در مجله‌ی «منهای نفت» بخوانید؛

از پرورش کرم ابریشم با 2 میلیون تومان تا تولید 120 هزار اردک در 50 روز

دومین ویژه‌نامه معرفی ستاره‌های اقتصاد مقاومتی با عنوان «منهای نفت» به همت بسیج سازندگی منتشر شد.
کد خبر: ۲۱۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷ - 31December 2016
به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، دومین ویژه‌نامه معرفی ستاره‌های اقتصاد مقاومتی با عنوان «منهای نفت» به مدیر مسئولی فرشاد عالی و سردبیری محمدحسین حیدری منتشر شد.
 
در این ویژه‌نامه مطالبی با عناوین «بسیج، قطب بندی اقتصادی را کلید زد»، «استفاده از صنایع تبدیلی کشاورزان را به حقشان می‌رساند»، «اشتغالزایی برای 25 نفر در زیرزمین مسجد با تولید محصولات حجاب»، «با 150 عدد قرقاول ظرف سه ماه 20 میلیون درآمد کسب کنید»، «اویس؛ از فرماندهی گردان تخریب تا حضور در جنگ اقتصادی»، «می‌توانیم کلاه کرکی را به روسیه صادر کنیم»، «صفر تا صد راه‌اندازی کارگاه پرورش کرم ابریشم»، «این فارغ التحصیل کشاورزی ماهانه 15 هزار شیشه ترشی تولید می‌کند»، «با این دو شرط وارد بازار محصولات لبنی شوید»، «همسرم طلاهایش را فروخت تا من تولید کننده شوم» و «خشت‌های کج اقتصاد» منتشر شده است.
 
از پرورش کرم ابریشم با 2 میلیون تومان تا تولید 120 هزار اردک در 50 روز 
 
داستان «سبزی فروشی مادر» نیز روایتی از کارآفرینی برای 8 نفر به موازات پرستاری از فرزند ناتوان است که در این شماره از مجله «منهای نفت» آمده است. مریم مهاجر شجاعی 4 سال قبل برای تامین هزینه‌های سرطان مادرش یک کارگاه خانگی برای تهیه، فرآوری و فروش سبزیجات راه اندازی کرد. او تا پیش از ابتلای مادرش به بیماری سرطان به خانه‌داری مشغول بود. در شاهین شهر شهر اصفهان «سبزی فروشی مادر» به ارائه محصول با کیفیت، ارزان و معتبر معروف است.
 
در ورودی مطلب «اشتغالزایی برای 25 نفر در زیرزمین مسجد با تولید محصولات حجاب» آمده است: ایران بزرگترین مصرف کننده چادر مشکی در دنیا است و سالانه به 70 میلیون متر مربع پارچه مشکی نیازمند است اما برای تامین این نیاز خود سال‌هاست که به جای تولید، راه واردات را در پیش گرفته و هر سال حداقل 150 میلیون دلار را به واردات پارچه مشکی اختصاص می‌دهد. 50 سال است که ایران رتبه نخست مصرف چادر مشکی در دنیا را دارد و با وجود ارزبری بالا متاسفانه هیچگاه مسئولان این عزم و اراده را نداشته‌اند که تقاضای بازار را از طریق کارخانجات داخلی تامین کنند و به همین دلیل، ایران همواره وارد کننده پارچه چادر مشکی بوده است.
 
«با 150 عدد قرقاول ظرف سه ماه 20 میلیون درآمد کسب کنید» نیز به آموزش پرورش قرقاول در منزل می‌پردازد. در این مطلب عنوان شده است که پرورش قرقاول با توجه به تقاضای بسیار زیاد برای آن در کشور، ناچیز بودن هزینه‌های تولید و نگهداری و نیز امکان پرورش خانگی آن در حال حاضر سودآورترین عرصه تولید طیور محسوب می‌شود. در این گزارش با یکی از پرورش دهندگان موفق قرقاول که دانش آموخته رشته حسابداری است، نیز گفت‌و‌گو شده است.
 
زندگی و کار و تلاش «اویس زکی خانی» که از رزمندگان دوران دفاع مقدس است، دست مایه نگارش گزارشی با تیتر «اویس؛ از فرماندهی گردان تخریب تا حضور در جنگ اقتصادی» شده است. او که این روزها مشغول به پرورش قارچ و درآمدزایی از این طریق است، می‌گوید: «هم زمین داریم، هم آب اما از بیکاری ناله می‌کنیم، خنده‌دار نیست؟». اویس در فضایی به وسعت 750 متر مربع قارچ پرورش می‌دهد. در این فضا می‌توان سالانه 50 تن قارچ تولید کرد که ارزش آن 250 میلیون تومان و سود خالص حاصل از آن حداقل 50 میلیون تومان است.
 
یک طلبه همه فن حریف هم موضوع دیگری است که در این شماره از نشریه منهای نفت به آن پرداخته شده است. حجت الاسلام و المسلمین مسعود زارعیان طلبه سطح خارج حوزه علمیه که دارای تحصیلات دانشگاهی تا مقطع فوق لیسانس هم است، گرداننده صفحه اینستاگرامی طلبه تودی است که به فعالیت‌های جهادی طلبه‌ها می‌پردازد. او خود نیز یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی است و با تاسیس یک تولیدی لباس برای 15 نفر اشتغالزایی کرده است. او می‌گوید: باید این فکر را که روحانیون نه تنها کار نمی‌کنند، بلکه پول هم بابت درس خواندن دریافت می‌کنند، اصلاح کرد.
 
اکبر محمدزاده نیز یکی از ستاره‌های روشندل عرصه اقتصاد مقاومتی است که در روستایش به پرورش مرغ بومی می‌پردازد و در این نشریه به کار و کسب او پرداخته شده است.
 
راه اندازی کارگاه پرورش کرم ابریشم با 2 میلیون تومان پول نیز از پیشنهادات این مجله است، که در گزارش و گفت‌و‌گویی با فاطمه خطیبی کسی که این کار را انجام داده است، این پیشنهاد را ارائه کرده است.
 
«جوادآباد ورامین؛ قطب جدید تولید اردک» نیز مطلبی است که به تولید 120 هزار قطعه اردک در 50 روز توسط برادران مهابادی در جوادآباد می‌پردازد. همچنین در این شماره به رونق کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان پرداخته شده است.
 
تولید عرقیات گیاهی، گوهر تراشی، تولید لبنیات، قالیبافی، سوزن دوزی و خیاطی، کشت تمشک و پخل بافی دیگر موضوعاتی هستند که توسط ستاره‌های اقتصاد مقاومتی به آن پرداخته شده و درآمدزایی داشته‌اند و در این مجله سوژه‌هایی برای نگارش گزارش توسط خبرنگاران شده است.
 
نشریه «منهای نفت» در معاونت فرهنگی - اجتماعی سازمان بسیج سازندگی و با همکاری دبیرخانه قرارگاه جهاد اقتصادی بسیج و بسیج سازندگی استان‌ها تهیه شده است.
 
انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها