اقتدار دفاعی ایران-2/

آسمان در انتظار درخشش «قاهر»

ایران با ساخت جنگنده «قاهر 313» جزو معدود کشورهایی قرار می‌گیرد که دارای توانمندی فرآیند طراحی و ساخت هواپیمای جنگنده است.
کد خبر: ۲۷۶۸۰۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷ - 02February 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، آمریکایی‌ها پیش از وقوع انقلاب اسلامی حضور چشم‌گیری در سطوح مختلف نیروهای مسلح داشتند؛ یعنی هم برای نظامی‌های ما تصمیم می‌گرفتند و سیاست‌گذاری می‌کردند و هم در امور عملیاتی و فنی، فعالیت‌های مهم را خود انجام می‌دادند و به ایرانی‌ها اجازه دخالت نمی‌دادند. با پیروزی انقلاب، آمریکایی‌ها از کشور ما اخراج شدند و تنها تجهیزاتی در نیروها به جا ماندند که توان به‌کارگیری و تعمیر برخی از آن‌ها را نداشتیم.

نیروی هوایی ارتش از آنجایی که یک نیروی تجهیزات محور است در سال‌های پس از انقلاب اسلامی توانست خود به تربیت نیروها در حوزه‌های پرواز، هوافضا، کنترل، برق، کامپیوتر، مدیریت و امنیت پرواز بپردازد و همچنین در حوزه تجهیزات توانست جنگنده‌ها را کارآمد نگه دارد، تعداد آن‌ها را توسعه دهد و در حوزه پهپادی نیز فعالیت داشته باشد.

در دهه 70، ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست جنگنده آذرخش را بسازد. این جنگنده را می‌توان یک جنگنده اف-5 دانست که در آن مساحت بال‌ها کمی افزایش یافته است. بارزترین تغییرات در سکان عمودی ان پدید آمده که می‌توان از آن‌ها به عنوان عوامل کنترل‌کننده مانورپذیری بسیار و بعضاٌ خارج از کنترل اف-5 دانست.

آسمان در انتظار درخشش «قاهر»

                                                                 جنگنده آذرخش

سابقه طراحی هواپیمای جنگنده در ایران به بعد از انقلاب اسلامی می‌رسد و طراحی این‌گونه هواپیماها کاملاً ایرانی و بومی بوده است. اولین بار پروژه طراحی و ساخت این هواپیماهای جنگنده توسط سرلشکر شهید منصور ستاری فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی و عملیاتی پیگیری و آغاز شد. متخصصین ایرانی طراح این هواپیما استادان دانشگاه هوایی شهید ستاری و متخصصین صنایع دفاعی هستند.

آسمان در انتظار درخشش «قاهر»

                                                                 جنگنده صاعقه

تجهیزات راداری و الکترونیک پرواز و نمایشگرها نیز برگرفته از اف-5 است. این هواپیما نیز مانند اف-5 فاقد قابلیت سوختگیری هوایی است.

اما ساخت جنگنده در ایران به آذرخش خلاصه نشد و پس از آن صاعقه ساخته شد و اکنون نیز «قاهر-313» در حال گذراندن آخرین مراحل ساخت است.

صاعقه هواپیمای جت جنگنده ساخت ایران است. در این هواپیما از بدنه هواپیمای اف-5 استفاده شده است. تفاوت ظاهری هواپیما دو سکان عمودی v شکل (برای کاهش سطح مقطع راداری و افزایش مانور) است و از همان موتورها و الکترونیک پروازی هواپیمای اف-5 بهره می‌برد. هواپیما جنگنده صاعقه، احتمالاً 10 تا 15 درصد بزرگتر از هواپیمای اف-5 است. اولین اسکاداران تخصصی صاعقه در اسفند 1388 در پایگاه دوم شکاری تبریز تشکیل شد. وجود سکان‌های شبیه به اف-18 باعث شده تا این هواپیما دارای قابلیت‌های مشابه با اف-18 باشد. از صاعقه می‌توان به

عنوان یک جنگنده حمله به زمین استفاده کرد. این جنگنده در سال‌های اخیر دوکابینه نیز شده است. و اما جدیدترین جنگنده ایرانی، «قاهر 313» نام دارد که در بهمن سال 91 با حضور رییس جمهور وقت رونمایی شد. کلیه مراحل طراحی و ساخت این جنگنده توسط دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع انجام شده است. این جنگنده پیشرفته با مشخصات ظاهری منحصر بفرد، دارای سطح مقطع راداری بسیار کم و همچنین قابلیت انجام عملیات پروازی در ارتفاع پست می‌باشد. بهره‌برداری از مواد پیشرفته در ساخت هواپیما و سیستم‌های الکترواویونیک پیشرفته از دیگر ویژگی‌های جنگنده قاهر 313 است.

 

آسمان در انتظار درخشش «قاهر»                                                                  جنگنده قاهر 313

این جنگنده توانایی حمل تسلیحات پیشرفته بومی را دارد و از قدرت تهاجمی بالا برخوردار است. قابلیت نشست و برخاست با طول باند کوتاه و تعمیر و نگهداری آسان و سریع از دیگر ویژگی هواپیمای قاهر 313 می‌باشد. همچنین گفته شده است که این جنگنده ایرانی قادر است، 6 موشک هوا به هوا را در خود جای دهد.

آسمان در انتظار درخشش «قاهر»

                                                                  جنگنده قاهر 313

در سال 94، جانشین وقت وزیر دفاع از تکامل جنگنده بومی قاهر خبر داد و در فروردین ماه سال‌جاری با حضور رییس جمهور فرمان آغاز آزمایشات حرکت به روی زمین (تاکسی) و آماده‌سازی پروازهای آزمایشی جنگنده قاهر 313 صادر شد و توسط وزیر وقت دفاع اعلام شد که پس از اتمام آزمایش‌های لازم، این جنگنده تحویل نیروی هوایی ارتش داده خواهد شد. وی چندی پیش نیز در گفت‌وگویی بیان کرده بود: «جنگنده قاهر یک هواپیمای آموزشی با قابلیت پشتیبانی نزدیک از نیروی زمینی است. این جنگنده وارد تست‌های پروازی شده است. یکی از این تست‌ها این است که هواپیما بتواند روی باند حرکت کند و اصطلاحاً تاکسی کند بعد از این مرحله باید با سرعت روی باند حرکت کند و آماده پرواز شود که به آن فست تاکسی می‌گویند. در هرکدام از این مراحل هواپیما نقاط قوت و ضعف خود را نشان می‌دهد، بعد پرواز می‌کند و پس از آنکه همه سامانه‌ها در تست‌ها پاسخ مثبت دادند، جنگنده تولید می‌شود. برای جنگنده قاهر ما تا مرحله فست تاکسی پیش رفته‌ایم.»

سال گذشته یک خبرگزاری روسی در گزارشی، جنگنده در حال ساخت قاهر 313 را به عنوان یکی از 10 جنگنده برتر قرن 21 معرفی کرد و ایران با ساخت و پرواز این جنگنده در آسمان جزو چند کشور معدود دارای توانمندی فرآیند طراحی و ساخت هواپیمای در این کلاس قرار داده است.

انتهای پیام/ 221

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
1
خبر گزاری محترم دفاع مقدس ! جناب سردار دهقان در تاریخ ۲۹ مرداد ۹۶ خبر از فست تاکسی قاهر ۳۱۳ دادند ! ایا مشکلی در تولید و یا پرواز قاهر پیش اومده ؟ یا قاهر تکمیل شده و محرمانه مونده ؟ اعلام موفقیت های نظامی خیلی به مردم ما روحیه میده !
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
1
1
کاش بتوان به این پیشرفتها اتکا داشت اما همه می دانیم این پیشرفتها جدی نبوده وگرنه خود رهبری به افتتاح آن کمر همت می بست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
1
1
موفق باشید دلاوران
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار