یکی از خلبانان شرکت کننده در عملیات حمله به اچ- ۳

سه بار برای حمله به اچ- ۳ عراق اقدام شد

نیروی هوایی ارتش در روزهای آغازین جنگ تحمیلی برای نابودی پایگاه های هوایی عراق در سه راهی مرز سوریه، اردن و عراق، سه بار اقدام کرد تا توانست آنجا را غیر‌عملیاتی کند.
کد خبر: ۱۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵ - 11February 2014

سه بار برای حمله به اچ- ۳ عراق اقدام شد

امیر سرتیپ خلبان بازنشسته "محمد جوان مردی" از خلبانان شرکت کننده در عملیات حمله به اچ-۳، در مراسم گرامیداشت روز نیروی هوایی که در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا(دافوس) برگزار شد، درباره فعالیت نیروی هوایی در روزهای اول جنگ تحمیلی گفت: در روزهای آغازین جنگ دو لشکر از گارد ریاست جمهوری عراق به قصد تصرف پایگاه هوایی دزفول اقدام میکنند و به نزدیکیهای پایگاه که میرسند اقدام نهایی را به صبح فردای آن روز موکول میسازند، همین عاملی شد تا نیروی هوایی و هوانیروز با روشن شدن هوا مواضع این دو لشکر را زیر آتش موشک و بمبهای خود بگیرند.

وی افزود: این باعث شد تا نیمی از نیروهای گارد ریاست جمهوری عراق از بین بروند بنابراین اگر نیروی هوایی و هوانیروز چنین حرکتی را انجام نمیدادند، دزفول، اندیمشک، اهواز و سایر شهرهای جنوبی به اشغال ارتش بعث عراق درمیآمدند.

جوان مردی با اشاره به اینکه نیروی هوایی در یک ماه نخست آغازین جنگ تحمیلی تعداد۱۴۰ فروند هواپیما را از دست داد و ۲۱۵ شهید و مجروح نیز تقدیم انقلاب کرد، بیان داشت: برای حمله به اچ- ۳ عراق سه بار اقدام شد؛ بدین ترتیب که ابتدا ۱۶ فروند برای حمله اقدام کردند که در میانه راه به دلایلی بازگشتند؛ بعد از آن با ۱۲ فروند اقدام شد و این بار هم تا نزدیکیهای پایگاههای هوایی عراق موسوم به اچ- ۳ که در نزدیکی مرز عراق، سوریه و اردن قرار داشت، رفتند و باز هم بنا به دلایلی، حمله با بمباران پالایشگاههای منطقه "زاخو" به انتها رسید.

این خلبان بازنشسته ادامه داد: اما در سومین حمله، توانستیم با هشت فروند، سه پایگاه هوایی عراق در منطقه مورد اشاره را با موفقیت بمباران و غیرعملیاتی کنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار