بسته پیشنهادی کتاب دفاع پرس-3:

از "کردستان" تا "مرد رویاها"ی شهید چمران

در حوزه تالیفات و عرصه نشر کتاب های متعددی در خصوص شهید چمران وجود دارد. این کتب را می توان در دو حوزه بررسی می شود. آثاری که به قلم خود شهید نوشته شده است و آثاری که دیگر نویسندگان در خصوص وی نوشته اند.
کد خبر: ۴۸۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲ - 13June 2015

از

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس- مهدیس میرزایی: در حوزه تالیفات و عرصه نشر کتاب های متعددی در خصوص شهید چمران وجود دارد.  این کتب را می توان در دو حوزه بررسی می شود. آثاری که به قلم خود شهید نوشته شده است و آثاری که دیگر نویسندگان در خصوص وی نوشته اند.

"خدا بود و دیگر هیچ نبود" ، "علی زیباترین سروده هستی"، "کردستان"، "بینش ونیایش" از جملهی کتبی هستند که به قلم شهید چمران به زیور طبع آراسته شده استو "نیمه پنهان ماه1"، "یادگاران1"، پرستوی دهلاویه"،  و ... از جمله کتبی هستند که دیگر نویسندگان در رابطه با این شهید نوشته اند. در ادامه به معرفی چند کتاب در این رابطه می پردازیم:

"خدا بود و دیگر هیچ نبود"

در کتاب حاضر مجموعهای از یادداشتهای تاریخدار دکتر چمران مربوط به سه مرحله از زندگی وی ـ دوران تحصیل در آمریکا و دوران مبارزه در لبنان و ایران ـ به همت برادر وی مهدی چمران گردآوری و به ترتیب زمانی تنظیم و چاپ شده است.

 این مطالب اغلب دغدغهها و اندیشههای شهید چمران را در برهههای مختلف منعکس میسازد. کتاب شامل 62 یادداشت عمدتا کوتاه است که با پیامی  خطاب به مردم ایران به پایان میرسد. نمایه اسامی، تصویر برخی یادداشتها و عکسهایی از چریک نابغه پایان بخش کتاب است.

این کتاب از سوی بنیاد فرهنگی شهید چمران منتشر شده است. علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره 66461829-021 تماس بگیرند.

"علی زیباترین سروده هستی"

کتاب حاضر که باز هم به همت برادر بزرگوار این شهید سر فراز تدوین شده است شامل دست نوشتهها و سه سخنرانی از شهید دکتر مصطفی چمران درباره امام علی (ع) است. عناوین سخنرانیها عبارتاند از″:ذکر خدا و  عدالت علی”, “از حکومت علی تا مهدی موعود” و “امام علی تجلی عدل خدا”.


این کتاب از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است. علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند با شماره های 33112100-021، 33920307-021 و 33114288-021 تماس بگیرند.

"کردستان"

این کتاب حاوی یادداشتها و سخنرانیهای دکتر چمران درباره کردستان است که از سه گونه دستنوشته و سخنرانی تشکیل یافته است. بخش عمده و مهم کتاب نوشتههای اصلی شهید چمران درباره حوادث شهر بحرانزدهی پاوه است که خود به رشته تحریر درآورده اما ناتمام مانده است.

تحلیلی از آغاز حوادث کردستان ـ براساس طرز تفکر مادیگرانه استعمارگران  و حرکت و فرمان انقلابی امام خمینی (ره) مبنی بر خنثی سازی اقدامات عناصر خودفروخته و نفوذی دشمن  است. این فصل “پاوه, فرمان تاریخی امام (ره) و سرآغاز نجات کردستان” نام گرفته است. بخش دوم مطالب کتاب مشتمل بر برخی سخنرانیهای شهید چمران در  زمان و مکانهای مختلف در خصوص مسائل کردستان است. و بخش سوم نیز گزیده مطالبی از دست نوشتههای پراکنده و گوناگون آن شهید در ارتباط با مسئله کردستان است. عناوین مطالب دو بخش اخیر عبارتاند از: “مسلح کردن فئودالها در کردستان”،  “حادثه قارنه”، “پیرامون خودمختاری در کردستان”.
این کتاب نیز از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند با شماره های 33112100-021، 33920307-021 و 33114288-021 تماس بگیرند.

"بینش و نیایش"

این کتاب در بردارنده یک مقاله و متن یک سخنرانی و گزیدهای از راز و نیازهای عاشقانه دکتر مصطفی چمران است. از جمله نیایشهای همیشه خواندنی و پر سوز این سردار رشید آخرین یادداشت مناجاتی اوست که لحظاتی قبل از شهادت در ماشین نوشتهاند. او در این یادداشت از تک تک اعضا و جوارح خود عذرخواهی کرده و حلالیت میطلبد و به آنها مژده میدهد که تا لحظاتی دیگر به آرامشی ابدی میرسند. البته لازم به ذکر است که اخیرا کتاب جدیدی به نام “نیایش” هم منتشر شده است که تمام نیایشهای عارفانه آقای دکتر را در بر میگیرد.

این کتاب نیز از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند با شماره های 33112100-021، 33920307-021 و 33114288-021 تماس بگیرند.


"یادگاران1- شهید مصطفی چمران"

سخن گفتن از مردی که ویژگی های بزرگ و مهارت های متفاوتش همه را متحیر کرده بود، سخت است. اما در این کتاب وقایعی از زندگی پرماجرای شهید چمران در قالب خاطراتی کوتاه و خواندنی فراهم آمده تا شاید اندکی ما را به لحظه های انسان ساز این مرد نزدیک کند. مردی که از هیبت و درایت و اعتقاداتش لرزه بر اندام دشمنان ایران و اسلام می افتاد.

در این کتاب از مجموعه “یادگاران” یکصد خاطره کوتاه درباره زندگی، روحیات، عقاید، مبارزه و شهادت شهید مصطفی چمران گردآوری و در قالب عبارات و جملات کوتاه بازنویسی شده است. راویان خاطرات مشخص نیستند، اما چون از  دوران نوجوانی تا شهادت او را در بر میگیرند میشود حدس زد نزدیکان و همرزمان وی خاطرات را روایت کرده باشند.

این کتاب به قلم  رهی رسولیفر از سوی انتشارارت روایت فتح منتشر شده است. علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره فروشگاه این نشر 88897814 (021) تماس بگیرند. همچنین شماره پبامک روایت فتح   1000202000 است.


"نیمه پنهان ماه1؛ چمران به روایت همسر شهید"

داستانی واقعی از روزهای پرفراز و نشیب زندگی شهید مصطفی چمران به روایت همسر ایشان، خانم غاده جابر. این کتاب از آن روزی سخن به میان می آورد که غاده شیفته ی سادگی و بی تجملی او بود و همین سادگی، چمران را برای او یک شاهکار غافلگیرکننده ی جذاب ساخته بود. در این کتاب از روزگاری می خوانیم که غاده دوست داشت به مصطفی اقتدا کند، اما مصطفی خیلی دوست داشت تنها نماز بخواند و صدها خاطره ی تلخ و شیرین دیگر از روزهای همراه با مصطفی چمران.

خوانندگان در کتاب حاضر با زندگی و احوال مصطفی چمران از زبان همسر لبنانی آن شهید ـ غاده جابر ـ آشنا میشوند. وی از زمان آشناییاش با شهید چمران در  لبنان، چگونگی ازدواجشان، اتفاقات تلخ و شیرین در زندگی مشترک، ابعاد گوناگون زندگی علمی, سیاسی, هنری, فکری و اجتماعی چمران و نهایتا شهادت ایشان سخن میگوید. کتاب با عکس یک تابلوی نقاشی از شهید چمران و عکسهایی از او در مراحل مختلف مبارزه در لبنان و ایران به پایان میرسد.

نیمه پنهان ماه1؛ چمران به روایت همسر شهید به نویسندگی حبیبه جعفریان از سوی انتشارات روایت فتح منتشر شده است. علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره فروشگاه این نشر 88897814 (021) تماس بگیرند.

"پرستوی دهلاویه"

موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی،  «پرستوی دهلاویه»؛ تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مصطفی چمران، تألیف مجید نجفپور را منتشر کرد.

این کتاب اثری است در حوزه تاریخ شفاهی که در هفت فصل نوشته شده و سعی دارد با استفاده از اسناد و نامهها و دستنوشتههای به جامانده از آن شهید بزرگوار و خاطراتی که در گنجینه غبارگرفته از یاران او وجود دارد به زندگی پرماجرای شهید چمران بپردازد.

 «پرستوی دهلاویه» در قالب زندگینامه نوشته شده و علاوه بر جنبههای عرفانی زندگی شهید چمران، به نقش او در فرماندهی ستاد جنگهای نامنظم و آزادسازی سوسنگرد توجه دارد.

این کتاب حاصل سه سال پژوهش و مصاحبه با دوستان شهید چمران در ستاد جنگهای نامنظم، همرزمان او در لبنان، خانواده و دو برادرش، مهدی و نصرالله چمران است.

 شهید چمران در 30 خرداد سال 1360 در منطقه دهلاویه به شهادت رسید و این عنوان نماد هجرت و کوچ مظلومانه او از این دنیاست.

«پرستوی دهلاویه» تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مصطفی چمران، در شمارگان یکهزار و 500 نسخه، 300 صفحه، قطع رقعی،  روانه بازار نشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره تلفن 021-22211194 تماس بگیرند.

"مرد رویاها"

این کتاب به شرح بخشی از زندگی پر فراز و نشیب شهید دکتر مصطفی چمران پرداخته، تا برای خواننده به ویژه نسل جوان که با شخصیتی چون شهید دکتر مصطفی چمران آشنا نیست و فقط وی را شهیدی میپندارد در خیل شهدای دفاع مقدس، آشنایی ایجاد کند. «مرد رؤیاها» به بیان دورهای از زندگی شهید چمران پرداخته که کمتر از آن صحبت شده و کمتر دیده شده است. دیده شدن از آن حیث مورد اشاره قرار گرفت، زیرا این کتاب در قالب یک فیلمنامه به شرح زندگی چمران پرداخته است. سرگذشت چمران در آمریکا، مصر و لبنان در این کتاب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و به مخاطب ارائه شده است.

یک روایت ساده و روان که میکوشد چهره واقعی چمران را نمایش دهد. چمران چریک در کنار چمرانی که به شدت عاطفی بوده و روابط عاطفی در زندگی را در کنار آموزشهای نظامی و عملیاتهای چریکی و فعالیتهای سیاسی فراموش نمیکند. این اثر به زیبایی توانسته در 528 صفحه بخشی از زندگی شهید مصطفی چمران را روایت کند علاوه بر اینکه شخصیت چند بعدی وی را نیز در ذهن خواننده به تصویر بکشد.

در این فیلمنامه، نویسندهای که مشغول تحقیق برای نوشتن داستانی درباره شهید چمران است به دستنوشتههای وی درباره خودش دست پیدا میکند و این دستنوشتهها او را به سالهای جوانی و حضور شهید چمران در آمریکا میبرد.

"مرد رؤیاها"  اثری است به قلم سید مهدی شجاعی که انتشارات نیستان آن را منتشر کرده است. علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره تلفن22612443-021  تماس بگیرند

زمزم عشق "شرح مفاهیم عرفانی در نیایش های شهید چمران"

اگر چه شخصیت بارز علمی و عرفانی شهید بزرگوار دکتر مصطفی چمران والاتر و نامدارتر از آن است که بخواهیم در این کتابها از آن سخن بگوئیم، اما در میان ابعاد گسترده و گوناگون شخصیت این سردار بزرگ، احوال معنوی و عرفانی که در دعاها و درخواست ها و یا نیایش های وی متجلی است، فروغ و درخشش دیگری دارد که پرداختن به آن، گذشته از این که ما را با معنویت وی آشنا می سازد، به جان و دل نویسنده و خواننده، جلا و صفایی خاص می بخشد و آنان را با خود تا فضاهای پاک و پاکیزه ی قرب الهی بالا برده و عروج می بخشد.

کتاب حاضر با نام زمزم عشق شرح دعاهای ملکوتی و عرفانی آن شهید عارف مسلک است که برای دوستداران، خاکیان افلاک نشین، عرضه شده است.

این کتاب به قلم اسماعیل منصوری لاریجانی نوشته شده و از سوی نشر خادم الرضا منتشر شده است.

"یاران امام، به روایت اسناد ساواک؛ شهید سرافراز مصطفی چمران"

شخصیتهای متعددی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران، نقش داشتهاند که هر یک، قسمتی از تاریخ این مرز و بوم را ترسیم میکنند. برخی افراد، از نظر تاریخ، زندگی شخصی، شیوههای تفکر و نوع عملکرد منحصربهفرد هستند.

ابزار مختلفی برای معرفی اینگونه شخصیتها، مورد استفاده قرار گرفتهاند که هریک دارای زبان و گویش خاص خود هستند. از جملة آنها؛ خاطره، تصویر، مقاله، ادبیات و عکس را میتوان نام برد. هرچند، این ابزار، رسالت خود را در معرفی افراد و جریانهای فکری و سیاسی بهخوبی ایفا کردهاند، اما برخی از آنها، با فاصله گرفتن از روزهای حوادث و پایان زندگی افراد، یا کارائی خود را از دست میدهند و یا از ارزش آنها کاسته میشود. در این میان، با توجه به نقش سند و اینکه آن را میتوان معتبرترین زبان برای مراجعه و بیان زاویههای مختلف حیات افراد دانست، مطالعات و نوشتههای مستند به اسناد از اهمیت بالایی برخوردارند، زیرا به هیچ وجه دچار کهنگی محتوا و گذر زمان و معایب ناشی از آن نمیشوند. از این دیدگاه، اسناد، اوراق خاموش، اما در فریادی هستند که زبان و کلامشان محدودیتپذیر نیست.

در ایران، تا به امروز افراد و سازمانهای مختلفی، زندگی شخصیتها را مورد کنکاش قرار دادهاند، اما در این میان، یکی از مراکزی که به دلیل دسترسی به اسناد توانسته در معرفی افراد بر پایة اسناد، فعالانه ایفای نقش کند، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات است. این مرکز، برای معرفی شخصیتهای مؤثر در انقلاب اسلامی، مجموعهای را با نام«یاران امام به روایت اسناد ساواک»تدوین کرده است.

انتخاب این نام برای مجموعه، به دلیل وجود اسنادی با محوریت این افراد در ساواک است. هر جلد این مجموعه، به یک فرد اختصاص دارد. هرچند اگر فراوانی اسناد موجود در مورد یک فرد بیشتر باشد، از یک تا سه جلد را در بر میگیرد. جلد یازده این مجموعه، با نام «شهید سرافراز دکتر مصطفی چمران»، به بررسی ابعاد مختلف زندگی این یاور امام بر پایة اسناد پرداخته است.

کتاب از دو بخش تشکیل شده؛ بخش اول با عنوان زندگینامه، به بررسی دورههای مختلف زندگی شهید چمران پرداخته است. از جمله موارد ذکر شده در این بخش، میتوان به دوران کودکی و ایام تحصیل در قم- که خاطرهای از خود شهید، ضمیمه این قسمت و سایر بندها شده است- تا سیر معنوی شکلگیری عرفان و اخلاق چمران، اشاره کرد.

در ادامه، دوران تحصیل وی در ایران و آمریکا و آغاز فعالیتهای سیاسی و حضور در تشکلهای مذهبی و سیاسی، مانند انجمن اسلامی دانشجویان در داخل و خارج از ایران، مورد توجه قرار گرفته است. موارد دیگری که در این بخش به آن پرداخته شده، عبارتند از: آموزش نظامی در مصر، حضور در لبنان و فعالیتهای چریکی وی در کنار امام موسی صدر، بازگشت به ایران و حضور فعال و از نزدیک، در مبارزات سیاسی با حکومت پهلوی، فعالیت در حوزههای نظامی و سیاسی پس از پیروزی انقلاب شامل: حضور در کردستان و هدایت نیروهای رزمنده در مواجهه با گروههای منحرف منطقه، فعالیت در وزارت دفاع، حضور در مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندة مردم تهران، حضور در شورای عالی دفاع، پایهگذاری لشکرهای ده هزار نفری، فعالیت در خوزستان و مبارزة نظامی به عنوان رزمنده در جنگ ایران وعراق، تشکیل ستاد جنگهای نامنظم، و سرانجام دیدار با امام و عزیمت به دهلاویه و شهادت در این منطقه.

روند تاریخی بخش اول از سال تولد وی  در سال 1311ش. شروع میشود و با شهادت وی در سال 1360ش. پایان میپذیرد.

در بخش دوم با نام اسناد؛ اسناد موجود در ساواک با محوریت شهید چمران بازخوانی شده است. روند کار در این فصل به این شکل است که حروفچینی اسناد، طبق نگارش اصل سند انتخاب شده و در ادبیات آن هیچ تغییری داده نشده؛ تنها در چند مورد، که کلمه یا تعبیر و تاریخ نامفهوم یا اشتباه بوده، در پاورقی تذکر داده شده و غلطها تصحیح شده است. در برخی موارد نیز، توضیحاتی در کنار معرفی اسناد آورده شده که از دید گردآورندگان برای افزایش اطلاعات عموم مفید بوده است.

 قدیمیترین سند موجود دراین کتاب، متعلق به 17/10/1340ش. و گزارش تظاهرات دانشجویان مسلمان مقیم آمریکاست، که نام دکتر چمران، به عنوان یکی از رهبران حرکت، در آن ذکر شده است.
  

جلد یازدهم مجموعة یاران امام به روایت اسناد ساواک با عنوان«شهید سرافراز دکتر مصطفی چمران»، به همت مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، در 357 صفحه تدوین شده و در سال 1378ش.، برای اولین بار به مشتاقان عرضه شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره تلفن 22844040-021 تماس بگیرند.

انتهای پیام/
 
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار