در نشست بصیرتی معاونین و مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح شد؛

حجت‌الاسلام راجی: جهاد تبیین مانع شکل‌گیری فتنه می‌شود/ حجت‌الاسلام راشد یزدی: کسب علم چگونه زیستن را به ما می‌آموزد

مدیر اندیشکده راهبردی سعداء گفت: اگر جهاد تبیین جدی گرفته شود هم فتنه قبلی کامل تمام می‌شود و هم فتنه بعدی اتفاق نخواهد افتاد؛ فتنه‌ای که به دنبال ناکارآمد نشان نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
کد خبر: ۵۸۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴ - 01May 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، هفتمین دوره بصیرت معاونین، روسای سازمان‌ها و مدیران‌ کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با حضور سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مشهد برگزار شد.

در این دوره سه روزه اساتید برجسته حوزه و دانشگاه مطالبی را در خصوص جهاد تبیین، معاد، قیامت و مرگ ارائه کردند.

جهاد تبیین مانع شکل‌گیری فتنه می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمدحسین راجی» مدیر اندیشکده راهبردی سعداء در این دوره در سخنانی اظهار داشت: دشمن در مقاطع مختلف به دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه جهاد تبیین مانع شکل‌گیری فتنه می‌شود، گفت: اگر این جهاد جدی گرفته شود هم فتنه قبلی کامل تمام می‌شود و هم فتنه بعدی اتفاق نخواهد افتاد؛ فتنه‌ای که به دنبال ناکارآمد نشان دادن نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

مدیر اندیشکده راهبردی سعداء با بیان اینکه نقش‌آفرینی در جهاد تبیین نیازمند شیوه‌ها و محتواست، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوعی که در جهاد تبیین باید مورد توجه قرار گیرد این است که سوال مخاطب را خوب متوجه شویم.

راجی تأکید کرد: در جهاد تبیین باید شبهه و زمینه چرایی و شکل‌گیری آن خوب شناسایی شود که اگر این مهم محقق شود در پاسخگویی به آن موفق خواهیم بود.

حجت‌الاسلام راجی: جهاد تبیین مانع شکل‌گیری فتنه می‌شود

مرگ حرکت تکاملی است

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد صادقی سرایانی» از اساتید حوزه در سخنانی بیان داشت: مرگ پدیده‌ای اسرارآمیز و شگفت‌انگیز است که گریبان همه مخلوقات را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه عده‌ای مرگ را برادر خواب می‌دانند، یادآور شد: مرگ به معنای نابودی نیست بلکه یک حرکت تکاملی است.

این استاد حوزه با بیان اینکه مردم با فکر مرگ وحشت‌ می‌کنند، یادآور شد: خداوند از ما زندگی توأم با بندگی می‌خواهد؛ بر همین اساس مرگ برای کسانی که بندگی خداوند کردند شیرین است و برای کسانی که زندگی کردند و بندگی نکردند تلخ است.

حجت‌الاسلام راجی: جهاد تبیین مانع شکل‌گیری فتنه می‌شود

بیشترین گرفتاری مردم در قیامت مربوط به حق‌الناس است

حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد وحیدی» در دومین روز از این دوره در سخنانی ابراز داشت: معاد به دو معاد صغری و کبری و قیامت به سه قیامت فردی، جمعی و فرضی تقسیم می‌شود. اگرچه هر دو تفاوت‌هایی دارند اما ماهیت هر دو بررسی چگونه زیستن ماست.

وی افزود: هر انسان قبل از قیامت فردی و جمعی باید برای خود قیامت فرضی داشته باشد و قبل از مردن، در شبانه روز اعمال خود را مورد بررسی قرار دهد.

این مدرس حوزه گفت: بیشترین گرفتاری‌های انسان مربوط به حق‌الناس است و لذا تا زنده هستیم به حساب‌هایمان رسیدگی کنیم قبل از آنکه به حساب ما رسیدگی کنند.

وحیدی ادامه داد: حق‌الناس به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شود. حق‌الناس خاص شامل حقوق والدین، همسر، فرزند و معلم و همچنین حق‌الناس عام شامل حق‌الناس مالی (فردی و بیت‌المال)، بدنی، تضییع عمر دیگران، آبرو، روحی و روانی و گمراه کردن مردم می‌شود.

حجت‌الاسلام راجی: جهاد تبیین مانع شکل‌گیری فتنه می‌شود

خانه‌‌ مورد نظر اسلام باید مأمن و مأوا باشد

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدکاظم راشد یزدی» امام جماعت حرم رضوی در سخنانی گفت: زندگی کردن، برای انسان یک اصل است در حالی که برای سایر مخلوقات زنده ماندن مهم است. برای انسان مرگ به معنای تمام شدن وجود ندارد بلکه لقاالله است و رسیدن به جایگاهی که به جز خدا نبیند.

امام جماعت حرم رضوی یادآور شد: زندگی کردن علم است پس باید به دنبال کسب علم باشیم چون چگونه زیستن را به ما می‌آموزد.

راشد یزدی گفت: خانه‌ای که دارای ویژگی‌هایی همچون ماوا، مسکن، منزل و مأمن باشد اسلام بر آن نظر دارد و هر کس در آن زندگی کند موفق است.

وی افزود: در خانه دست سبکی، ناسزاگویی و ترس نباید باشد و در مقابل ابراز علاقه اعضای خانواده نسبت به هم، اعتماد و اطمینان، احترام متقابل، گذشت و انصاف باید باشد.

حجت‌الاسلام راجی: جهاد تبیین مانع شکل‌گیری فتنه می‌شود

معرفت انسان نسبت به آخرت با یاد مرگ

حجت‌الاسلام «محمدجواد نظافت» مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) در ادامه ابراز داشت: اسلام، دین اعتدال است ولی افراط در چند چیز اشکال ندارد که یاد مرگ بودن، یکی از آن‌هاست.

وی ادامه داد: یاد مرگ منجر به ذکرالله می‌شود. سفارش شده آنقدر یاد مرگ باش تا مرگ تو ناگهانی نباشد چراکه یاد مرگ انسان را نسبت به آخرت بیدار می‌کند.

این استاد حوزه گفت: زیاد یاد مرگ کردن باعث می‌شود که انسان برای مرگ آمادگی پیدا می‌کند و نترسد. کسی که زیاد یاد مرگ است برای آخرت توشه خوبی همراه دارد و ترس او از مرگ کم می‌شود و به مقام تمنا می‌رسد مقامی که سردار شهید سلیمانی به آن دست پیدا کرد.

حجت‌الاسلام راجی: جهاد تبیین مانع شکل‌گیری فتنه می‌شود

نظافت تصریح کرد: آمادگی مرگ در انجام واجبات، ترک محرمات و متخلق شدن به مکارم اخلاق است که این آمادگی موجب رنگ‌باختن شهوات نسبت به دنیا، رسیدن به مقام رضا و راضی بودن به حداقل‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها