سردار سلامی در همایش پدافند غیر عامل:

ما بر لبه‌های برخورد نظامی زندگی می‌کنیم/ ایمن‌سازی دستگاه‌های کشور با پدافند غیرعامل

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما پر تهدیدترین کشور جهان هستیم که حتی یک متحد متعهد نداریم، گفت: ما همه میدان‌های برخورد قهرآمیز در فضای امنیت ملی خود را شاهد هستیم و بر لبه‌های برخورد نظامی زندگی می‌کنیم.
کد خبر: ۳۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵ - 28October 2014

ما بر لبه‌های برخورد نظامی زندگی می‌کنیم/  ایمن‌سازی دستگاه‌های کشور با پدافند غیرعامل

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه، صبح امروز در سومین همایش ملی پدافند غیر عامل اظهار کرد: درک ضرورت موضوعی که مربوط به آیندهای نامعین  و مربوط به وقوع یک رخداد احتمالی است، کاری پیچیده و در عین حال مشکل است.

وی با بیان اینکه جنگها واقعیتی هستند که در آینده رخ میدهند و پیشبینی آینده عملا ممکن نیست، افزود: همه جنگهایی که در طول تاریخ اتفاق افتاده از فاصلههای زمانی دور قابل پیشبینی نبوده است.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: هیچ کشور یا دولتی از امروز برای شروع جنگی در سالهای آینده تصمیم نمیگیرد؛ علت این است که جنگها تحت شرایط سیاسی، اقتصادی و عملیاتی خاصی اتفاق میافتند؛ این شرایط سیال و ناپایدارند و به همین دلیل نمیتوان جنگها را در فاصلههای زمانی بلند پیشبینی کرد.

سردار سلامی در ادامه به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اشاره کرد و یادآور شد: در روزهای پایانی شهریور ماه هم بسیاری از صاحبنظران وقوع جنگ در آن مقیاس را متصور نبودند.

وی در ادامه با اشاره به وقوع جنگ های اول و دوم جهانی، جنگ اول خلیج فارس و جنگ 33 روزه و غیرقابل پیشبینی بودن وقوع این جنگها گفت: این نشانگر این است که ما با واقعیتهایی مواجه هستیم که زمان وقوع آن، مقیاس، ابعاد،  طول، مدت و ساختار آنها را از قبل پیشبینی کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امروز جنگها همانند صلح، بخشی از سیمای بشری را تشکیل میدهند، تصریح کرد: همانگونه که سرنوشت ملتها در دوره آرامش و صلح امتداد مییابد، جنگ نیز بخشی از ادامه صلح و تصویری از یک تحول سیاسی است، اما در قالب دیگر.

وی ادامه داد: جنگ، مرز بین بقا و نماد یک جامعه است؛ شاید درصد وقوع جنگ و زندگی ملتها در جنگ نسبت به زندگی آنها عدد کوچکی را نشان دهد، اما اگر این هدف را در سرنوشتی که جنگ برای ملتها رقم میزند ببینیم، متوجه میشویم وقوع جنگ ها چقدر در سرنوشت ملتها تاثیرگذار و قابل توجه است.

سردار سلامی ادامه داد: باید برای بقا، ادامه حیات و جلوگیری از فروپاشی، امنیت و صلح برای جنگ آماده شویم. کشورهایی که برای جنگ آماده نمیشوند نمیتوانند مشق صلح کنند؛ همه کشورها حیات خود را از جنگ بهدست آوردهاند و آنها که حیات خود را از دست دادهاند تحت تاثیر جنگ بودهاند.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این که ما هرگز نمیتوانیم از غافلگیر شدن جلوگیری کنیم، تاکید کرد: ما باید به گونهای آماده شویم که اگر غافلگیر شدیم شکست نخوریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در جهان امروز هر چه پیش میرویم مرز بین جنگ و صلح همرنگ میشود، افزود: ملت ها در حالی که در آرامش زندگی میکنند، در جنگ هستند.

سردار سلامی ادامه داد: امروز چهره جنگها تغییر کرده است و بسیاری از کشورها با اینکه با هم در تعامل هستند، اما در حال جنگیدند. نبردهای اطلاعاتی، بیولوژیک، روانی، دیپلماتیک، تحریمهای اقتصادی و انزوابخشیهای سیاسی، بخشهایی از جنگهای جدید هستند و ما در فضای چنین جنگهایی زندگی میکنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: ما پر تهدیدترین کشور جهان هستیم که حتی یک متحد متعهد نداریم؛ پس احتمال وقوع جنگ برای ما از سایر کشورها بیشتر است.

وی در ادامه با برشمردن درگیریهای ایران با دشمنان گفت: ما امروز در یک نبرد سایبری به سر میبریم. جنگ نرم یک واقعیت محسوس برای سیستم امنیتی ماست. جنگ اطلاعاتی دشمن علیه ما قوی است. نبردهای نیابتی در جریانند و تلاش دشمن برای منزوی کردن ما یک واقعیت است.

سردار سلامی اضافه کرد: ما همه میدانهای برخورد قهرآمیز در فضای امنیت ملی خود را شاهد هستیم و بر لبههای برخورد نظامی زندگی میکنیم. آنچه اهمیت دارد این است که بدون استراتژی نمیتوان جنگ را اداره کرد.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه جنگ یک نوع رابطه عظیم، پیچیده، خطیر و سرنوشتساز است که حیات ملی به آن وابسته است، گفت: پذیرش جنگ در آینده واقعیتی است که هر چند ممکن است در فضای واقعی رخ ندهد، اما در فضای ذهن رخ خواهد داد. آینده را نمیتوان پیشبینی کرد، اما میتوان آن را ساخت. ما برای این که گرفتار جنگ نشویم باید از امروز بجنگیم.

وی تصریح کرد: امروز لایههای تاکتیک، عملیات و استراتژیک بر هم منطبق هستند و اولین نقاطی که دشمن بمباران میکند مهمترین و امنترین نقاط یک جامعه است؛ بر خلاف گذشته که نیروها در خط مقدم میجنگیدند.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: اگر یک جامعه تعادل اجتماعی و سیاسی خود را در ابتدای جنگ از دست بدهد جنگ را خواهد باخت.

جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه با اشاره به موضوع پدافند غیرعامل گفت: خاصیت پدافند غیرعامل این است که از فروپاشی تعادل در سیستم جلوگیری میکند؛ پدافند غیرعامل در آغاز جنگ با ایجاد پوشش امنیتی از اختلال در سیستم برقرسانی، سوخترسانی، آبرسانی و ارتباطات جلوگیری میکند.

وی با بیان این که این نوع پدافند از اغتشاشات زندگی جامعه جلوگیری میکند، افزود: اگر پدافند در این رابطه وظایف خود را اعمال نکند اغتشاشات ذهنی در افکار عمومی جامعه ایجاد میشود و بدین ترتیب تغییر در رفتار افراد جامعه برپایه ترس شکل میگیرد و سیستم سیاسی با شکست مواجه میشود.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: درک اهمیت پدافند غیرعامل، ضامن بقا و دوام حیات سیاسی کشور در شرایط جنگی است؛ لذا اتفاقی که امروز باید حادث شود ایمنسازی دستگاههای کشور با سیستم دفاعی پدافند غیرعامل است؛ چراکه اِعمال اینگونه موارد در شرایط بحرانی نمیتواند اثربخش باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار