جنگ افزار شناسی 5/

آشنایی با مخوف‌ترین تک تیرانداز جهان + عکس و مختصات

تک تیرانداز باهر بزرگترین توپ تک تیرانداز است که با بهره گیری از مکانیسم توپ ضدهوایی کالیبر 23 تعبیه شده و قادر است اهداف خود را تا شعاع 4 کیلومتری منهدم کند.
کد خبر: ۸۷۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱ - 16June 2016

آشنایی با مخوف‌ترین تک تیرانداز جهان + عکس و مختصات

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، اهمیت سلاحهای انفرادی بویژه خانواده تک تیراندازها برای نظامیان و افرادی که صحنههای نبرد را درک کرده اند ملموس و غیر قابل انکار است؛ این اهمیت به اندازهای است که امروز تک تیراندازها به عنوان یک یگان مستقل در ستاد رزم کشورهای جهان در نظر گرفته شده و از مدرنترین تسلیحات استفاده می کنند.

ارتش و نیروهای مسلح ایران نیز که از این قاعده مستثنی نبوده و اخیرا با دایر نمون مدارس تک تیراندازی در سطح نیروهای زمینی و همچنین ساخت انواع سلاحهای رزمی در این رابطه خود را برای مقابله با تهدیدات آماده می کنند.

سازمان جهاد خودکفایی نزاجا بعد از ساخت و آزمایش تسلیحات رزمی-انفرادی مهم و کارآمدی همچون تیربار «اخگر»، سلاح ششلول «محرم» و همچنین تک تیرانداز 14.5 میلیمتری «شاهر» اینبار به سمت ساخت سلاح کالیبر بالایی در حوزه تک تیرانداز رفت که نمونه آن هنوز در دنیا ساخته نشده است.

این سازمان پس از تست میدانی سلاح تکتیرانداز 14.5 میلیمتری "شاهر" عزم خود را برای ساخت سلاحی با قدرت و برد و شعاع عملیاتی بیشتر جزم کرده و در این خصوص در سال 94 سلاحی را تعیبه کرد که به لحاظ کالیبر و قدرت آتش و نوع گلوله با دیگر سلاحهای موجود در این حوزه تفاوت قابل ملاحظه دارد.

تک تیرانداز باهر بزرگترین توپ تک تیرانداز است که با بهره گیری از مکانیسم توپ ضدهوایی کالیبر 23  که از آن به عنوان یک سلاح پدافندی ارتفاع پست استفاده می شود و یا با بستن بر روی جنگدهها به عنوان یک تیربار متحرک بهره برداری می شود  تعبیه شده و در طراحی این سلاح از لولهای بسیار بلند در مقایسه با سایر سلاحهای کالیبر سنگین استفاده شده است؛ که این کار بهمنظور افزایش شتاب و دقت گلوله انجام گرفته است.

توپ تکتیرانداز ایرانی را که در سطح دنیا هیچ مشابه عملیاتی ندارد، با وزنی حدود 62 کیلوگرم قادر است اهداف خود را در شعاع 4 کیلومتری منهدم کند.

این سلاح که اخیرا به خشاب مجهز شده است، در رزمایش محرم مورد تست عملیاتی قرار گرفت و توانست اهداف از پیش تعیین شده را با دقت مناسب مورد هدف قرار دهد.

این سلاح که یکی از ماموریت هایش مقابله با بالگردها و پهپادهای متخاصم است با استفاده از گلنگدن مسلح شده و بعد از هر شلیک بایستی به وسیله آن پوکه را خارج و گلوله بعدی را جایگذاری کرد.

بر پایه این گزارش هر چه طول لوله بیشتر باشد گلوله در برخورد با خانهای سلاح بیشتر میچرخد و در نتیجه در مسیری مستقیمتر و با سرعتی بالاتر حرکت میکند. تعبیه یک شعلهپوش بزرگ در نوک این اسلحه باعث خروج گازهای ناشی از شلیک و کاهش فشار گاز باروت در درون لوله میشود.

 گلولههای 23 میلیمتری توپ تکتیرانداز باهر با قدرت آتشی که دارند قادرند در سنگرهای بتنی، برجکهای دیدهبانی، سامانههای راداری منصوب بر خودروهای زرهی پشتیبانی، و انواع زرهپوشها نفوذ کرده و آسیبهای جدی را به این ادوات وارد کنند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار