عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

پیشگامی پیشوا در قیام ۱۵ خرداد و رسالت وارثان قیام در گام دوم انقلاب اسلامی

هاشمی فشارکی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه 19 خرداد در شهر پیشوا به پیشگامی پیشوا در قیام ۱۵ خرداد و رسالت وارثان قیام در گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد.
کد خبر: ۵۹۵۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷ - 10June 2023

پیشگامی پیشوا در قیام ۱۵ خرداد و رسالت وارثان قیام در گام دوم انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید جواد هاشمی فشارکی» عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر پیشوا در شصتمین سالروز شهادت شهدای پیشوا در قیام پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ مورخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ به «پیشگامی پیشوا در قیام ۱۵ خرداد و رسالت وارثان قیام در گام دوم انقلاب» اشاره کرد و اظهار داشت: شهیدانی که ۶۰ سال پیش در همین مکان وقتی خبر دستگیری امام و جنایات شاه بگوششان رسید، کفن پوش راه افتادند و در بین راه جمعی از مومنین در ورامین نیز به آنان پیوستند و پیاده عازم تهران شدند، وقتی خبر بگوش شاه میرسد، دستور سرکوب آنان را می‌دهد، لذا دژخیمان پهلوی انان را در پل باقراباد وحشیانه و مظلومانه به شهادت رسانده، و در غروب ۱۵ خرداد ۴۲ خونشان پل باقرآباد را رنگین کرد.

وی افزود: ابعاد این حادثه بسیار سخت بود و از میان ده‌ها نفری که گمنام ماندند، تنها اسامی هفت نفر از شهدا مشخص شده است. راهپیمایی مسالمت آمیزی که وحشیانه به خون کشیده شد؛ و به باور دژخیمان پهلوی، اعتراض مردم به ظاهر سرکوب شد و احساس خلاصی برای دربار پهلوی داشت، ولی ثمره خون پاکشان کاخ‌های ظلم آنان را به لرزه انداخت و در ۲۲ بهمن سال ۵۷ به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شود.

هاشمی فشارکی در خصوص دستاورد‌های کوتاه مدت قیام ۱۵ خرداد ۴۲ گفت: این حرکت کفن پوشان پیشوایی و شهدای قیام ۱۵ خرداد دارای دستاورد‌هایی مهمی بود، نقش عمق ایمان در معنویت‌خواهی و دین‌گرایی، و اوج تجلی ایمان در عصر حاضر را بروز داد. چهره ریاکارانه شاه که تظاهر مسلمان بودن می‌کرد را فرو ریخت و ماهیت پلید وی را افشا کرد و همچنین ماهیت سفاکی رژیم پهلوی برای مردم روشن شد و پس از این نامشروع بودن حکومت شاهنشاهی علنی شد و مردم مشکلات کشور را به خود شاه منتسب کردند و شاه که تا آن زمان به باور خیلی‌ها غیرقابل انتقاد به شمار می‌رفت، نوک پیکان انتقاد امام و سایرین به سمت شاه رفت.

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ادامه داد: حوزه‌های علمیه که به دلیل دیکتاتوری پهلوی در سکوت و ناامیدی بودند، از سکوت خارج شده و به مبارزه با رژیم پهلوی وارد شدند. مرجعیت و رهبری امام خمینی با تأیید علما و حمایت مردم علنی و تثبیت شد و عملا رهبری حرکت سیاسی علیه رژیم پهلوی، کاملا در اختیار رهبران مذهبی قرار گرفت. در حالیکه در مبارزات گذشته مانند جریان ملی شدن صنعت نفت و همچنین قیام ۳۰ تیر سال ۳۱، علاوه بر نیرو‌های مذهبی، ملی‌گرا‌ها و گروهک‌های چپی نیز حضور داشتند. ولی در این نهضت، میدان دار صرفا علمای دینی بودند و اساسا گروهک‌های لیبرال جرات و جسارت به میزان ورود امام علیه شاه را پیدا نکردند و عیار ناخالصی ماهیت گروه‌های لیبرال روشن شد و بعبارتی جاذبه گروهک‌های سیاسی غیر‌مذهبی بشدت کاسته و محوشد. همچنین در این جنایت به دلیل عدم موضع گیری دولت‌ها و رسانه‌های خارجی اثبات شد که ازادیخواه و طرفدار مظلوم نبوده و غیر قابل اعتمادند.

وی در خصوص دستاورد‌های بلند مدت قیام ۱۵ خرداد ۴۲ گفت: قیام ۱۵ خرداد و خون شهدای مظلوم این روز سبب شعله ور شدن قیام گردید و باعث بجوش آمدن غیرت و شجاعت مردم مسلمان ایران گردید و غیر از علما، سایر اقشار مانند دانشگاهیان و ... نیز به ماهیت پلید رژیم شاهنشاهی پی برده و با نهضت امام خمینی همراه شوند، نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه امام خمینی به عنوان نظام حکومتی جایگزین رژیم شاه در اذهان شکل گرفته و نهایتا خون شهدای قیام در بهمن ۵۷ به رهبری امام به ثمر نشسته و حکومت شاهنشاهی را ساقط کرده و نظام دینی متکی بر ارای مردم جایگزین شد.

هاشمی فشارکی در خصوص آموزه‌های قیام ۱۵ خرداد ۴۲ بیان داشت: از درس‌های این قیام، الگو قرار گرفتن مذهب و نقش باور‌های دینی و مقاومت برای مبارزه، ایستادگی در برابر دیکتاتور‌ها و جانفشانی در راه ارزش‌ها و ثمر بخشی آن تا نیل به پیروزی می‌باشد، که ملل دیگر به باور آن رسیده اند.

وی در خصوص رسالت وارثان قیام ۱۵ خرداد اظهار کرد: همانگونه در قیام ۱۵ خرداد مردم تا پای جان در راه نهضت بودند، امروز نیز وارثان این قیام براساس دینی که از شهدا و امام خمینی که بنیانگذار این قیام و نظام بوده، بر گردن خویش دارند، و بایستی از نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی، و دستاورد‌های آن یعنی جمهوری اسلامی، ولایت فقیه، حراست و صیانت کرده و از خطر تحریف، انحراف و تضعیف مصون داشته شود و اینکه براساس جهاد تبیین، که تکلیف و فریضه می‌باشد، عمل کرده و جامعه را در برابر تهدیدات دشمن مصون سازیم.

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در خصوص مدیریت کشور گفت: ۱۵ خرداد ۴۲ مبدا خروش ایمان درونی مردم مسلمان ایران برعلیه نظام ستم شاهی بود و سبب شعله ور شدن قیام و نهضت خمینی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و جایگاه ولایت فقیه ثمره خون صد‌ها هزار شهید بوده و نخواهیم گذاشت منحرفان، این دستاورد‌های ارزشمند و درخشان را به انحراف بکشانند و نخواهیم گذاشت مدیران غافل، با کاهلی و با سو مدیریتشان سبب وهن نظام شوند. این نهضت باید سرافزانه و پویا اهداف گام دوم انقلاب را محقق سازد؛ و قطعا با مقاومت ملت ایران و تدابیر دولت انقلابی، افق درخشان کشور ایران، فتح قلل جهانی و ایجاد تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

هاشمی فشارکی در پایان درخصوص بستر سازی ظهور را چنین تبیین کرد: امروز ما وارث حکومت اسلامی، ثمره قیام ۱۵ خرداد و نهضت امام خمینی هستیم و این توفیق و بلکه این دین بر عهده ما هست که هم حکومت اسلامی را صیانت کرده و هم به جهان معرفی کرده و هم برای ظهور تلاش کنیم و جز منتظران عملی آن باشیم. امروز براساس این سروده امام خمینی «سال‌ها می‌گذرد حادثه‌ها می‌آید‏/ ‏‏انتظار فرج از نیمه خرداد کشم‏» وظیفه ما درگام دوم انقلاب اسلامی این است که ظهور را نزدیک و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را محقق کنیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها