ماری هارف:

مذاکره دو جانبه ایران و آمریکا ثمربخش بود

قائم مقام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مذاکرات ایران و امریکا را پربار توصیف کرد.
کد خبر: ۱۱۹۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰ - 19February 2014

مذاکره دو جانبه ایران و آمریکا ثمربخش بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از باشگاه خبرنگاران، "ماری هارف" معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتوگو با خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان گفت: هیئتهای نمایندگی آمریکا و ایران نشستی دو جانبه را در کاخ کوبرگ ژنو، برگزار کردند.

او گفت: «این جلسه یک ساعت و ۲۰ دقیقه به طول انجامید. گفتگو که پربار و مثمر ثمر بود و عمدتا بر چگونگی انجام مذاکرات جامع متمرکز بود».

لازم به ذکر است که پیش از این در ۱۸ فوریه، ایران دور جدیدی از مذاکرات هستهای را با شش قدرت جهان (گروه۱+۵) برگزار کرد، که به دنبال آن جلسات دو جانبه جداگانهای نیز برگزار شد.

قبل از دور اول مذاکرات، نمایندگان روسیه و چین جلسه جداگانهای با وزیر امور خارجه ایران برگزار کردند و پس از دور اول مذاکرات نمایندگان ایران و سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه نشستهای چهار جانبهای داشتند، و نمایندگان ایران و ایالات متحده آمریکا نیز جلسات دو جانبهای برگزار کردند.

مذاکرات وین به منظور تعیین دستور کار مذاکرات برای مرحله نهایی برگزار شد همانطور که سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران گفته است که دو طرف دیدگاههای خود را در مورد مسائلی که انتظار دارند در دستور کار گنجانده شود بیان خواهند کرد تا دیدگاههای خود را جمع بندی کرده و دو طرف به یک دستور کار واحد برسند.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در دور اول مذاکرات، تشکیل کارگروههای مختلفی مانند هستهای و حذف تحریم را پیشنهاد کرده است.

ایران و ۱+۵ در ۲۴ نوامبر به توافقنامه هستهای رسیدند. ایران موافقت کرده است برخی از فعالیتهای هستهای خود را به مدت شش ماه در مقابل لغو تحریمها متوقف کند. هر دو ایران و گروه ۱+۵ توافق کردهاند که اجرای توافقنامه از ۲۰ ژانویه شروع شود.

بر اساس این توافقنامه، شش قدرت بزرگ موافقت کردند که ایران به ۴. ۲ میلیارد دلار درآمد بلوکه شده خود در خارج از کشور دسترسی داشته باشد.

ایالات متحده و متحدان غربی آن ایران را متهم به تولید تسلیحات هستهای میکنند. جمهوری اسلامی در موارد متعددی اعلام کرده به دنبال توسعه سلاحهای هستهای نیست بلکه از انرژی هستهای برای تحقیقات پزشکی استفاده میکند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار