فریدون فرهودی :

حادثه هفتم تیر بستر مناسبی است برای تولید فیلم های پر مخاطب

برای تولید فیلمهایی با موضوع هفتم تیر حمایت یک ارگان دولتی لازم است چرا که اطلاعات این حادثه در اختیار بخش دولتی است و بخش خصوصی نمی تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد.
کد خبر: ۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶ - 28June 2013

حادثه هفتم تیر بستر مناسبی است برای تولید فیلم های پر مخاطب

فریدون فرهودی درگفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: در مورد حادثه هفتم تیر که منجر به شهادت دکتر بهشتی و یارانش شد تا کنون هیچ فیلم سینمایی یا تلویزیونی یا سریال ساخته نشده است. تا آنجا که ذهنم یاری می کند در این باره فیلم مستند جدی و قابل تاملی هم تولید و پخش نشده و یا اگرهم کاری در این زمینه شده است من ندیده ام.

نویسنده فیلمنامه "پاپیتال" افزود: از سه  زاویه می توان به حادثه هفتم تیر پرداخت. داستان اول ما می تواند بازگو کننده احوالات شخصیت هایی باشد که همراه دکتر بهشتی در جلسه حضور داشتند و در حادثه بمب گذاری به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: داستان دوم ما می تواند با فرد بمب گذار شروع شود و احوالات او و کسانی که از او حمایت می کنند را بازگو کند در حالت سوم ما می توانیم برای پوشش بهتر تمامی وقایع به این سمت برویم که داستان را از هر دو جهت روایت کنیم و هم به احوالات بمب گذار بپردازیم و هم به احوالات شخصیت های سیاسی که به شهادت رسیدند.

نویسنده فیلمنامه "کلاهی برای باران " اظهارداشت: اگر این اتفاق در کشوری اروپایی یا آمریکایی روی داده بود تا به حال چند فیلم در مورد آن ساخته بودند و آن را از چند زاویه مختلف مورد بررسی قرار داده بودند اما در کشور ما تا کنون هیچ اتفاقی در این زمینه نیافتاده و حتی یک فیلم هم در این باره تولید نشده است.

وی تصریح کرد: در مورد اینکه چرا به این موضوعات پرداخته نمی شود نمی توانم اظهار نظر قاطعانه ای داشته باشم ولی می توانم بگویم که مسئولین تمایل چندانی به این موضوعات ندارند و نمی خواهند که این گونه موضوعات در قالب فیلم و سریال برای مردم باز و در مورد آن صحبت شود.

نویسنده فیلمنامه " پسران مهتاب" افزود: حدس من این است که مسئولین پرداختن به موضوعی مثل حادثه هفتم تیر را به صلاح کشور نمی دانند و یا مطرح کردن این موضوع که ما در این حادثه هفتاد و دو تن از یاران با وفای انقلاب را از دست دادیم را نشانه ضعف می دانند و ترجیح می دهند که حرفی در این باره زده نشود.

فرهودی خاطر نشان کرد: درهشت سال دفاع مقدس اتفاقات بسیار زیادی افتاده که ما درباره آنها نه فیلم ساختیم، نه کتاب نوشتیم و نه کارمستند کردیم. کارهایی که در زمینه دفاع مقدس انجام دادیم بسیار کم است و همین کارهایی هم که شده اغلب تکراری است و چیز جدیدی در آنها نیست.

وی ادامه داد: کشور روسیه تقریبا تمام اتفاقات و رویدادهای مهم جنگ هایش را به تصویر کشیده و حرف ناگفته ای در این زمینه ندارد. مقدار کاری که ما برای دفاع مقدسمان کرده ایم در مقابل مقدار کاری که روسها برای جنگ هایشان کرده اند تقریبا صفر به صد است.

نویسنده فیلمنامه " دختری با کفش های کتانی " تصریح کرد: یک موقع در مورد فیلم های کمدی جنگی سخت گیری های بسیار زیادی می شد و به هیچ وجه اجازه نمی دادند که درباره جنگ فیلم کمدی ساخته ساخته شود. آن موقع استدلال بعضی از مسئولین این بود که اگردرباره جنگ کمدی کار شود ارزشها زیر سوال می رود و جنگ مورد هجمه قرار می گیرد!

وی افزود: با همه مخالفت هایی که صورت گرفت کمدی جنگی کارشد و فیلم خوبی مثل لیلی با من است ساخته شد که نه تنها جنگ را زیر سوال نبرد و باعث سرافکندگی جنگ نشد بلکه مردم را با ارزشهای جنگ آشتی داد و باعث سربلندی سینمای جنگ و دفاع مقدس شد.

 فریدون فرهودی گفت: به نظرم بسیاری از این سخت گیری هایی که انجام می شود بی دلیل است و کمکی به فضای فرهنگی کشور نمی کند. تنها نتیجه این سخت گیری ها تا کنون این بوده که در مورد بسیاری از رویدادها و اتفاقات بسیار مهم کشور فیلم ساخته نشده و در مورد این مسائل به بیننده و نسل جوان اطلاعات و آگاهی لازم داده نشده است .

نویسنده فیلمنامه " ساحره " ادامه داد: بدیهی است که وقتی ما اطلاعات لازم را به نسل جوان ندهیم دیگران این کار را می کنند و اطلاعات غلط و نادرست را در قالب فیلم ها  و سریال های جذاب به نسل جوان منتقل و با آن اطلاعات غلط جوان را وادار می کنند تا در مورد جامعه اش قضاوتی نادرست داشته باشد.  

نویسنده فیلمنامه " تیک " اظهار داشت: اگر بخش خصوصی برای تولید فیلمی با موضوع هفتم تیر قدم پیش بگذارد و در این زمینه سرمایه گذاری کند فیلم با توجه به موضوع ملتهبی که دارد در اکران موفق خواهد شد و فروش خوبی خواهد داشت و سرمایه گذار را به سود خواهد رساند.

وی افزود: برای تولید فیلمهایی با موضوع هفتم تیر بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند اقدام کند و حتما حمایت یک ارگان دولتی لازم است چرا که اطلاعات  این حادثه در اختیار بخش دولتی است و بخش خصوصی نمی تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد.

فرهودی تاکید کرد: درفیلمی که تولید می شود باید به این سوالات پرداخته شود؛ چرا سازمان مجاهدین اقدام به چنین کاری کرده است ؟ آیا سازمان مجاهدین توانسته است به هدفش برسد؟ آیا در طول زمان و با گذشت چندین سال از این اتفاق توانسته به آن جایگاهی که می خواسته برسد؟ فردی که اقدام به این کار کرده چگونه آدمی بوده و انگیزه اش ازانجام این کار چه بوده است ؟ جناح بندی های سیاسی در آن دوره چگونه بوده و احزاب چه اهدافی را دنبال می کردند؟ دکتر بهشتی و یارانش درجلساتی که با هم داشتند درمورد چه موضوعاتی صحبت می کردند و برای آینده کشور چه برنامه هایی داشتند؟  

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار