نمایشگاه کتاب - 57/ دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

بازگویی خاطرات شهدای مدافع حرم در «سایه‌سار زینب»

انتشارات «آرما» با کتاب «سایه سار زینب (علیها السلام)» خاطرات مدافعان حرم حزب‎‌الله را به سی‌اُِمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آورد.
کد خبر: ۲۳۸۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶ - 06May 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «انتشارات آرما» امسال در سی‌اُمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با چند کتاب جدید «لبنان‌زدگی»، «سایه‌سار زینب (علیها السلام)»، «سال سی‌ام» و «فانوس دریایی» در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس حضور یافته است.

درباره کتاب «لبنان‌زدگی» که نوشته سیدحسین مرکبی است در بخشی از کتاب آمده است «فرودگاه رفیق حریری تنها فرودگاه مسافری لبنان بندانگشتی است؛ ... مساحت لبنان از استان قم، کوچکترین استان ایران در تقسیمات سابق، کمی کم‌تر و جمعیتش اندکی بیشتر است. شاید تشبیه لبنان به استان قم مخصوصاً برای کسی که ایران را می‌شناسد کمی گمراه‌کننده باشد؛ چون لبنان در هیچ چیز به جز شمار جمعیت و مقدار مساحت و نه حتی جمعیت و مساحت به قم شبیه نیست و بلکه نقطه مقابل آن است. در حالی که منِ نویسنده نمی‌توانم از سرایت ویژگی‌های پیوند خورده با تصویر قم به لبنان، در ذهن مخاطب جلوگیری کنم. شاید بهتر باشد بگویم لبنان در دریاچه ارومیه جا می‌شود. یا مثلا می‌توانم بگویم لبنان به عبارتی یک دهکده بزرگ است. این بهتر است. گو اینکه مفهوم لبنان با مفهوم دهکده فقط یک تفاوت دارد؛ در قانون اساسی این کشور هجده فرقه مذهبی به رسمیت شناخته شده‌اند.

نشر «آرما» با «سایه سار زینب» عشق مدافعان حرم حزب‎‌الله را به نمایشگاه آورد 
 
 «سال سی‌ام» کتاب دیگری است که به قلم «رضا نساجی» نوشته شده و «آرما» آن را برای نخستین بار به نمایشگاه کتاب تهران آورده است. در بخشی از کتاب آمده است: «گفت: «راستی برای که می‌نویسید؟» گفتم: نمی‌دانم. شاید فقط برای دل خودم. یا برای خیال یکی از همان‌هایی که شما خبرش را برده‌اید. گفت: «متاسفم. شغل من این است که خبرهای رفتن را ببرم.» گفتم: «بله، می‌دانم.» لبخند زد_ حالا دیگر لبخندش را و تمام صورتش را می‌دیدم_ گفت: «بله، بله، شما خودتان این شغل را به من داده‌اید.» گفتم: «نه. شما بودید. من فقط کمی شما را نوشتم.» گفت: «شاید همین طوری باشد که می‌گویید. آخر، اخبار جنگ به قدمت خود جنگ است و جنگ به قدمت تاریخ بشر_ آدم‌ها در جایی زندگی می‌کنند که برای آن جنگیده‌اند و در آن جنگ پیروز شده‌اند، والا هر جا که در جنگ شکست خورده‌اند، یا آدم‌های دیگری آمده‌اند یا همان‌ها آدم‌های دیگری شده‎‌‌اند، با زبان و ادیان دیگری_ و لذا جنگ ابتدا ندارد و انتها ندارد.» بعد تکرار کرد: «و مرگ، که ابتدا ندارد و انتها ندارد...»

«سایه‌سار زینب (علیها السلام)» کتاب تازه‌چاپ دیگری است که در آن روایت‌هایی از شهدای مدافع حرم حزب الله لبنان توسط موسسه رسالات لبنان به چاپ رسیده و توسط نشر آرما ترجمه شده است.

در بخشی از کتاب آمده است: «از آنجا که تمام کلمه‌ها در برابر عظمت شهیدان و مجاهدان مدافع حرم کوچک است، قلم را می‌شکنیم و سکوت پیشه می‌کنیم و دل به حکایت‌های این کتاب می‌سپاریم تا ما را با خود به عالم بافته شده از تار و پود راستگویی، ایثار و عشق و علاقه به حضرت زینب کبری (علیها السلام) ببرند.»

نشر «آرما» با «سایه سار زینب» عشق مدافعان حرم حزب‎‌الله را به نمایشگاه آورد 

گروهی از از پژوهشگران مرکز آثار شهیدان، در بخش فعالیت‌های رسانه‌ای، این حکایت‌ها را به صورت مستقیم از روایان جمع‌آوری کرده‌اند تا تحفه‌ای باشد برای هر آن‌کس که «مقاومت» را دوست دارد و می‌خواهد بخشی از شخصیت شهدای آن را بشناسد. شهدایی که به عهدشان وفا کردند و شعار بازماندگانشان، همچنان «لبیک یا زینب (س)» است.

«نشر آرما» از جمله انتشارات شهرستانی حاضر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که در سال‌های گذشته با ارائه آثار فاخری در حوزه تاریخ معاصر و ادبیات دفاع مقدس توانسته افتخاراتی از جمله ناشر برگزیده استان اصفهان در سه سال 92، 93 و 95 باشد. این انتشارات همچنین در سال 1392 توانست غرفه برگزیده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دوره بیست و ششم باشد و بخاطر کتاب‌ «ر» در سال 1395 برگزیده بخش مستندنگاری جایزه ادبی جلال آل احمد شد.

 
انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها