انتقاد شدید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل از اسرائیل

به گفته گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین، سیاست‌های رژیم اسرائیل در کرانه‌ اشغال‌شده‌ باختری و نوار غزه هم سطح "آپارتاید" است.
کد خبر: ۱۲۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷ - 25February 2014

انتقاد شدید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل از اسرائیل

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، ریچارد فالک گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین، اعلام کرد که سیاستهای رژیم اسرائیل در کرانه اشغالشده باختری و نوار غزه به نظر میرسد هم سطح "آپارتاید" باشد.

فالک این اظهارات را روز دوشنبه (5 اسفند، 24 فوریه) در یک گزارش 22 صفحهای به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.

در این گزارش آمده است: "با توجه به اشغالگری طولانی  و  اقدامات و سیاستهایی که به نظر میرسد معادل آپارتاید و تبعیض نژادی باشد، گسترش مداوم شهرکسازیها و ساخت و ساز مستمر دیوار حائل که عملا به معنای الحاق بخشهایی از اراضی اشغالی فلسطین است، انکار حق تعیین سرنوشت فلسطینیان از سوی اسرائیل مسالهای آشکار و بدیهی به نظر میرسد".

فالک در این گزارش نوشت در شرق بیتالمقدس "لغو مجوز سکونت و اقامت فلسطینیان و تخلیه اجباری خانوادههای فلسطینی از این منطقه" و همچنین ویرانی هدفمند منازل فلسطینیان "یک فرایند تدریجی و بروکراتیک پاکسازی قومی است".

رژیم صهیونیستی با خودداری از توقف گسترش شهرکسازیها همچنان با بیاعتنایی به قوانین بینالمللی شهرکسازیهای غیرقانونی خود در اراضی فلسطینی را ادامه میدهد. تل آویو بر سر این مساله با محکومیتهای بینالمللی مستمر و گسترده مواجه شده است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 120 شهرک غیرقانونی که از زمان اشغال اراضی فلسطینیِ کرانه باختری و شرق بیتالمقدس در سال 1967 تاکنون ساخته شده است زندگی میکنند.

فالک توسل رژیم اسرائیل به زور و کشتار غیرقانونی فلسطینیان را نیز محکوم کرد و گفت سازمان ملل باید به وضع تحریم بر ضد اسرائیل بیندیشد.

وی همچنین از حملات اسرائیل به مزارع فلسطینیان در نوار غزه نیز انتقاد کرد و گفت وضعیت انسانی در غزه وخیم است. وی افزود رژیم صهیونیستی حقوق انسانی فلسطینیان در زمینه کار کردن، آموزش، آزادی تردد و تجمع را نقض میکند.

غزه از ژوئن سال 2007 تحت محاصره رژیم اسرائیل قرار دارد و این وضعیت افت استانداردهای زندگی، سطوح بیسابقه بیکاری و فقر فزاینده در این منطقه را موجب شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار