نبرد اروند-10/ گزارش دفاع پرس از کتاب‌های منتشر شده در رابطه با عملیات والفجر 8

از "مردان دریایی" لشکر ولی‌عصر(عج) تا "شب بارانی" سردار جزایری

عملیات والفجر نمایش رشادت‌های رزمندگان مومن و باصلابت ایران اسلامی بود که سال‌ها پس از گذشت آن حماسه، رزمندگان و پژوهشگران دست به قلم بردند و از آن حماسه برای نسل‌های آینده نوشتند. نوشتند که در شب بارانی چگونه مردان دریایی از اروند وحشی گذشتند.
کد خبر: ۴۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۸ - 15February 2015

از

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، تاکنون کتابهای بسیاری در رابطه با رشادتهای رزمندگان در عملیات والفجر 8 توسط انتشاراتیهای مختلفی منتشر شده است، اکنون به معرفی برخی از این کتابها که در رابطه با این عملیات است پرداختهایم.


"فاتحان فاو" کتابی است که نویسنده آن دکتر سید منصور گتمیری در سالهای جنگ حضور داشته و خاطرات را به تصویر کشیده است. این کتاب برای اولین بار در سال 1383 و از سوی انتشارات روز نو به چاپ رسید. در قسمتی از این کتاب، شعر زیر آمده است:

 سلام بر آنژیوکتهای سبز و زرد
سلام بر خمپارههایی که عمل نکرد
سلام بر شبهای هماورد
سلام بر زخمهای آلوده به خاک

سلام بر اعزامهای افتخاری
سلام بر عملیاتهای انتحاری
سلام بر پزشکان گروههای اضطراری
سلام بر سنگرهای بهداری
سلام بر بسیجیان بیجاری

"مردان دریایی" عنوان کتاب دیگری است که خاطرات عملیات افتخار آفرین والفجر8 را  به روایت سردار شهید محمود دوستانی دزفولی، فرمانده گروهان غواص گردان بلال لشکر 7 ولی عصر(عج) به تصویر میکشد. سید حبیب حبیب پور نویسنده این کتاب است.

 "از بوشهر تا فاو"، مجموعه خاطرات رزمندگان اسلام عمل کننده در عملیات والفجر 8 را در بر میگیرد که در کنگره بزرگداشت سرداران و 2000 شهید استان بوشهر از سوی انتشارات برگ طوبی به چاپ رسیده است. این کتاب در 9 فصل تنظیم شده و خاطرات افرادی چون محمد کامیاب، محمدرضا بحرینی، حاج اسماعیل ماهینی، رضا افراسیابی، حسین وزیری و ... را شامل میشود. کار مصاحبه و تدوین کتاب نیز بر عهده سید قاسم یاحسینی بوده است.

 "خاطراتی کوتاه از عملیاتهای بزرگ" (والفجر 8 و کربلای 5) عنوان دیگری است که به عملیات غرور آفرین والفجر 8 میپردازد. این کتاب به کوشش محمد قاسم فروغی تهیه شده و توسط معاونت تبلیغات نیروزی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

 "شب بارانی" مروری بر عملیات والفجر 8- فتح فاو است که توسط سید مسعود جزایری به زیور طبع آراسته شده و توسط اداره روابط عمومی و انتشارات سپاه در سال 1383 به چاپ رسیده است.

 در این کتاب پس از مقدمه، شش بخش آمده شده است.  بخش اول درآمدی بر جنگ و دفاع مقدس، بخش دوم آشنایی با منطقه از جمله عراق و منطقه عمومی و عملیاتی فاو، بخش سوم عملیات فاو و طراحی عملیات، چگونگی عملیات فریب، شروع عملیات اصلی را شامل میشود.

همچنین در بخش چهارم روایتهای چندگانه، بخش پنجم بازتابها و واکنش های سیاسی، بخش ششم پس از فاو را در بر میگیرد که در انتهای این کتاب نیز ضمایم شامل تعدادی از اطلاعیهها و بیانیههای مربوط به عملیات والفجر 8 اورده شده است.

"تا روز هشتم" عنوان کتابی است که از سوی انتشارات روایت فتح و از مجموعه کتب "روایت نزدیک" به نویسندگی یحیی نیازی به چاپ رسیده است.

 

روایت نزدیک عنوان کتابهایی است که از سوی انتشارات روایت فتح منتشر شده و بنا دارد وقایع دوران جنگ را روایت کند و بکوشد که به قدر بایسته خواننده نزدیک باشد. ساده باشد. میان کلمهها و عبارتهای پیچیده گم نشود. بتوان آن را راحت خواند. در عین حال به آن چیزی که روایت میکند نزدیک باشد. در دل معرکه باشد و کاری کند که هر کس آن را بخواند، احساس کند خودش هم دست کم  لحظهای در دل معرکه بوده است.

این کتاب در سال 1390 برای اولین بار روانه بازار نشر شده است.

"اروند خاطرات" کتاب دیگری است که خاطرات رزمندگان عملیات والفجر 8  را در بر می گیرد. این کتاب به اهتمام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان مازندران و از سوی  نشر رسانش در بهمن 83 منتشر شده است.

 در این کتاب خاطرات افرادی چون بهرام ابر قویی نژاد، محسن احمدی، علی برمکی، غلامرضا بروجری، محمد رجبعلی زاده، شعبان زارعی، علی سلیمانی، علی شریف آبادی ذکر شده است.

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز کتاب با عنوان "فاو تا شلمچه" را به قلم محمد درودیان چاپ کرده است. این کتاب از مجموعه کتابهای سیری در جنگ ایران و عراق است.

"در یادهای زلال" نیز در خصوص شهدای عملیات والفجر 8 است که توسط دانش آموزان بسیجی دبیرستان ابن سینا تهیه و تنظیم و توسط انتشارات بسیج و انجمن اسلامی دبیرستان ابن سینا در آبانماه 1376 به مناسبت  یادواره شهید فهمیده منتشر شده است.

 

"بررسی عملیات والفجر 8، محسن رضایی" در گفت و گو با راویان جنگ تحمیلی – مرداد 1365 عنوان کتاب دیگری است که توسط سعید سرمدی تنظیم و ویرایش شده است. این کتاب توسط گروه مطالعات نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تهیه، نظارت و آماده سازی شده است.

این کتاب در سه فصل، فصل اول استراتژی جنگ پس از خرمشهر، فصل دوم نحوه طراحی عملیات والفجر 8، فصل سوم دست آوردها و نتایج عملیات تهیه و تنظیم شده است.

"فتح فاو"، "معبر هشتم کنگره بزرگداشت ده هزار شهید استان مازندران"، "عملیات والفجر8 (مجموعه مقالات)"  از دیگر کتابهایی است که در خصوص عملیات والفجر 8 به چاپ رسیده است. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار