عراقچی در واکنش به اظهارات دیوید کامرون:

پاسخ‌های لازم به رفتار نخست وزیر انگلیس داده خواهد شد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: رفتار نخست‌وزیر انگلیس پس از دیدار با آقای روحانی قابل قبول نیست و در جاهای دیگر نیز پاسخ های لازم به این مواضع داده خواهد شد.
کد خبر: ۲۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱ - 26September 2014

پاسخ‌های لازم به رفتار نخست وزیر انگلیس داده خواهد شد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای پیش از سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مصاحبه با شبکه خبر گفت: نشست بین وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون به پیشنهاد خانم اشتون برگزار میشود و فردا نیز ممکن است نشستی بین وزیر امور خارجه ایران با وزرای خارجه اروپایی عضو 1+5 برگزار شود.

عراقچی گفت: امیدوار بودیم در فرصت برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در پیشرفت مذاکرات هستهای اتفاقی بیفتد، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

وی افزود: ما در طول یک هفته گذشته مذاکرات فشردهای از 8 صبح تا 11 شب در سطوح مختلف از نشست کارشناسان، معاونان و وزرای خارجه بطور مستمر هم در جمع 1+5 و هم دوجانبه داشتهایم.

عراقچی گفت: نشستها بیشتر با آمریکاییها یا تک تک مقامات اروپایی به صورت دوجانبه برگزار شد و ما همچنین با نمایندگان چین و روسیه در مشورت مستمر روزانه هستیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: مذاکرات هسته ای به نقطه نفس گیری رسیده است و وارد بسیاری از جزئیات شدهایم ولی هنوز در مسائل کلیدی نتوانستهایم به راهحلهای مورد قبول دست یابیم، البته راهحلهایی پیشنهاد شده ولی هنوز کارایی لازم را نداشته است و فکر میکنیم با استفاده از خلاقیتهای فکری راهحلهایی پیدا کنیم.

وی گفت: درباره جزئیات فنی بسیار زیادی باید مذاکره کنیم و هر بحثی به موضوعات ریزتر تقسیم میشود که کارشناسان فنی، حقوقی و اقتصادی همزمان هم در بحثهای هستهای و هم رفع تحریمها وارد جزئیات شدهاند.

عراقچی افزود: در برخی کلیات، اشتراک نظر نداریم، ولی در جزئیات توافقاتی صورت گرفته است.

وی گفت: مردم منتظر اخباری از این مذاکرات هستند و در عین حال مشی ما پافشاری بر حقوق و عبور نکردن از خط قرمزهاست.

عراقچی تاکید کرد: به هیچ وجه از حقوق هستهای و خطوط قرمز عدول نمیکنیم و اگر با حفظ حقوق هستهای و خطوط قرمز بشود راه حلهایی یافت که نگرانیها را رفع کند، آمادگی آن را داریم.

وی افزود: هرگز میز مذاکره را رها نمیکنیم اما یک قدم هم از حقوق ملت ایران عقب نشینی نخواهیم کرد.

عراقچی احتمال حضور رئیس جمهور کشورمان در مذاکرات با 1+5 را منتفی دانست و گفت: خیلی بعید می دانم این کار انجام شود ، به نقطه ای نیز نرسیده ایم که چنین اقدامی لازم و مفید باشد و برنامه ای هم برای آن نداریم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای کشورمان همچنین به سخنان ضد ایرانی دیروز نخستوزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد واکنش نشان داد.

عراقچی با بیان اینکه متأسفانه مواضع دیروز برآمده از روحیه برخی سران کشورهای غربی است، افزود: در حالی نخستوزیر انگلیس به مسائل داخلی ایران اشاره میکند که دولت این کشور به حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه متهم است و در این زمینه سیاستهای دولتهای غربی به ویژه انگلیس زیر سوال است.

وی با اشاره به دیدار دیروز نخستوزیر انگلیس و رئیس جمهور کشورمان گفت: این ملاقات در جو بسیار خوبی بود و مسائل مهم بین المللی در آن بحث شد که در برخی موارد اشتراک نظر و در برخی دیگر نیز اختلاف نظر وجود داشت.

عراقچی افزود: در موضوع هستهای و نحوه برخورد با افراط گرایی مسلماً ما با انگلیس اختلاف نظر داریم.

وی گفت: در عین حال رفتار نخستوزیر انگلیس پس از دیدار با آقای روحانی قابل قبول نیست و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بلافاصله پس از سخنان دیوید کامرون به این اظهارات پاسخ داد و در جاهای دیگر نیز پاسخ های لازم به این مواضع داده خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای کشورمان با اشاره به سخنان سال گذشته رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره جهان عاری از خشونت گفت: امروزه جامعه بین الملل به این پیش بینی جمهوری اسلامی ایران رسیده است.

عراقچی افزود: آقای روحانی در سخنرانی امسال خود تلاش میکند این مسئله را آسیب شناسی کند که چرا وضع منطقه به اینجا رسیده است ضمن آنکه به راهحلهایی که برای مقابله با آن وجود دارد خواهد پرداخت.

وی گفت: آقای روحانی در سخنرانی خود به مهمترین موضوعات بینالمللی و جهانی به خصوص افراط گرایی در منطقه به عنوان یک تهدید بزرگ و بینالمللی خواهد پرداخت.

عراقچی افزود: موضع ایران از گذشته و در موضوع سوریه نیز ، هشدار در زمینه خطر گروههای تکفیری و افراطی بود که رئیس جمهور کشورمان سال گذشته به خوبی خطر افراط گرایی در منطقه را پیش بینی و تبیین کرده بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها