بسته پیشنهادی کتاب دفاع پرس-4:

احوال روزه داران در بازار نشر

همه‌ی قشرهای مردم مخصوصاً جوانان ماه رمضان را مغتنم بشمارند، به خدا پناه ببرند، هدایت و عنایت او را طلب کنند، به او اتّکال نمایند و از دشمنانش ذره‌یی واهمه نکنند.
کد خبر: ۴۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶ - 20June 2015

احوال روزه داران در بازار نشر

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس: به مناسبت فرا رسیدن ایام مبارک ماه رمضان، خبرگزاری دفاع مقدس بسته پیشنهادی کتاب خود در این رابطه را معرفی می کند.

"آداب روزه داری، احوال روزهداران "

شروع ماه مبارک رمضان، در حقیقت عید بزرگى براى مسلمانان است و جا دارد که مؤمنین، ورود این ماه را به هم تبریک بگویند و یکدیگر را به استفادهى هرچه بیشتر از این ماه توصیه کنند. چون ماه ضیافت الهى است، در این ماه فقط مؤمنین و کسانى که اهل ورود در این ضیافتند، بر سر سفرهى پروردگار منّان و کریم مىنشینند. این، غیر از سفرهى عام کرم الهى است که همهى انسانها، بلکه همهى موجودات عالم از آن بهرهمندند؛ این، سفرهى خواص و ضیافت خاصان پروردگار است.

رمضان؛ ماه خودسازی و عبادت

ماه رمضان، بهار خودسازی و عبادت، بهار قرآن، بهار توجّه و ذکر و استغفار و استغاثهی به خدا، در پیش است؛ آن را قدر بدانید. همهی قشرهای مردم  مخصوصاً جوانان ماه رمضان را مغتنم بشمارند، به خدا پناه ببرند، هدایت و عنایت او را طلب کنند، به او اتّکال نمایند و از دشمنانش ذرهیی واهمه نکنند.

دربارهی کتاب

کتاب «آداب روزهداری، احوال روزهداران» از بیانات حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در 422 صفحه به مبلغ 12000 تومان در قطع رقعی به کوشش علیرضا مختارپور قهرودی توسط انتشارات انقلاب اسلامی در بهار سال جاری تجدید چاپ گردید.

کتاب حاضر گزیدهای از مجموعهی توصیهها، نصایح، تحلیلها و مواعظی است که در ماههای رمضان در طول 22 سال گذشته  از سال 1369 تا 1390  در بیانات معظّمٌله ارائه شده است.

همچنین میتوانید عدد 4 را به سامانه پیامکی 100020120 ارسال کنید.

"ضیافت حقیقی"

کتاب " ضیافت حقیقی" مجموعه یازده سخنرانی است که استاد محمد شجاعی درباره ماه مبارک رمضان و روزه ایراد کرده اند و بارها از شبکه قرآن صدای جمهوری اسلامی ایران پخش شده و مورد استقبال و توجه مخاطبان قرار گرفته است.

استاد با همان بیان صمیمانه به ترغیب مومنان به عبادت مخلصانه و راهنمایی برای بهره گیری کامل از ایام و لیالی ماه مبارک، به ویژه شب های قدر، به منظور تقرب به درگاه الهی و برخورداری از نعمات معنوی در دنیا و آخرت می پردازند، و توصیه هایی برای حفظ رقت قلب حاصل شده در این ماه برای باقی ایام سال و عمر دارند.

در خصوص ماه مبارک رمضان با عنوان " ضیافت حقیقی" است که شامل مباحثی از جمله ضیافت خداوند، اعمال و آداب رفتاری، روزه حقیقی، مباحث معرفتی مربوط به روزه، شرایط روزه صحیح و راه های درک این توفیق است.

ضیافت حقیقی که متن بیانات استاد محمد شجاعی است در 11 بخش تدوین شده که عبارتند از: معنای عبودیت، صدق در اعمال، شرایط روزه صحیح، ظاهر و باطن روزه، روزه داری خواص: مبطلات قبولی روزه، صاحب خانه خداوند است: تذکراتی برای صیام، تذکراتی در باب تلاوت قرآن و دعا، درک شب های قدر، شب 19 ماه مبارک رمضان: حضور و تضرع، شب 21 ماه مبارک رمضان: وصیت علی(ع) و گفت و گوی موسی (ع) با خداوند و درباره عید فطر و حفظ رقت قلبی که در ماه مبارک عاید شده است.

علاقه مندان به این کتاب می توانند با انتشارات سروش و با  تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ تماس بگیرند.

"رمضان در فرهنگ مردم"

کتاب حاضر برگزیده ای از آداب و رسوم و باورها و اعتقادات مردم ایران دربارة ماه مبارک رمضان است که از استان های مرکزی، یزد، کرمان، فارس، خراسان، کردستان، لرستان و گیلان جمع آوری شده است: استقبال از ماه مبارک رمضان، آمادگی برای روزه گرفتن، تغییرات در زندگی و اعمال روزه داران، افطار، روزهای تیغ یا ایام شهادت حضرت علی(ع)، احیاء، اعمال و مراسم بیست و هفتم ماه رمضان، روزة کودکان، عید فطر، نان ها و غذاهای ماه رمضان، مراسم مخصوص ماه رمضان، و بازی های ماه رمضان و رسم سخنوری از آن جمله-اند.

علاقه مندان به این کتاب می توانند با انتشارات سروش و با  تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ تماس بگیرند.

"صفای رمضان"

در این کتاب که دومین جلد از مجموعه برنامۀ تلویزیونی «معرفت» است با دیدگاههای استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی دربارۀ رابطۀ علم و عبادت، رابطه شب قدر با ولایت حضرت امیرالمومنین(ع)، قدرِ «شب» و شبِ قدر و ارتباط آن با روابط اجتماعی و حقالناس، چیستی زمان و مکان، وابستگی و وارستگی و راه رسیدن به معرفت آشنا میشویم.

در بخشی از این کتاب آمده است: "اهل خلوت، الفتی با«شب» دارند و اهل عزلت نیز. «عزلت»، بهمعنی دوری جستن از غوغای خلق و زمانه، همیشه مطلوب نیست بلکه در برههای از زمان برای هر سالکی تجربۀ آن لازم است. اما«خلوت»، جدایی گزیدن از خود است، یعنی دوری گزیدن از مشتهیّات، آرزوها، تمنّیّات، و تصوراتی که در ذهن ما بافته میشود، یا شخصیتی که انسان با خیال برای خود ساخته است، و گاه با شخصیت واقعی او بسیار فاصله دارد و در خلوتگزینی این فاصله برداشته میشود. خلوتگزینی نیاز به گوشهای دور از خلق ندارد؛ میتوان در جمع هم به آن دست یافت اگر با خود«صدق» داشته باشیم.روزه یعنی همان خلوت گزیدن با خود. رمضان فرصت خوبی است که این خلوت دست میدهد. این شبهای پاک را که شبهای نزول حقایق، رحمت، ارواح طیبه، و ملائکه است قدر بدانیم..."

علاقمندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه شهید مطهری سروش به نشانی خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش و با تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱تماس بگیرند.

"روزه از نظر قرآن"

در کتاب روزه از نظر قرآن آیاتی که در مورد این ماه مبارک نازل شده است را بیان میکند و به تشریح و تفسیر این آیات می پردازد . این کتاب توسط استاد علامه طباطبایی تالیف شده است.

"روزه دریچهای به عالم معنا"

"روزه دریچهای به عالم معنا " یکی از جزوات قدیمی استاد طاهرزاده و محصول سخنرانیای از ایشان در جمع دانشجویان تربیت معلم در دههی هفتاد شمسی است که در سالهای اخیر بصورت کتاب کوچکی با قطع جیبی توسط انتشارات لبالمیزان اصفهان، ناشر آثار استاد منتشر میشود. فایل آن نیز به وفور در فضای مجازی تکثیر شده است و معمولاً با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و ایام روزهداری بازنشر میشود. گروه فرهنگی المیزان در ابتدای این کتاب پیشنهاد داده است که این کتاب را هر سال قبل از ماه رمضان یکبار مرورکنید تا با شعف و شور بیشتری با روزة خود کنار بیایید و اُنس بگیرید.

واقعیت این است که مزهی ماندنی این کتاب زیر زبان خوانندهی آن همین شعف و عزم برای روزهداری است. پس از خواندن این کتاب در ذهن شما چیزی از تعریف روزه و فوائد آن و .... به سیاق جزوات کنکوری و برخی کتبی که علم حصولی مبنایشان است نمیماند، اما فقط مشتاق میشوید که روزه بگیرید و با روزهگرفتن از عالم مادی دنیا جدا شوید و روحتان را در ساحت قدس ربوبی به پرواز درآورید. متقاعد میشوید که با حداقلِ غذا میتوانید حداکثرِ قدرت را داشته باشید و اینکه این غذاها نیستند که به آدم قوت و قدرت برای روزهداری میدهند. مؤلف با بیان روایات و سخنان عرفا و اشعار مولوی در این باب خواننده را تشنهی رسیدن به ملکوت میکند و روزه را بهعنوان مسیری در دسترس برای وصل به عالم معنا جلوی چشم خواننده نمایان میسازد.

در این رابطه در مقدمه کتاب آمده است «توجه به روایات و سخنان عرفا در مورد روزه موجب تقویت اراده در روزهداری میگردد، لذا با مطالعة روایات مورد بحث، انسان احساس میکند با روزهداری خود راههای گمشدهاش را میتواند بیابد.» همانگونه که گفته شد هرچند کتاب به سیاق متون علمی و پژوهشی فهرست و ترتیب ندارد و در پی تقویت شوق بندگی و عزم دینداری به جای دیندانی و تزریق اطلاعات دینی در مخاطب است اما مرور فهرست آن خالی از لطف نیست. در این کتاب پس از مقدمه با عناوین زیر روبرو هستیم:« معنی بستن و بازشدن شیطان/ انتظار ما از روزه/ روزهدار شبیه خدا میشود/ برکات روزه/ روزه، گرسنگی یا بندگی؟/ تقویت تقوی/ گرسنگی؛ پذیراییِ مقدّس خدا!/ روزه؛ خزینة حکمت/ روزه؛ دریچة عبادت/ آزادی از وَهم/ روزه؛ عامل نجات از وَهم/ حداقلِ غذا، حداکثرِ قدرت/ جایگاه دعای سحر».

این کتاب از سوی انتشارات لب المیزان منتشر شده است.

"بچه های دیروز و شادی های ماه مبارک رمضان"

 کتاب «بچههای دیروز و شادیهای ماه مبارک رمضان» نوشته «مصطفی رحماندوست»دارای پنج بخش نظیر «نقش بچهها در ماه مبارک رمضان»، «پیش از ماه مبارک»، «ماه رمضان»، «ماه شادی«» و «عید فطر» است که در آن کودکان و نوجوانان با آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی برای تدارکات ماه مبارک رمضان نظیر حمام کردن، کلوخاندازان، پیشواز»، «بیدار کردن خوابیدهها، روزهداری و افطاری، احیاء و شبزندهداری آشنا میشوند.

در پشت جلد کتاب «بچههای دیروز و شادیهای ماه مبارک رمضان» آمده است: ماه نهم سال قمری «رمضان» نام دارد. در ماه رمضان، هر مسلمانی که توانایی داشته باشد، روزه میگیرد. یعنی از آغاز صبح تا آغاز شب چیزی نمیخورد و نمیآشامد و سعی میکند آدم خوبی باشد، دروغ نمیگوید، زور نگوید، حرف بد نزند.

 


با این که روزهداری مال بزرگترهاست، اما بچهها هم در ماه رمضان وضعشان عوض میشود. در ماه رمضان، زندگی خانوادگی یک جور دیگر میشود. مثل ماههای دیگر، افراد خانوادهها با هم صبحانه و ناهار نمیخورند. ساعت خواب و بیداری و کار و بازی و ... مردم تغییر میکند. زندگی بچهها هم که در خانه و با بزرگترها زندگی میکنند، یک جور دیگر میشود.

مؤسسه نشر شهر کتاب «بچههای دیروز و شادیهای ماه مبارک رمضان» را در 63 صفحه منتشر شده است. علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره 88193302-021 تماس بگیرند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار