حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی:

بروز احساسات در عاشورا هدف نیست، وسیله است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: محدود کردن عاشورا در مصیبت، نوعی حصار کشیدن و نقاب انداختن بر چهره عاشورا است.
کد خبر: ۶۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۳ - 19November 2013

بروز احساسات در عاشورا هدف نیست، وسیله است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با ابراز تاسف از عدم تبیین درسها و مشقهای عاشورا در جامعه اظهار داشت: حادثه عاشورا از نظر عاطفی و تاثیری که بر احساسات انسان می گذارد با هیچ حادثهای در عالم قابل مقایسه نیست، حادثه عاشورا تنها حادثه عالم است که توانسته در ادوار مختلف میلیون ها انسان ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حادثه عاشورا حامل بزرگترین درسها است ولی ما تاکنون ضعیف ترین بهره برداری ها را از این رویداد بزرگ به عمل آوردیم. مواجهه ما با عاشورا تا کنون بیشتر احساسی بوده و درزمینه رشد وبروز احساسات پیشرفت خوبی داشته ایم اما انتقال پیامهای اساسی آن پا به پای احساسات پیشرفت نکرده است.

وی اظهار داشت: نهضت عاشورا سرشار از درس و پیام است، مصیبتی که بر امام حسین(ع) و یارانش در روز عاشورا تحمیل شده بسیار غم انگیز است ولی باید توجه داشت که خود حضرت این مصیبت را بر خود تحمیل نکرد، بلکه آن از طرف دشمنان بر او تحمیل شد، در دین و مذهب ما مصیبت و توجه به آن اصالت ندارد و همیشه از آن به عنوان پلی یاد شده برای رسیدن به  درسهایی بزرگتر. شعارهای امام حسین(ع) در روز عاشورا نیز تاکید روی مصیبت نبود.

حجت الاسلام مبلغی خاطرنشان کرد: محدود کردن عزاداری ها به روضه خوانی، مداحی و گریه کردن بدون در نظر گرفتن محتوا و درون مایه نهضت ما را از اهداف اصلی نهضت دور خواهد کرد. محدود کردن عاشورا به مصیبت، نوعی حصار کشیدن و نقاب انداختن بر چهره عاشورا و پیام های بزرگ آن است.

 وی با اشاره به اینکه حادثه عاشورا در جهت نفی خشونت بوده است، گفت: اگر عاشورا خلق نمی شد یک وحشت دائمی تمام ناشدنی بر تاریخ اسلام و آینده مسلمانان سایه میانداخت. تمام تلاش امام  در روز عاشورا و حتی قبل از آن برای گریزاز جنگ بود. ایشان همه سعی و تلاش خود را انجام داده تا دشمنان را از جنگ منصرف کنند اما فایده نداشت و صحبت های ایشان به گوش کفار نرفت.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با انتقاد از برگزار مراسم قمه زنی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی به جای اینکه زیباییها و پیام های عاشورا را برای بشریت بیان کنند دست به اعمالی مانند قمه زنی می زنند و بارفتارشان این طور وانمود می کنند که  شیعه های امام حسین خشنونت طلب و اهل خونریزی هستند. اینکه ما درس ها و پیام های اصلی عاشورا را رها کنیم و سراغ کارهایی مثل قمه زنی برویم اصلا درست نیست.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار