گزارش دفاع پرس از اختتامیه جشنواره موسیقی فجر؛

«موسیقی‌های انقلاب» همه ساله به فجر می آیند/ طنین «چاووشها» در اختتامیه فجر

مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر شامگاه (جمعه) با معرفی برگزیدگان بخش‌های ایرانی دستگاهی، ایرانی معاصر، کلاسیک، تلفیقی و پاپ به کار خود خاتمه داد.
کد خبر: ۲۲۲۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵ - 20January 2017
«موسیقی‌های انقلاب» همه ساله به فجر می آیند/ طنین «چاووشها» در اختتامیه فجربه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سی و دومین جشنواره موسیقی فجر شامگاه روز جمعه(یک بهمن) با حضور «سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان و گروه های موسیقی در تالار وحدت تهران به کار خود خاتمه داد.

مراسم اختتامیه پس از تلاوت آیات قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با پخش ملودی غمناک به مناسبت اتفاق روز گذشته ساختمان پلاسکو آغاز شد.

پخش کلیپ ویدوئی کوتاه از روند جشنواره با سخنان «فرزاد طالبی» و «علی مرادخانی» بخش بعدی جشنواره بود.

طالبی گفت: جشنواره موسیقی امسال به بخش موسیقی هویتی کشور داشت. ویژگی جشنواره در این دوره جلب اعتماد هنرمندان بود.

وی بیان کرد: امکان عرضه هنرمندان جوان جشنواره های طول سال گذشته یک امکان بود که در جشنواره امسال رخ داد. اتفاق جدید این جشنواره بخش موسیقی انقلاب بود که با استقبال مردم همراه بود و هر ساله تداوم خواهد یافت.

سپس «حمیدرضا نوربخش» دبیر جشنواره روی سن آمد و با تسلیت شهادت تعدادی از آتشفشان های کشورمان در حادثه پلاسکو، اظهار داشت: آتشفشان ها حیات و سرمایه خود را فدای هموطنان کردند. جشنواره امسال با اتفاقات تلخی چون درگذشت هاشمی رفسنجانی آغاز شد. همین مسئله باعث جابه جایی و تاخیر ۲ روژه در آغاز  برنامه های جشنواره شد.

وی گفت: سال گذشته از آغاز دوران جدیدی در عرصه موسیقی سخن گفتیم. اهدای جایزه «باربد» به آلبوم های موسیقی کشور اتفاق خوب سال گذشته بود.

نوربخش بیان کرد: توجه به موسیقی ملی، توازن در مخاطبین موسیقی و افول فروش موسیقی پاپ اتفاق خوبی جشنواره امسال بود. مقایسه بودجه جشنواره موسیقی با فیلم پیام های زیادی دارد.

دبیر جشنواره بیان کرد: توجه به هنرمندان جوان در چارچوب موسیقی کلاسیک ایرانی نکات مهم جشنواره موسیقی فجر بود. اصلاح جایزه باربد، توجه به بانوان، ارتفاع بخش بین الملل، نشان دادن موسیقی نواحی، توجه به تمام هنرمندان برجسته و جذابیت بخش ها و پخش آنلاین برنامه ها مواردی از تغییرات این دوره است.

دبیر جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد: بازخوانی آثار ماندگار چاووش انقلاب رنگ و بوی دیگری به جشنواره داد که یکی از بخش های مهم جشنواره بود. جشنواره نیاز به تدبر و تفکر برای دوران آینده است.

نوربخش تصریح کرد: برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری تابع اتفاقات روبروی سال است. چالش های همیشگی اهالی موسیقی در جشنواره نیز وجود داشت و همراه هنرمندان بود. تا زمانی که مسئولان به فکر برطرف کردن مشکلات هنر موسیقی نباشند نمی توان جشنواره ای با ظرفیت بالا به نمایش گذاشت هر چند مجریان جشنواره از جان خویش مایه بگذارند.

طنین چاووش با تصنیف «شهید» و «آذرخش»

در بخش بعدی اختتامیه جشنواره موسیقی فجر برای نخستین بار گروه «همنوازان سایه» دو قطعه «کاروان شهید» و «آذرخش» را در تالار وحدت اجرا کردند که با استقبال و تشویق حاضرین همراه بود.

این ۲ تصنیف ماندگار از آثار موسیقی انقلاب و «چاووش» ها بود که توسط مرحوم استاد محمدرضا لطفی و شعری از هوشنگ ابتهاج ساخته شده بود.

تقدیر از رسانه های برتر برای نخستین بار در موسیقی فجر

«مهدی وجدانی» مدیر روابط عمومی جشنواره پس از قرائت بیانیه هیئت داوران در بخش انتخاب برگزیدگان بهترین رسانه ها گفت: این بخش برای نخستین بار به جشنواره اضافه شده که به پاس خدمات خبرنگاران در تهیه گزارشات، نقدهای دقیق و توجه به جشنواره موسیقی فجر بوده است.

در این بخش ضمن تقدیر از خبرنگاران «یاسر شیخی یگانه»، «محمد سعیدی» و خانم «آتشی» از خبرگزاری مهر، روزنامه هنرمند و سایت موسیقی ما به عنوان رسانه های برتر تقدیر شد.


«علی مرادخانی» معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم برای قرائت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روس سن حاضر شد.

«سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به جشنواره موسیقی فجر به علت عدم حضور خود در این مراسم اشاره کرده و آورده بود «به منظور همدردی با داغ دیدگان حادثه آتشفشان های کشورمان توفیق حضور در این مراسم از من گرفته شد.»

 برگزیدگان جشنواره موسیقی سی و دوم فجر

در این مراسم برگزیدگان بخش های موسیقی ایرانی دستگاهی، ایرانی معاصر، کلاسیک، تلفیقی پاپ و رسانه های برتر جشنواره سی و دوم معرفی شدند.

بخش اول تقدیری های این مراسم با تقدیر از هنرمندان موسیقی نواحی «سید جلال محمدیان»، «رسول بخش زنگ شاهی» تعلق داشت. گروه رستاک برگزیده بخش لباس و مد شدند.

جایزه های اصلی«باربد»

جایزه «باربد» در بخش کلاسیک با کاندیداتوری هوشنگ کامکار، احمد پژمان، پویا باباعلی، علیرضا مشایخی و پی

مان سلطانی به آلبوم های «گفت و شنید» از پیمان سلطانی و «گزند کسنرتو» از پیمان سلطانی تعلق گرفت.

جایزه باربد در بخش دستگاهی بی کلام که با نامزدی آزاده احمدی، بهزاد روانی، عیسا غفاری، بهاره فیاض و فردین کریم خاوری همراه بود به آهنگ «درنگ» بهزاد روانی و همچنین لوح تقدیر این بخش به البوم «روشنا» بهاره فیاض تعلق گرفت.

باربد دستگاهی با کلام که با کاندیداتوری احسان ذبیحی فر، مهدی حاج قاسمی، نوید دهقان و صادق موسوی همراه بود که به «از جان و از دل» نوید دهقان رسید.

باربد بخش خوانندگی دستگاهی که با کاندیداتوری وحید تاج، سالار عقیلی، مهدی شهسواری، محمد معتمدی و علی خدایی همرا بود که به «بیات ترک» مهدی شهسواری رسید. در این بخش از سیدرضا طباطبایی بخاطر «اوجی در مکتب اصفهان» تقدیر شد.

خنیانگران پنج اقلیم» در غم شهادت آتشفشان ها

اجرای «خنیاگران پنج اقلیم» که به مناسبت شهادت آتشفشانان کشورمان با تم موسیقیایی حماسه های نواحی کشورمان همراه بود در بخش اول با هنرنمایی موسیقی لرستان همراه بود.

اجرای آخر اختتامیه جشنواره موسیقی فجر با هنرنمایی ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی عیلرضا افتخاری تعلق داشت.

انتهای پیام/۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار