فروغی‌جهرمی در نشست خبری انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس مطرح کرد؛

انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس با شعار «کتاب تراز فرهنگ دفاع مقدس»

دبیر هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: امسال ما کتاب شاخص و معیار را با شعار «انتخاب کتاب تراز فرهنگ دفاع مقدس» انتخاب می‌کنیم.
کد خبر: ۳۰۵۲۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ - 21August 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس، نشست خبری هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس با حضور «محمدقاسم فروغی‌جهرمی‌» دبیر این رویداد فرهنگی و هنری در ساختمان سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد.

فروغی‌جهرمی‌ در این نشست اظهار داشت: برنامه انتخاب کتاب دفاع مقدس از سال ۱۳۷۳ برای نخستین بار اجرایی شد و تا امروز ادامه داشته است. این جشنواره تا دوره شانزدهم جنبه تشویقی و فضاسازی داشته که در دوره جدید تغییراتی را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: در دوره هجدهم رویکرد جدیدی خواهیم داشت؛ این رویکرد به دنبال ایجاد تنوع به لحاظ مفهومی است. با لحاظ کردن بخش‌های مقاومت اسلامی، مدافعان حرم، عزت بخشی ملی و توطئه‌های داخلی فضای جدیدی به وجود آوردیم تا این بخش تقویت شود. ما دوره قبل ۱۵۰ برگزیده داشتیم که برای اولین بار بهترین منتقد کتاب، بهترین فعال فرهنگی عرصه کتاب، بهترین پژوهشگر، بهترین خبرنگار، بهترین نوقلم، بهترین کتاب نقاط محروم، بهترین داور و به بهترین توزیع کننده کتاب استانی را شامل می‌شد.

دبیر هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس افزود: همچنین در دوره پیشین برای اولین بار تاریخ شفاهی را به عنوان گروهی مستقل ایجاد کردیم و ترکیب داوران را متمایز انتخاب کردیم به‌گونه‌ای که یک استاد دانشگاه و یک جوان مستعد آشنا به حوزه نشر را دعوت کردیم تا با کار آشنا شده و رویکرد کادرسازی اعمال شود.

فروغی‌جهرمی ادامه داد: ما در دوره قبل چندین نشست آموزشی در موضوعات مختلف برگزار کردیم که با شعار «پاسداشت ثروت ملی» برگزار می‌شد و از همه ظرفیت‌های ملی بهره گرفتیم. انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس از اول تا به امروز در یک ارزیابی، به رشد رسیده و امروز شاهد کمال آن هستیم تا وارد عرصه جدیدی شود.

وی خاطرنشان کرد: توقعات و مطالبات در این دوره نسب به کار داوری بیشتر شده است. امسال ما کتاب شاخص و معیار را با شعار «انتخاب کتاب تراز فرهنگ دفاع مقدس» انتخاب می‌کنیم.

دبیر هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس عنوان گفت: ما در این دوره یک‌سری از کارها را در تهران و با همکاری حدود ۲۳ گروه داوری انجام می‌دهیم تا بهترین اثر شاخص انتخاب شود. داوری چهار گروه شعر، داستان، مستند و خاطره را نیز برعهده دفاتر استانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار دادیم تا از ظرفیت‌های استانی برعهده گرفته باشیم.

فروغی‌جهرمی اظهار داشت: در تمام مراکز استانی و در چهار بخش‌ مربوطه ۱۲ اثر به دبیرخانه مرکزی معرفی خواهد خواهد شد و ما تجمیع این آثار را مورد بررسی و داوری نهایی قرار می‌دهیم. تقدیر از ناشر نمونه تهران و شهرستان، مدیر نشر، خادم نشر، کتابخانه تخصصی، خبرنگار، منتقد و فعال این حوزه، بخش جانبی این جشنواره است.

وی گفت: امسال برای نخستین بار از همه ناشرانی که برای ما کتاب ارسال کرده‌اند، تقدیر خواهیم کرد. همچنین چاپ ویژه‌نامه تخصصی انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس را نیز خواهیم داشت که شامل مطالبی از داوران خواهد بود.

دبیر هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس اظهار داشت: در این دوره تعداد برگزیدگان کم شده اما سطح جوایز را افزایش داده‌ایم. در حوزه کتاب دفاع مقدس محدودیت و مشکلات فراوان وجود دارد؛ متاسفانه بانک اطلاعات جامع و کاملی در حوزه چاپی دفاع مقدس وجود ندارد به همین دلیل چهار فهرست از کتابخانه حوزه هنری، کتابخانه موزه، کتابخانه فیپا و کتابخانه خانه کتاب جمع‌آوری کردیم اما نهایتاً هیچ‌کدام از این لیست‌ها نیز کامل نبود، که این یک مشکل اساسی است.

فروغی‌جهرمی بیان کرد: ما باید شرایطی در این جایزه به وجود آوریم که ناشران فقط کتاب‌هایی که فکر می‌کنند می‌تواند حائض رتبه شوند را ارسال کنند. ارشاد نیز باید از کتاب‌های این حوزه حمایت بیشتری انجام دهد و سازوکاری برای خرید از این آثار در نظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: از ناشرین توقع داریم به فرهنگ دفاع مقدس با عمق‌بخشی و جذب مخاطب توجه بیشتری کنند. ما در حوزه کودک و نوجوان مشکل داریم که شایسته است سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود. داستان اخیرأ حضور قدرتمندانه خودش را در عرصه نشر آثار مکتوب دفاع مقدس از دست داده است که این مسئله نیز زنگ خطر است.

دبیر هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس بیان کرد: حوزه داستان نسبت به سال‌های گذشته تنزل کرده است در حالی که پُرمخاطب‌ترین حوزه مکتوب است. آمار کتاب‌های خاطره زیاد شده اما استاندارد فنی ندارند. ویرایش و غلط‌گیر آثار نیز ضعیف است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. ما هنوز در عرصه نشر دیجیتال نیز ضعف داریم.

فروغی‌جهرمی ادامه داد: در دوره پیش ۱۷۰۶ کتاب به دبیرخانه رسید و این آمار امسال به ۲۹۸۲ اثر رسید؛ یعنی ۷۵ درصد افزایش آثار داشته‌ایم که بیشترین آمار در بخش مستندنگاری بوده است.

وی درباره تعداد برگزیدگان بخش‌های هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: آثار برگزیده این دوره به طور تک اثر شاخص معرفی خواهند شد و جوایز را نسبت‌ به سال‌های گذشته افزایش می‌دهیم.

دبیر هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس خاطرنشان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۹۸۲ اثر به دبیرخانه رسیده است که مورد داوری قرار خواهد گرفت اما همچنان آمادگی دریافت کتاب‌های منتشر شده را داریم. اختتامیه این رویداد فرهنگی نیز در زمستان ۹۷ برگزار خواهد شد.

فروغی‌جهرمی با انتقاد از عدم وجود مدیریت قدرتمند در حوزه کتاب دفاع مقدس بیان کرد: باید به دنبال مدیریت واحدی در حوزه کتاب دفاع مقدس باشیم تا ظرفیت تمام استان‌های کشور را نیز تحت نظر داشته باشد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها