گزارش خبرنگار دفاع پرس از رونمایی فیلم «دلتنگی‌های عاشقانه»

اعظمیان: تولید اثر در ژانر جنگ دشوار است/ شرف‌الدین: سینما به این محتوا نیاز دارد/ فهیم: برای ماندن باید فیلم خوب بسازیم

پنجاه و ششمین جلسه سینماروایت به رونمایی از فیلم «دلتنگی‌های عاشقانه» ساخته رضا اعظمیان اختصاص داشت که روایتی از زندگی شهید«منوچهر مدق» را به تصویر کشانده بود.
کد خبر: ۵۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳ - 07September 2015

اعظمیان: تولید اثر در ژانر جنگ دشوار است/ شرف‌الدین: سینما به این محتوا نیاز دارد/ فهیم: برای ماندن باید فیلم خوب بسازیم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، پنجاه و ششمین جلسه از نشستهای سینمایی سینما روایت عصر روز گذشته یکشنبه (15خرداد) به رونمایی از فیلم سینمایی «دلتنگیهای عاشقانه» ساخته رضا اعظمیان اختصاص داشت که روایتی از زندگی شهید«منوچهر مدق» را به تصویر کشانده بود.

به جای ایده نو و خلاقیت خون دل خوردیم/ کاش فرصتی که خرج حاشیه شد صرف خلاقیت در فیلم میکردم

اعظمیان کارگردان این اثر سینمایی که چهارمین کار سینمایی بلند خود را تجربه میکرد در ابتدای این نشست با اشاره به مشکلات پیش روی سینماگران ژانر دفاع مقدس گفت: متاسفانه شرایط برای تولید آثار سینمایی در ژانر دفاع مقدس به قدری دشوار شده است که ما در این پروژه سینمایی به جای اینکه به فکر ایده نو و خلاقیت میبودیم همیشه خون دل خوردیم.

وی یکی از مشکلات پیش روی این پروژه را تصور ذهنی مدیران سینمایی از کارهای گذشته خود دانست و گفت: به خاطر کارهای که در گذشته ساخته بودم ما را متهم به برخی موضوعات کردند اما به هر حال باید این فیلم را میساختم تا فضای به وجود آمده شکسته میشد. اما ای کاش فرصتی که من خرج مسائل حاشیهای میکردم را میشد صرف خلاقیت در فیلم میکردم.

زیرساختار برای تولید آثاری در خور مقطع مهمی از انقلاب و دفاع مقدس وجود ندارد

محمدرضا شرف الدین تهیه کننده این اثر سینمایی گفت: تولید فیلم سینمایی در ایران فراز و نشیبهای دارد و هر بار یک کارگردان در تولید جدید خود به تجربههای تازهای میرسد که در گذشته نداشته است و این طور نیست که یک کارگردان بعد از مدتی نیاز به تجربه نداشته باشد. هر کارگردانی بعد ازتولیدات مختلف فقط 15 درصد تجربه کاری دارد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «دلتنگیهای عاشقانه» افزود: مهمترین کار در یک تولید سینمایی پس از ساخت اثر شروع میشود، یعنی سادهترین مسئله تولید است و در ادامه مهمترین بخش آن اکران و مسائل پس از آن است.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم آنکه به نظر میآمد «دلتنگیهای عاشقانه» یک فیلم آپارتمانی باشد یک فیلم اجتماعی است که از لحاظ قصه مربوط به دوران انقلاب و دفاع مقدس است.

شرفالدین با انتقاد از کمبودهای موجود در عرصه سینمای دفاع مقدس گفت: کمبود لوکیشنهای مربوط به انقلاب و دفاع مقدس یکی از مشکلاتی است که برای تولید آثار سینمایی با آن روبرو هستیم. اگر قرار باشد به فیلمهای انقلاب و دفاع مقدس به عنوان یک ژانر مادر نگاه شود باید زیر ساختارهای مربوط به آن که امروز وجود ندارد را نیز فراهم کنیم.

مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: با وجود اینکه فیلم نامههای خوبی درباره انقلاب و دفاع مقدس در دست داریم هنوز زیرساختارهای که بتواند جواب گوی پروژه بزرگی باشد که مقطعی از انقلاب و دفاع مقدس را روایت کند وجود ندارد. هالیوود امروز پروژههای را ساخته و در دست ساخت دارد که میخواهد تاریخ ایران را روایت کند. چرا باید هالوود تاریخ ما را بسازد؟ چون ما نمیسازیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات عمده ما در «دلتنگیهای عاشقانه» مسئله لوکیشن فیلم بود که به دلیل کمبودها از آرشیو استفاده شد. آزادی خرمشهر مسئلهای بود که میتوانستیم به عنوان یک حرکت ملی آن را به نمایش بگذاریم. فیلم یک برآورد خاصی داشت و کسی اضافه بر آن ما را حمایت نکرد. علت اینکه این کار بعد از سه سال به نمایش در میآید هم بخش از آن مربوط به مشکلات بیماری من بود و البته صحنههای هم که میخواستیم که از آرشیو تهیه شود وقتی پیدا شد که ما به بی پولی خوردیم. این کار آماده شده تا به جشنواره 1391 برسد اما به دلیل آماده نبودن برخی از صحنهها نتوانستیم برسانیم.

چرا فیلم به لحاظ روایت مشکل دارد/ باید فیلم خوب بسازیم

محمدتقی فهیم منتقد سینما در ادامه این نشست گفت: عادت کردهایم که دور هم جمع شویم و به همدیگر تعارف کنیم ولی به این فکر نمیکنیم که فیلم خوب بسازیم. تا زمانی که نتوانیم فیلم خوب تولید کنیم از این وضعیت در نخواهیم آمد. اگر به مردم فیلم خوب ارائه کنیم وضعیت امروز فرهنگی جامعه بهتر بود.

وی ادامه داد: «دلتنگیهای عاشقانه» از این جهت که دست آقایان سازنده باز بوده است که این موضوع را کار کنند فیلم خوبی است اما دلیل اینکه این اثر سینمایی چند سال اکران نمیشود خود فیلم است که نمیتواند از پس رقایتهای امروز برآید. «دلتنگیهای عاشقانه» فقط یک وجب از آثار تلویزیونی بالاتر است با این وجود چطور مردم بروند و به خاطر آن پول بدهند در صورتی که صدا و سیما هم فیلمهای خوبی دارد.

منتقد سینما اظهار کرد: درست است که امکانات برای درآوردن صحنههای انقلاب و دفاع مقدس در سینمای ما معظل است اما به هر حال در این فیلم از صحنههای انقلاب و دفاع مقدس استفاده شده است که ضعیف بوده هم بوده اما چرا فیلم به لحاظ روایت هم مشکل دارد؟ چرا باید دقیقه 23 کارکترهای فیلم معرفی شوند؟ اصلیترین مسئله در سینما شناخت شخصیتهاست و اینکه مخاطب آنها را دوست داشته باشد.

فهیم افزود: در «دلتنگیهای عاشقانه» ویترین خوبی به وسیله استفاده از بازیگران برای فیلم تدارک دیده شده است اما تا زمانی که مخاطب قهرمان داستان را دوست نداشته باشد ویترین نمیتواند مخاطب را قانع کند. 23 دقیقه اول فیلم در گردش است و دکوپاژها ما را به یاد برخی از فیلمهای کذایی میاندازد این است که فیلم دچار نقض در روایت میشود.

وی با تاکید بر اینکه برای ماندن در عرصه سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید آثار خوب بسازیم گفت: امروز باب شده است که به ما کار نمیدهند، اگر میخواهیم ما را محدود نکنند بی تعارف برای ماندن باید فیلم خوب بسازیم.

اعظمیان در پاسخ به منتقد فیلم گفت: اعتراف میکنم که من از صد به فیلم نمره بیست میدهم اما این کار برگرفته از کتاب «اینک شوکران» است که زندگی نامه شهید مدق است. ما قرار است دوهفته آینده اکران داشته باشیم اما هنوز هیچ کجای شهر تبلیغی از آن دیده نمیشود و تلویزیون هم هیچ تیزی نرفته است.

فهیم ادامه داد: دغدغه من محتوای فیلم است. فیلم را علیرغم همه ضعفهای محتوایی به فیلمهای شبه روشنفکری ترجیه میدهم. نقدهای ما مسائل درون خانوادگی است و برای من هیچ فرقی نمیکند که آن را کدام انجمن ساخته باشد. وقتی از شخصیتهای فیلم صحبت است نقد از روایت و ساختار کار است.

منتقد سینما افزود: ما کشوری هستیم که در جنگ خسارتهای زیادی دیدهایم و این فیلم بخشی از این خسارتها را روایت میکند. کارگردان به دنبال روایتی بوده است که به درد جامعه امروز بخورد اما آثار در سینما عینی هستند و باید این مسائل به درام تبدیل شوند.

وی خاطر نشان کرد: کاملاً مشخص است که کارگردان در دو صحنه رنج بسیار زیادی برای به تصویر کشیدن عمق خسارت وارد شده انجام داده است و ما نمیگویم فیلم خالی از پیام است بلکه در بخشهای از آن به ما تلنگر میزند. ما از دورن با انتقاد از خود باید قبل از نوشتن هدفمان را مشخص کنیم و بدانیم مخاطبانمان چه کسانی هستند. وقتی قصه کشش ندارد مجبوریم از جهشهای بزرگ تاریخی استفاده کنیم. موتور فیلم از آزادسازی خرمشهر روشن میشود.

هیچ ارادهای برای ساخت فیلم رئال جنگی وجود ندارد

اعظمیان کارگردان «دلتنگیهای عاشقانه» در بخش پایانی این نشست گفت: به دلیل مشکلات موجود من هیچ زمانی برای ایجاد خلاقیت در فیلم نداشتم. نگاه ممیزی یکی دیگر از مشکلاتی بود که نتوانستیم آنچه که میخواهیم درآوریم. در تولید این فیلم محدودیتهای زیادی بود در انتخاب بازیگران هم باید بگویم که این تیم انتخاب ششم من بود.

وی عنوان کرد: من دایره المعارف جنگ هستم چرا که در جای جای دفاع مقدس حضور داشتهام اما باید بگویم در کشور هیچ ارادهای برای ساخت فیلم رئال جنگی وجود ندارد.

فیلم میگوید فداکاری کنید و بر پیمانهایتان بمانید

 شرفالدین در پایان گفت: در روزگاری که فضای عاطفی و قوام خانوادگی به شدت در معرض تهدید است فیلم خوبی ساخته شده است. متاسفانه ذرهای از فداکاری نسل انقلاب به بچههای نسل سوم منتقل نشده است. این فیلم میگوید فداکاری کنید و بر پیمانهایتان بمانید. سینمای امروز این نوع محتوا را لازم دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار