به‌مناسبت روز درختکاری؛

«روز درختکاری»؛ نمادی برای حفظ منابع طبیعی است

در کنار درختکاری به عنوان عملی نمادین، سیاست تمرکززدایی سرمایه و کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی راهکاری مناسب و در خورشان جهت حفظ منابع طبیعی به ویژه در کلانشهرهاست.
کد خبر: ۴۴۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵ - 05March 2021

«روز درختکاری»؛ نمادی برای حفظ منابع طبیعی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در آستانه‌ی بهار ۱۴۰۰ که قرار است سال و ماه و قرنی نو رقم بخورد درختکاری سنت پسندیده‌ای است. در فرهنگ ایرانی درخت و درختکاری ریشه‌ی عمیقی دارد. زرتشت پیامبر ایرانی که قرن‌ها پیش مژده‌ی ظهور حضرت ختمی مرتبت را داد، در کاشمر سروی را به یادگار کاشت.

سنت حسنه‌ی درختکاری در کشور ما به دلیل این که اکثر مناطق بیابانی است، موجب زایش جنگل و رویش زمین و تصفیه‌ی هوا می‌شود. در سالیان اخیر مسئولین و به خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز درخت و درختکاری معمولا طی مراسمی با غرس نهال این شیوه سنت پسندید را گرامی می‌دارند و این ارثیه‌ی فرهنگی را عملا به نسل‌های بعدی آموزش می‌دهند.

جالب است بدانید در فرهنگ عمومی کشورمان از پانزدهم لغایت بیست و دوم اسفندماه هفته‌ی منابع طبیعی که البته درخت یکی از این منابع است، نامگذاری شده است. همانگونه که اشاره شد روز درختکاری روزی نه فقط برای ارج نهادن به درخت به عنوان یک میراث محیط زیستی است بلکه نمادی برای حفظ همه‌ی منابع طبیعی است. قدر مسلم ارج نهادن به درختکاری یعنی یافتن راهی جهت تهویه‌ی هوای شهر‌ها به ویژه شهر‌های صنعتی امروز که البته در کشور ما مشکل آلودگی هوای این گونه شهر‌ها بعضا به معضل بزرگ اجتماعی تبدیل شده است.

یقینا نمی‌توان هم روز درختکاری را به صورت سمبلیک ارج نهاد و هم از وضعیت آلودگی هوای کلانشهر‌ها غافل ماند. امروز گسترش بی رویه‌ی ساخت و سازها در مناطق حاشیه یا کلانشهر‌هایی مانند تهران یا مشهد و... معضل بزرگی و خطری جدی برای سلامت محیط زیست شهری است.

متولیان امور با رسیدگی بیشتر به شهرستان‌ها و روستا‌ها و ایجاد زمینه‌های شغلی در این گونه از گستره‌های انسانی قدر مسلم می‌توانند از مهاجرت بیش از حد به شهر‌های بزرگ جلوگیری کنند و به دنبال آن شهر‌های بزرگ را از خطر جدی آلودگی‌های مرسوم نجات دهند. تقسیم کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی و صنایع مادر در شهر‌های مختلف کشور می‌تواند یکی از راهکار‌های تصفیه‌ی هوا و تمرکززدایی سرمایه و نیروی کار در یک منطقه شود. این امر به ظاهر ساده و البته پر هزینه می‌تواند پتانسیل‌های اقتصادی موجود در دیگر مناطق دیگر را به حالت فعال درآورد.

به طور کلی در کنار درختکاری به عنوان عملی نمادین، سیاست تمرکززدایی سرمایه و کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی راهکاری مناسب و در خورشان جهت حفظ منابع طبیعی به ویژه در کلانشهر‌های کشور به حساب می‌آید.

دولت و متولیان امور با بذل عنایت به این نکات می‌توانند شرایط زندگی در کلانشهر‌ها را تسهیل کنند و جلوی بسیاری از بیماری‌ها بالاخص بیماری‌های تنفسی که گریبانگیر بسیاری از شهروندان شهر‌های بزرگ شده است را بگیرد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها