مردم بحرین در «روز شهدا» علیه رژیم آل خلیفه تظاهرات کردند

مردم بحرین همزمان با روز شهدای بحرین تظاهراتی برگزار کردند و شعار‌هایی علیه پادشاه بحرین سر دادند.
کد خبر: ۵۶۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱ - 17December 2022

مردم بحرین در «روز شهدا» علیه رژیم آل خلیفه تظاهرات کردندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، مردم بحرین همزمان با سالروز شهادت شهدای اولیه قیام مردمی سال ۱۹۹۴ که توسط پلیس حکومت آل خلیفه انجام شد، تجمع کردند.

بحرینی‌ها در این تجمعات با در دست داشتن تصاویر شهدا و رهبران مخالف بازداشت شده آل خلیفه، شعار‌هایی علیه «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین سر دادند.

مردم شهرک «السنابس» بحرین نیز در مراسم سالگرد شهادت دو شهید «هانی الوسط» و «هانی خمیس» تاکید کردند که راه شهدا را دنبال خواهند کرد.

بحرینی‌ها با سردادن شعار‌هایی خواستار محاکمه رژیم آل خلیفه به دلیل جنایات مستمر علیه مردم شدند. آن‌ها همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

نیرو‌های معارض رژیم آل خلیفه نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: روز شهدای بحرین یک خاطره ملی جاودانه خواهد ماند.

دفتر سیاسی جنبش حامیان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای با گرامیداشت روز شهدای بحرین تاکید کرد که جشن ملی واقعی مردم بحرین ۱۷ دسامبر هر سال مصادف با روز شهدا است و نه ۱۶ دسامبر که در آن رژیم آل خلیفه حکومت را غصب کرد.

این جنبش از توده‌های مردم خواست تا در همبستگی با خانواده‌های شهدا در روز شنبه ۱۷ دسامبر در روستاها، شهر‌ها و محله‌های مختلف بحرین در تظاهرات گسترده مردمی شرکت کنند و شعار‌هایی در مضمون سرنگونی رژیم آل خلیفه سردهند.

در ادامه این بیانیه آمده است، به مردم سرافراز بحرین که در واکنش به سفر رئیس رژیم صهیونیستی به سرزمین پاک بحرین، دست به تظاهرات زدند و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند، درود می‌فرستیم. درود به مردمی که خیانت آل خلیفه علیه فلسطین و مردمانش را محکوم کردند.

سالروز شهادت دو شهید بحرینی به نام‌های هانی الوسط و هانی خمیس که در ۲۶ آذر ماه (هفدهم ماه دسامبر) با گلوله‌های نظامیان بحرین به شهادت رسیدند به عنوان روز شهید در بحرین نامگذاری شده است.

بزرگداشت روز شهید در بحرین هر ساله در ۱۷ دسامبر در سراسر بحرین و حتی در کشور‌هایی که مخالفان رژیم آل خلیفه حضور دارند برگزار می‌شود و انقلابیون بحرین با زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا و فداکاری‌های آن‌ها بر ادامه دادن راه آن‌ها تا کید می‌کنند.

مردم بحرین امسال نیز مانند سال‌های قبل به مناسبت گرامی داشت روز شهید در مناطق مختلف این کشور با برپایی تجمع و تظاهرات علیه حکومت استبدادی بحرین بپا خواستند.

نام رژیم آل‌خلیفه که از سال ۱۹۷۵ بر بحرین حکومت می‌کند همواره به‌عنوان یکی از ناقضان فاحش حقوق بشر کنار آل‌سعود ذکر می‌شود و نقطه مشترک این دو رژیم سرکوب شدید معترضان در کشور‌های آنهاست.

بحرین از زمان انتفاضه ضد دولتی در سال ۲۰۱۱ هزاران معترض، خبرنگار و فعال را بازداشت کرده است و برخی از این افراد در محاکمه‌های جمعی بازداشت شدند. بحرین مدعی است متخلفان را بر اساس قوانین بین‌المللی محاکمه می‌کند و بر همین اساس انتقاد‌های سازمان ملل و دیگر نهاد‌ها درباره محاکمه‌ها و شرایط بازداشت را نمی‌پذیرد.

رژیم آل‌خلیفه بعد از سال ۲۰۱۱ سرکوب معترضان و منتقدان آل‌خلیفه را تشدید کرد و حساب کاربران فضای مجازی را تحت کنترل قرار داد. قطع اینترنت در مواقع ضروری، نظارت شدید بر شبکه‌های اجتماعی، اعمال محدودیت بر فعالیت خبرگزاری‌های بین‌المللی و بازداشت فعالان رسانه‌ای و حقوق بشری از جمله جنایات رژیم آل‌خلیفه علیه ملت بحرین بوده است و این درحالی است که به انتقاد سازمان‌های حقوق‌بشری هیچ توجهی ندارد.

گزارشی که به صورت مشترک توسط سازمان حقوق‌بشری موسوم به Reprieve و مؤسسه حقوق و دموکراسی بحرین (BIRD صادر شد، نشان می‌دهد که احکام اعدام در بحرین بیش از ۶۰۰ درصد افزایش یافته است و حدود ۵۱ نفر از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در سال ۲۰۱۱ به اعدام محکوم شده‌اند.

بر اساس تجزیه و تحلیل سازمان مطالعات «خانه آزادی» رژیم آل خلیفه یکی از سرکوب‌گرترین رژیم‌ها در منطقه است که به طور سیستماتیک بسیاری از حقوق افراد را نقض می‌کند. این رژیم همچنین به سرکوب شیعیان ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار