سردار هادیانفر در نشست روسای پلیس‌های سایبری اوراسیا:

تامین امنیت «فضای سایبر» چالشی برای تمام کشورهای جهان است

رییس پلیس فتا گفت: امروز تامین امنیت فضای سایبر چالشی برای تمام کشورهای جهان است و برای این مورد همه دولت‌ها در حال تکاپو و سرمایه‌گذاری هستند.
کد خبر: ۲۹۰۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ - 08May 2018

تامین امنیت «فضای سایبر» چالشی برای تمام کشورهای جهان استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار «سیدکمال هادیانفر» رییس پلیس فتا ناجا در ششمین نشست روسای پلیس‌های سایبری اوراسیا با اشاره به اینکه یکی از مهمترین رویدادهای بین الملل سازمان اینترپل در حوزه امنیت فضای سایبر این نشست است، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که 4.2 میلیارد نفر در جهان کاربر فضای مجازی هستند.

وی افزود: امروز تامین امنیت فضای سایبر چالشی برای تمام کشورهای جهان است و برای این مورد همه دولت‌ها در حال تکاپو و سرمایه‌گذاری هستند.

رییس پلیس فتا ناجا گفت: سازمان‌های معتبر جهانی پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2020 جرایم و حملات سایبری و سرقت اطلاعات، ضرری مالی برابر با 2 تریلیون دلار به اقتصاد جهان وارد خواهد کرد.

سردار هادیانفر با بیان اینکه هر تکنولوژی و فناوری همزمان با فرصت‌های فراوان می‌تواند در بلندمدت تهدیدات فراوان و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: دانشمندان معتقدند هر تکنولوژی در فناوری که به دست انسان می‌رسد، برای تکامل خود نیاز به یک دوره 10 تا 15 ساله‌ دارد و در این رهگذر استفاده شتابان انسان از این تکنولوژی‌های تکامل نیافته باعث سوء استفاده مجرمین در جهان شده است.

وی ادامه داد: باید گفت که بی‌شک فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی‌های مدرن سرچشمه همه جرائم هستند و به همین خاطر تامین امنیت فضای سایبر بیش از پیش پراهمیت گشته و باید همه کشورهای جهان به دور از اختلاف و مسائل سیاسی برای تحقق این امنیت به هم پیوسته و اجتناب‌ناپذیر گام‌های اساسی و مشارکت‌آمیز بردارند.

سردار هادیان‌فر تاکید کرد: تهدیدات و چالش‌های کنونی و آینده جهان باعث نگرانی جامعه جهانی شده است. رشد شتابان فناوری ارتباطات و اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی بدون توجه به مقوله امنیت، گروه‌های سازمان یافته و شکل‌گیری و افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در فضای سایبری، فعالیت‌های مجرمان، گروه‌های سازمان یافته تروریستی مانند داعش، النصره و القاعده و ده‌ها گروه تروریستی که به صورت پنهان در کشورها فعالیت می‌کنند از جمله این تهدیدات و چالش‌ها هستند.

وی ادامه داد: دارک‌نت، وب عمیق، قوی نت، بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های اجتماعی مانند تلگرام، توئیتر، واتس‌آپ، فیس‌بوک در کنار ابزارهایی مانند پنهان‌سازان هویت، پول‌های مجازی مانند بیت کوین و شبکه و سرویس‌های رمز شده سبب شده تا بستری مناسب و امن برای مجرمان و تروریست‌ها ایجاد شود.

سردار هادیانفر با بیان اینکه امروز با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران، روسیه، عراق، سوریه و حزب الله داعش به پایان خود در میدان نبرد رسیده، خاطرنشان کرد: متاسفانه تفکر داعشی و تکفیری هنوز در فضای سایبری توسط عوامل این گروهک تبلیغ و ترویج می‌شود از تلگرام و توئیتر به منظور ترویج و تبلیغات، جذب، آموزش و بکارگیری افراد در عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان استفاده می‌کنند و گروه‌های تروریستی از اوایل سال 2018 وارد فاز جدیدی تحت عنوان فعالیت گسترده و شبکه‌سازی سایبری برای یارگیری پنهان هستند.

رئیس پلیس فتای ناجا خاطرنشان کرد: داعش با ایجاد 500 کانال و با 11 زبان دنیا در تلگرام فعالیت می‌کند و متاسفانه ابزارهای سفارشی‌سازی شده به خصوص در پیام رسان موبایلی که تحت عنوان امنیت کاربران طراحی شده بسترهای امنی برای مجرمان و تروریست‌ها در دنیا ایجاد می‌کند.

سردار هادیانفر در ادامه گفت: در سال 2017 شاهد آن بودیم که حمالات سایبری گسترده مانند باج افزارها Ransomware خسارت زیادی را به بسیاری از کشورها وارد ساخت و در برخی از کشورها خدمات عمومی آنلاین را مختل کرد.

رییس پلیس فتا افزود: کمبودهای عمیق بین المللی در خصوص پیشگیری از جرایم موجب توسعه فعالیت‌های مجرمانه و محیط‌های ناامن ضدصلح و آرامش جهان می‌شود.

وی با اشاره به اهداف این نشست خاطرنشان کرد: اشتراک اطلاعات و بهترین روش‌های پی‌جویی جرایم سایبری، کشف ادله دیجیتال فارنزیک و ابزارها، ظرفیت‌سازی در دیجیتال فارنزیک و تکنیک‌های پی‌جویانه در منطقه، تبادل اطلاعات در خصوص موارد مربوط به حاکمیت اینترنت که بر نهادهای انتظامی حین پی‌جویی‌های جرایم سایبری تاثیر می‌گذارد و افزایش همکاری میان کشورهای عضو اینترپل که در زمینه جرایم سایبری کار می‌کنند و همچنین بخش‌های دولتی و خصوصی در صورت امکان از اهداف این نشست است.

سردار هادیان‌فر در پایان گفت: امیدوارم در طول نشست بتوانیم با همدلی و همبستگی هر چه بیشتر چالش‌های اساسی مقابله با جرایم سایبری را با راهکارهای مناسب برطرف کنیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار