آسیب شناسی شبکه های اجتماعی مجازی /6

اضمحلال فرهنگی نتیجه استفاده از شبکه‌های مجازی

یک روانشناس و آسیب شناس اجتماعی اظهار داشت: آثار منفی استفاده از شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر از تاثیرات مثبت آن است به طوری که می توان گفت اضمحلال فرهنگی یکی از مهمترین نتایج استفاده از این شبکه ها است.
کد خبر: ۲۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰ - 22September 2014

اضمحلال فرهنگی نتیجه استفاده از شبکه‌های مجازی

دکتر بهرامی، روانشناس وآسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، خاطرنشان کرد: آسیب های استفاده از شبکه های مجازی بقدری واضح است که نیازی به توضیح آن نیست اما، از نگاه کارشناسی این شبکه ها به منظور خاصی طراحی شده است و با توجه به آن که هر کشوری دارای آداب و رسوم خود است و این شبکه ها نیز محدود به منطقه خاصی نیستند، نوعی هرج و مرج و تداخل فرهنگی شکل می گیرد که نتیجه ای بجز اضمحلال فرهنگی به بار نخواهد آمد.

وی افزود: بهره برداری از این شبکه ها در بیشتر مواقع با سوء برداشت، تهدید کیان خانواده و سوء تفاهم های عاطفی همراه بوده و از نگاه من آثار مثبت چندانی در استفاده از این شبکه ها وجود نخواهد داشت.

بهرامی گفت: کسانی که به دنبال تحقیق، پژوهش و تحصیل هستند، فرصت استفاده از این وسایل ارتباطی را نداشته و وقت خود را در این فضاها به بطلات نمی گذرانند و با توجه به اینکه تنها 10 درصد از مردم دنیا زمان خود را برای پیشرفت های علمی و پژوهشی صرف می کنند، می توان گفت که عمده کاربران فضای مجازی، افرادی هستند که بیشتر برای وقت گذرانی در این محیط صرف می کنند.

این آسیب شناس اجتماعی، در پاسخ به این سوال که دلایل روانی استفاده از شبکه های مجازی چیست، اذعان داشت:متاسفانه جمعیت جوان و ماجراجو و افرادی که هیچ ارزشی برای وقت خود قایل نیستند، بیشتر زمان خود را در این محیط گسترده و نامحدود سپری می کنند که این نتیجه خلع های عاطفی است که در کودکی آن ها شکل گرفته و بدون توجه والدین تا سنین جوانی و نوجوانی ادامه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه شبکه های مجازی نیز از جمله پدیده های تمدن و پیشرفت بشری محسوب می شوند، گفت: این محیط ها بستری را برای بسیاری از بیماری های ذهنی فراهم می کند و سبب ساز بروز اختلالات، ناسازگاری ها و دروغ پردازی هایی می شود که در شکل گسترده تر جامعه را با مشکلات ویژه ای رو به رو خواهد کرد.

بهرامی در پایان اشاره کرد: انسان در گروه های اجتماعی خوب، نقص های خود را می شناسد و سعی دارد در قالب گروه مشکلات خود را بر طرف کند، اما زمانی که  در گروهی با ویژگی های منفی قرار می گیرد، به صورت ذهنی خود را با گروه انطباق می دهد و متاسفانه، شبکه های مجازی در حال حاضر، مصداق بارز گروه های منفی هستند که باید با ایجاد فرهنگ مناسب و اصلاح الگوی زندگی از آسیب های اجتماعی و روانی آن کاست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها