مرتضی سرهنگی:

خاطرات رزمندگان نیازمند جزئی‌نگری است

رییس مطالعات و تحقیقات ادبیات پایداری حوزه هنری کشور اظهار کرد: در جنگ صحنه‌هایی به وجود آمده که در خیال انسان نمی‌گنجد و با جزئی‌نگری در دنیای خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس می‌توان به آنها دست یافت.
کد خبر: ۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴ - 30November 2013

خاطرات رزمندگان نیازمند جزئی‌نگری است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست نویسندگان ادبیات پایداری استان اردبیل با حضور مرتضی سرهنگی، مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری کشور و جمعی از نویسندگان و فعالان ادبیات پایداری استان درحوزه هنری استان اردبیل برگزار شد.

سرهنگی با اشاره به اینکه مصاحبهگری شاه کلید ورود به عرصه ادبیات پایداری و خاطرهنویسی است، گفت: مصاحبهگران خط دهندگان و هدایتگران داشتههای راوی هستند که با هدایتگری درست سبب دریافت مطالب بیشتر، بهتر و ناب تر از داشتهها و تجربیات راوی میشوند.

وی با بیان اینکه ادبیات جنگ، ادبیات تجربه است، افزود: یک خاطرهنگار خلاق، باید تصویرگری قابل باشد چراکه حوادث و صحنههای جنگ نقش بسته درذهن راویان، در صورتی میتواند بر دل مخاطب بنشیند که تصویرسازی شده باشد.

سرهنگی خاطرنشان کرد: در جنگ صحنههایی به وجود آمده که در خیال انسان نمیگنجد و با جزئی نگری در دنیای خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس میتوان به آنها دست یافت.

این فعال عرصه ادبیات پایداری کشور، خوب گوش دادن را اولین اصل اساسی در تسلط و نگارش یک خاطره خوب دانست و افزود: عرصه جنگ، مملو از تصاویر زیبا، ناب، احساسی و شورانگیز است که تنها قلم توانمند خاطره نگار می تواند روایتگر آن باشد و نویسنده ای که خوب گوش دهد و جزئیات خاطره ها را دریابد می تواند آن را به نحوه درست، گیرا و جذاب منتقل کند.

سرهنگی اضافه کرد: واحد سنجش خاطره صحنه است و هر صحنه خود یک داستان جداگانه ای است که باید تصویر شود چرا که چیزی که خوب گفته شود خوب دیده می شود.

رییس مطالعات و تحقیقات ادبیات پایداری حوزه هنری کشور، زبان معیار در خاطره نویسی را زبان راوی دانست و گفت: حفظ زبان معیار راوی شناسنامه اثر بوده و به آن سند می بخشد.

سرهنگی داشتن رگه هایی از آداب و رسوم بومی هر منطقه در اثر را سبب غنای هرچه بیشتر یک اثر عنوان کرد.

نظر شما
پربیننده ها