواست ایران برای آزادی اسرا بر مبنای معاهده ۱۹۷۵ وارد ایران شدند...
 
علاقهمندان برای دریافت این کتاب میتوانند به نشانی تهران - سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش مراجعه کرده و یا با تلفن ۸۱۹۵۴۱۱۱-۰۲۱ تماس بگیرند.
نظر شما
پربیننده ها