افشاگری هاآرتص؛

کارمندان «NSO» غالباً جاسوسان موساد هستند

روزنامه هاآرتص فاش کرد، موساد به‌صورت غیر رسمی از برنامه جاسوسی «پگاسوس» برای هک کردن موبایل‌های برخی شخصیت‌های اسرائیلی در دوره ریاست رئیس پیشین موساد استفاده کرده است.
کد خبر: ۵۰۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰ - 13February 2022

کارمندان NSO غالبا جاسوسان موساد هستندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، روزنامه هاآرتص به نقل از تعدادی از کارمندان شرکت NSO اسرائیل اعلام کرد، مسئولان موساد چند بار از این شرکت خواستند موبایل‌های افرادی را با استفاده از برنامه پگاسوس هک کنند، اما دلایل هک کردن و جاسوسی را اعلام نکردند.

براساس شهادت‌های کارمندان شرکت سایبری اسرائیل، کارمندان موساد به‌صورت مکرر از مقر این شرکت در هرتزلیا برای اطلاع یافتن از برنامه پگاسوس به همراه تعدادی از مسئولان کشور‌های خارجی به‌عنوان بخشی از تلاش برای فروش برنامه به آن‌ها و امضای معاملاتی با کشور‌های خارجی بازدید کردند.

تعدادی از کارمندان NSO اعلام کردند که روابط مستحکمی میان این شرکت و موساد در دوره «یوسی کوهن» رئیس پیشین موساد به‌ویژه درباره بازاریابی امکانات و برنامه‌های این شرکت در کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه وجود داشت.

این روزنامه اعلام کرد، یک بار مسئولان موساد برای فروش برنامه پگاسوس به دستگاه اطلاعاتی یک کشور عربی تلاش کردند، اما این تلاش شکست خورد.

دلیل نیاز موساد به خدمات شرکت NSO و کمک گرفتن از برنامه پگاسوس مشخص نیست. این نهاد امنیتی اسرائیلی توانایی هک کردن موبایل‌ها برای اهداف اطلاعاتی را دارد. ارتش اسرائیل و دستگاه امنیتی و موساد این توانایی‌ها و برنامه‌ها را قبل از تأسیس شرکت NSO ارتقا داده بودند و کارمندان این شرکت از سربازان کارمندان قدیمی این نهاد امنیتی هستند و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات را یاد گرفته و از آن برای ارتقای برنامه‌های پگاسوس استفاده کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که آیا موساد برای دستیابی به کمک به این شرکت مراجعه کرده یا خیر؛ چرا که با دشواری‌هایی در هک کردن موبایل‌ها به دلیل فنی مواجه شده است یا اینکه یک فعالیت اطلاعاتی غیر رسمی به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های غیررسمی موساد با ریاست یوسی کوهن بوده است. مسئولان موساد به‌عنوان بخشی از روابط مستحکم میان این دستگاه و شرکت NSO در نشست‌های اولیه که با نمایندگانی از عربستان و آنگولا درباره فروش برنامه پگاسوس برگزار شد، حاضر بودند.

هاآرتص نوشت، موساد برنامه‌های جاسوسی را به کشور‌هایی که اسرائیل خواهان تقویت روابط با آن‌هاست در ازای طرح‌های حسن نیت دیپلماتیک پیشنهاد داد.

تلاش اسرائیل برای فروش برنامه یکی از دلایل خشم NSO است؛ چرا که آمریکا این شرکت را در لیست سیاه قرار داد و از دولت اسرائیل انتظار دارد که برای رهایی از این بحران به آن کمک کند و از واشنگتن بخواهد نام این شرکت را از لیست سیاه خارج کند. این در حالی است که اخیراً «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل خواهان بررسی اسامی ۲۶ فرد شد که پلیس از برنامه جاسوسی پگاسوس علیه آن‌ها استفاده کرده است و به نظر می‌رسد که شاباک و موساد در تحقیقات مشارکت دارند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار