محمد مهدی ملکی، کارشناس امور بین الملل:

راه‌حل سیاسی راه خروج از بحران سوریه/ اقتصاد مقاومتی، راهکار برون رفت از تحریم ها

کارشناس امور بین الملل، راهکار نظامی برای حل بحران سوریه را بی فایده و بی منطق دانست و گفت: جبهه غربی- عربی به خوبی نسبت به این مسأله واقف است و آنها در سیاست های اخیر خود به این نتیجه رسیده اند که تنها راه برون رفت این بحران، مذاکره و راههای مسالمت آمیز است.
کد خبر: ۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۴ - 13June 2013

راه‌حل سیاسی راه خروج از بحران سوریه/ اقتصاد مقاومتی، راهکار برون رفت از تحریم ها

محمد مهدی ملکی در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: طبیعتا برپایی اجلاس ژنو 2 و دعوت از بازیگران موثر درصحنه سوریه از جمله جمهوری اسلامی ایران می تواند برای مذاکره نتیجه بخش باشد، نه این که صرفا با برگزاری چند همایش و اجلاس و صدور بیانیه بخواهیم اقدامی برای رفع بحران سوریه کنیم.

وی به وجود 3 کشورعربستان، ترکیه و قطر در منطقه اشاره کرد و گفت: همکاری و ائتلاف این سه کشور با سیاست های جبهه غربی، علیه سوریه نمی تواند موثر باشد؛ چرا که این کشورها هر کدام به دنبال مطالبات و منافع شخصی خودشان هستند. به طور مثال عربستان در طول 34 سال بعد از انقلاب اسلامی، همواره دنبالروی سیاست های آمریکا در منطقه بوده و هست.

وی ادامه داد: عربستان هرجا که منافع جمهوری اسلامی در آنجا باشد، در واقع به آن منافع حمله و تعرض می کند و این سیاست عربستان ناشی از آن است که آنها در پی کاهش نفوذ ایران در منطقه و به تبع آن افزایش و نفوذ قدرت خودشان هستند.

ملکی یادآور شد: سیاست ترکیه در قبال سوریه نیز ناشی از این است که آمریکا، ترکیه را جانشین عربستان در منطقه می داند، البته ترکیه در چند روز اخیر تاوان دخالت های خود را در سوریه پرداخت می کند؛ چرا که بحران سوریه به داخل این کشور انتقال پیدا کرده است و این اعتراضات اخیر در ترکیه ناشی از سیاست ها و رویکردهای سیاست خارجی اردوغان نسبت به سوریه است.

وی افزود: قطر نیز مانند عربستان از منابع مادی که در اختیار دارد در راه تقویت جبهه دشمنان اسلام استفاده می کند و به هرحال این سه کشور نهایتا راه به جایی نخواهند برد و وجهه منطقه ای و بین المللی خود را پس از آرام شدن اوضاع سوریه، از دست خواهند داد.

این کارشناس امور بین الملل آزادسازی القصیر و حومه حلب از وجود تروریست ها را برگ برنده ای برای دولت سوریه عنوان کرد و گفت: ارتش سوریه با پاکسازی منطقه استراتژیک القصیر، کفه ترازو را به نفع حکومت کشور خود سنگین کرده که این مهم بسیار نتیجه بخش خواهد بود.

وی ادامه داد: القصیر که اخیرا ارتش سوریه موفق به پاکسازی آن شده یک شهر حیاتی و استراتژیک بوده و هست چرا که هم مرز با لبنان است و تا قبل از پاکسازی این شهر از لوث تروریستها، این شهر منطقه امنی برای ورود و خروج تسلیحات و تروریست ها از مناطقی از لبنان به داخل سوریه بوده است که خوشبختانه با آزادسازی این منطقه ضربه سختی به تروریستها وارد شد.

وی همچنین به مسأله ترکیه و اعتراضات اخیر علیه حکومت اردوغان اشاره کرد و گفت: برخی ها می گویند که ریشه این اعتراضات در ترکیه، تخریب پارک ملی واقع در استانبول و ساخت مجتمع تجاری به جای آن بوده است که البته درست است؛ اما تمام ماجرا این نیست بلکه این اعتراضات به نوعی واکنش مردم ترکیه نسبت به رویکردهای سیاست های داخلی و خارجی حزب توسعه و عدالت به رهبری اردوغان بوده است.

ملکی ادامه داد: در بعد سیاست داخلی، مردم منتقد به این هستند که چرا حکومت سیاست مماشات با کردها را در پیش گرفته و یا در مسأله سیاست خارجی به این معترض هستند که اردوغان و حکومت سوریه خیلی عجولانه از تحولاتی که در لیبی، مصر وتونس رخ داد، حمایت کرد. همچنین بخشی از اعتراضات مردم ترکیه ناشی از مداخلات اردوغان در موضوع اخیر سوریه است.

وی درخصوص تبعات اعتراضات اخیر در ترکیه گفت: این اعتراضات تبعات منفی برای این کشور به همراه خواهد داشت. از بعد اقتصادی می توان به کاهش شاخص ها در سهام بورس ترکیه، کاهش ارزش پول ملی وعدم اطمیمان سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری و کاهش گردشگر اشاره کرد. ضمن این که از بعد بین المللی نیز تبعات منفی برای ترکیه دارد، از جمله این که وجهه بین المللی ترکیه در چند وقت اخیر کاهش و متضرر شده است.

ملکی همچنین به تحریم های دشمنان علیه ایران اشاره کرد و گفت: این تحریم ها مسأله جدیدی برای نظام ایران نیست و از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، جبهه غرب و آمریکا، ایران را تحت فشارهای مختلف سیاسی، اقتصادی ونظامی قرار داده اند.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر نیز شاهد هستیم که تحریم های اقتصادی را بیش از پیش بر ملت و دولت ایران تحمیل کرده اند، گفت: راههای برون رفت از تحریم، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی است که باید در کشور کاملا اجرا شود و از حد شعار و تبلیغ صرف بیرون برود.

این کارشناس امور بین الملل تأکید کرد: بعد از گذشت زمانی که دشمن متوجه این شود که دیگر تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران فایده ای ندارد، خودشان این موضوع را رها می کند. اما اگر به نوعی عمل کنیم که دشمن امیدوار شود که تحریم ها اثر خود را  می گذارد، آن روز بیش از پیش عرصه بر ملت و دولت ایران تنگ ترخواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها