کتاب «فعالان زیست‌بوم نوشت‌افزار ایرانی» رونمایی شد؛

کرونا صنعت نوشت‌افزار را ۲۵ درصد کوچک کرد/ نوشت‌افزارهای ایرانی به اروپا صادر می‌شوند

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی با تاکید براینکه نوشت‌افزار یک صنعت هویت‌ساز و فرهنگی است، طی دو سال گذشته کرونا صنعت نوشت‌افزار را ۲۵ درصد کوچک کرد.
کد خبر: ۴۷۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵ - 19September 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست رونمایی از کتاب «معرفی فعالان زیست‌بوم نوشت‌افزار ایرانی» در مجموعه شهدای سرچشمه برگزار شد.

کرمی: مردم کالا‌های ایرانی را مثل فرزندانشان دوست داشته باشند
در ابتدا، «پرویز کرمی» معاون فرهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه موضوع نوشت‌افزار در کنار صنایع فرهنگی و خلاق برای معاونت علمی و فناری رئیس جمهور به واسطه اینکه احیاکننده و تقویت کننده زیست‌بوم صنایع خلاق در ایران خواهد بود، مهم است، گفت: نوشت‌افزار موضوع دارای اهمیتی است. از این جهت‌که بازار کار و اشتغال را مورد تاثیر قرار می‌دهد؛ و اینکه محفل دارای ابعاد فرهنگی برای کودکان، نوجوانان و جوانان است لذا این عرصه از اهمیت چندانی برخوردار است.

وی افزود: نوشت‌افزار از این منظر که صنایع فرهنگی است و در حوزه شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان نیز قرار می‌گیرد مورد توجه معاونت علمی بود تا بازار تولید و توزیع و عرضه را مورد حمایت و هم‌افزایی قرار دهد. ما در راستای نوشت‌افزار‌ها ابتدا پیشنهاد شکل‎گیری یک شتاب‌دهنده و خانه خلاق و نوآوری را مطرح کردیم تا بتواند کلیه مراحل ایده تا تولید محصول و بازار را در این صنعت در نظر بگیرد و طراحی کند.

معاون فرهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: معاونت علمی ریاست‌جمهوری به شکل‌گیری این چرخه کمک کرد که خوشبختانه مجموعه ایران‌نوشت این ماموریت را به‌خوبی در زمینه تولید محتوا، کاراکترسازی و حمایت از توزیع، نظارت و تولید محصول استاندارد پیش گرفت. معتقدیم اگر قرار باشد کالا و خدمات ایران‌ساخت ابتداً در کشورمان ایران و سپس در فراسوی مرز‌ها برندشود و جایگاه خودش را به‌دست آورد باید سه حوزه‌ی دولت به‌عنوان نقش حمایتی، بخش نظارتی، استانداردسازی و تولیدکنندگان همکاری‌های ویژه و خاص با یکدیگر داشته باشند تا کیفیت و ارتقاء آن مورد نظر قرار گیرد چراکه تکریم مشتری باید دائم در دستور کار قرار داده شود.

کرمی تاکید کرد: مردم باید کالای ایران‌ساخت را همانند فرزندان خودشان تکریم کنند. پدر و مادر‌ها فرزندان خودشان را بهترین موجود می‌دانند و تمام عشق و عاطفه خودشان را پای آن‌ها می‎ریزند؛ کالای ایرانی نیز برای مردم این باید چنین جایگاهی داشته باشد و در همین راستا صدا و سیما، مطبوعات و رسانه‌ها و فضای مجازی باید در حمایت کالای ایرانی باشند.

وی به گردش مالی ۲۰۰ میلیارد دلاری بازار نوشت‌افزار در سطح جهان اشاره کرد و گفت: سهم گردش مالی نوشت‌افزار در ایران هنوز سهم چشم‌گیری نیست. البته در دوران کرونا در این زمینه دچار کاستی بیشتری نیز بوده‌ایم، اما این بازار قابل افزایش است و هر دولتی برای ثروت افزویی و اشتغال آفرینی حتماً باید به این رشته و موضوع نگاه ویژه داشته باشد.

یقینی: کرونا صنعت نوشت‌افزار را ۲۵ درصد کوچک کرد

در بخش دیگری از این نشست، «محمد یقینی» مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با تاکید براینکه نوشت‌افزار یک صنعت هویت‌ساز و فرهنگی است، اظهار داشت: از جمله موثرترین بازی‌گران پیشبرد صنعت نوشت‌افزار ایرانی که بعنوان زحمات‌کشان تولید، کیفیت و قیمت اثری‌می‌کنند انجمن نوشت‌افزار است که زحمت‌های زیادی را می‌کشند.

وی انجمن نوشت‌افزار‌های ایران نوشت را از نظر تولید و پژوهش پیشران این عرصه معرفی کرد و افزود: اگر امروز نوشت‌افزار‌های ایرانی در نظرسنجی‌ها نسبت به گروه‌های کالایی دیگر، دارای رضایت‌مندی ۸۰ درصدی از سوی مردم شده است، قطعاً حاصل تلاش‌های مجموعه‌ی انجمن و همکاران آن‌ها در عرصه تولید است.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی تصریح کرد: در کتابی که امروز رونمایی شد ما فعالینی را معرفی کرده‌ایم که با وجود اینکه نوشت‌افزار ایرانی تولید می‌کنند آن‌ها برند ایرانی با نام و نشان اختصاصی ایرانی و محتوای ایرانی دارند. بیش از ۱۰۰ تولید کننده نوشت‌افزار و محتوای ایران در حال فعالیت هستند. البته طی دو سال گذشته صنعت نوشت‌افزار متضرر شده است و حدود ۲۵ درصد نسبت به ۲ سال گذشته این صنعت کوچک شده است.

صنعتکار: صادرات نوشت‌افزار‌های ایرانی به اروپا
در ادامه، «محمودرضا صنعتکار» مدیرعامل و دبیر انجمن نوشت‌افزار در سخنانی اظهار داشت: محصولات نوشت‌افزار علاوه براینکه یک محصول هستند، کالای فرهنگی در نظر گرفته می‌شوند که باید مورد توجه باشند. تولیدات ایرانی نوشت‌افزار به دلیل کیفیت و دانش‌بنیان بودن با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وارد همکاری شد.

وی گفت: در راستای توسعه فناوری‌های صنعت نوشت‌افزار در کشور، انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور اقدام به تهیه «کتاب معرفی فناوری‌های صنعت نوشت‌افزار» کرده است. این کتاب ضمن معرفی حوزه‌های فناورانه موجود در صنعت نوشت‌افزار، پتانسیل‌های نهفته فعالیت که شاید کمتر بدان‌ها پرداخته شده باشد را نمایان می‌کند.

دبیر انجمن نوشت‌افزار تاکید کرد: با گسترش فضای رقابتی و جهانی شدن بازارها، تسلط بر فناوری در هر صنعتی، عامل مهمی در موفقیت آن محسوب می‌شود. یکی از اولین ملزومات تسلط بر فناوری، شناخت حوزه‌های مختلف فناوری است. ابزار‌های مختلفی به منظور شناسایی فناوری استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها ترسیم درخت فناوری است. درخت فناوری نمای کلی از فناوری‌ها، مهارت‌‎ها و دانش‌هایی را نشان می‌دهد که منجر به تولید ارزش افزوده در طول زنجیزه ارزش یک صنعت خواهد شد. از این‌‎رو، درخت فناوری به منظور شناسایی حوزه‌های مختلف در یک صنعت استفاده می‌شود.

صنعتکار ادامه داد: هدف این کتاب معرفی فناوری‌ها و مهارت‌هایی است که در صنعت نوشت افزار وجود دارد و تلاش شده تا فناوری‌ها و مهارت‌هایی که در بخش‌های مختلف طراحی، تولید و توزیع محصولات نوشت‌افزار استفاده می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: درخت فناوری‌های نوشت‌افزار کشور بخش‌های طراحی و مهندسی (شامل فناوری در طراحی، مواد اولیه) تولید، بسته‌بندی، توزیع و فروش را شامل شده و دسته‌بندی فناوری‌ها را براساس جنس محصولات در نظر گرفته است.  محصولات نوشت‌افزار ایران نوشت را با کیفیت ایران و اروپا تولید می‌کنیم و به کشور‌های مختلف همسایه و اروپایی صادراتی را شکل داده‌ایم.

حریزاوی: تولید نوشت افزار لبیک به فرمان رهبری است

حجت‌الاسلام حریزاوی قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از این نشست گفت: تولید نوشت‌افزار ایرانی لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبتی بر «خودکفایی و خوداتکایی» است که ذیل معنای کلی استقلال در اندیشه انقلاب اسلامی تفسیر می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه راهبری زیست‌بوم فرهنگی تبلیغی انقلاب اسلامی ماموریت ممتاز سازمان تبلیغات اسلامی است لذا رصد و شناسایی مجموعه‌هایی که یک کار جامعی درباره زیست‌بوم فرهنگی نوشت‌افزار انجام می‌دهند قابل استفاده و تکریم است که ما آن را به فال نیک می‌گیرم و مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته را مورد تبلیغ قرار خواهیم داد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار