در بیانیه اختتامیه یازدهمین جشنواره استانی شعردفاع مقدس خراسان رضوی آمد؛

شعر دفاع مقدس؛ عشق، دلدادگی و توسل را در منظر کلمات به تصویر می‌کشد

شعر دفاع مقدس، آیینه‌ای صاف و صیقل خورده در قاب ضمیر‌های منیر و دل‌های پاک است که عشق، دلدادگی و توسل را در منظر کلمات به تصویر می‌کشد. «یازدهمین جشنواره شعر دفاع مقدس و مقاومت استان خراسان رضوی» پرتویی از این آیینه تابناک است که تلاش کرد کشف و شهود شاعرانه شاعران به ویژه جوانان را به تماشا بنشیند و بنشاند.
کد خبر: ۶۳۹۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹ - 22December 2023

شعر دفاع مقدس؛ عشق، دلدادگی و توسل را در منظر کلمات به تصویر می‌کشدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، در پی برگزاری اختتامیه یازدهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و مقاومت خراسان رضوی؛ هیئت داوران این جشنواره بیانیه‌ای را صادر کرد.

متن بیانیه بدین شرح است:

بسم‌ الله الرحمن الرحیم 

«شعر و هنر زیباترین قالب برای همه پیام‌‏های نوین و مایه گسترش و نفوذ این پیام‌ها تا هر سوی خطه وسیع دل‌ها و جان‌های انسانی است. مقام معظم رهبری

شعر دفاع مقدس، آیینه‌ای صاف و صیقل خورده در قاب ضمیر‌های منیر و دل‌های پاک است که عشق، دلدادگی و توسل را در منظر کلمات به تصویر می‌کشد. «یازدهمین جشنواره شعر دفاع مقدس و مقاومت استان خراسان رضوی» پرتویی از این آیینه تابناک است که تلاش کرد کشف و شهود شاعرانه شاعران به ویژه جوانان را به تماشا بنشیند و بنشاند.

دفاع از آرمان‌های دینی، ملی و فرهنگی کشور از زلال‌ترین و متعالی‌ترین آرمان‌هایی است که در جان واژگان شاعر این دوره جشنواره نشسته است و کلمات شعر را آسمانی کرده است؛ و درروز‌های پایانی فراخوان و فرصت تمدید؛ فراخوان آرمان بزرگ دفاع ازمظلومین و حمایت ستمدیدگان عالم با محورجدید طوفان‌الاقصی، موج خروشان حضور شاعران را شاهد بودئیم که روحی تازه به جشنواره بخشید.

مراسم پایانی یازدهمین جشنواره استانی شعردفاع مقدس بیست و چهارمین کنگره‌ی استانی شعر دفاع مقدس در استان خراسان رضوی با دریافت هزار و ۱۰۴ اثر و با مشارکت ارزشمند ۲۶۶ شاعر شاهد افزایش سه برابری نسبت به جشنواره گذشته است که در مرحله اول پس از دو بار غربالگری در بخش بزرگسالان؛ ۲۵۰ اثر و در حوزه کودک و نوجوان؛ ۵۰ اثر توسط هیئت داوران انتخاب شدند که در مرحله دوم با حضور داوران سرشناس کشوری همچون استاد «محمد کاظم کاظمی» و سرکار خانم «راضیه رجایی» در بخش بزرگسالان و سرکار خانم «طیبه سادات ثابت» و «سید احمد میرزاده» در بخش کودک و نوجوان، آثار به دقت مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت شش نفر در بخش شعر بزرگسالان و سه نفر در بخش شعر کودک و نوجوان، یک نفر در بخش شعر طنز و یک نفر در بخش گویش محلی به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند. با توجه به موضوعات فراخوان در این جشنواره ۱۶ نفر شایسته تقدیر شدند که از این تعداد ۱۲ نفر در محور اصلی و چهار نفر در محور ویژه است.

نکته‌ی مهم در خصوص جشنواره و آثار رسیده به دبیرخانه این است که آثار رسیده به جشنواره از لحاظ حجمی قابل توجه بوده و مشارکت شاعران جوان و نگاه‌های دقیق و شاعرانه در آثار رسیده به دبیرخانه‌ی جشنواره، از شاخصه‌های موثر این جشنواره بود.

داوری آثار در پنج مرحله – ازغربالگری و داوری اولیه تاداوری نهایی باکدگذاری - بدون نام شاعر- در اختیار داوران قرار گرفت و در پنج بازه‌ی زمانی متفاوت، آثار رسیده به جشنواره، داوری شدند و از بین آثار رسیده ۳۰۰ اثر؛ به مرحله‌ نهایی راه یافت که در مجموع ۹ اثر به عنوان برگزیده و ۱۸ اثر به عنوان آثار قابل تقدیر شناخته شدند که در نهایت این آثار به مرحله ملی کنگره سراسری شعردفاع مقدس و مقاومت راه پیدا کردند.

به امید آنکه در مرحله‌ نهایی کنگره؛ شاهد ارج‌گذاری از آثار فاخر و ارزشمند این دوره جشنواره استانی شعردفاع مقدس و مقاومت باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار