به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «هنریک ایبسن» از نمایشنامه نویسان قرن نوزدهم و یکی از مهمترین درام نوایسان تاریخ ادبیات نمایشی است که آثاری معروف از جمله «خانه عروسک» را نوشته است. از آثار این نمایشنامه نویس اقتباسهای سینمایی فراوانی انجام شده است.
نشر بیدگل با هدف معرفی این نمایشنامه نویس «مرغابی وحشی» را منتشر کرده است.
قرن نوزدهم دوران «مخاطب متوسط، هنرمند متوسط و زندگی متوسط» بود و ایبسن از نسل دومِ کسانی بود که در این زمینه، با دوری جستن از طبیعینگاری محض، اما بهرهبرداری از نگاه علمی «ناتورالیسم» به پدیدهها، سرِ آن داشت که این «مخاطب متوسط» و «زندگی متوسط» را چنان بپروراند که خیالانگیز و شاعرانه باشد، یعنی از طبیعینگاری محض دوری کند تا بتواند شالوده تئاتر مبتنی بر رئالیسم تحلیلی را استوار کند.
ایبسن برای گام نهادن در مرحله رئالیستی تصمیم دشوار و شجاعانهای گرفت؛ تظاهر و تن دادن به «میانمایگی» جامعه «میانمایه»، مردم «میانمایه» و هنر «میانمایه».
این سبک کار او به مذاق چخوف و استریند برگ خوش نمیآمد. هر دو گور گذشتگان را شخم میزدند؛ ایبسن اما، میخواست در جمع «میانمایگان» بماند و همچنان به نوشتن نمایشنامههای خوشساخت ادامه دهد. همین است که جدال او با سنت ادبی و معیارهای زیباشناختی رایج در اندازههای یک اصلاحطلب یا یک بنیان گرای محافظهکار بود و نه بیشتر.
او از شاعرانگی برای فاصله گرفتن از ناتورالیسم استفاده میکرد؛ اما نمیخواست، با واژگون کردن سنت درام پیشینیان، مخاطب «میانمایه» را تحقیر کند یا با تقلید از پیشینیان، به این میانمایگی دامن بزند. مرغابی وحشی الماسی است که این وجوه را دارد.
نخستین چاپ نمایشنامه «مرغابی وحشی» نوشته هنریک ایبسن با ترجمه مشترک بهزاد قادری و یدالله آقاعباسی، با شمارگان یکهزار نسخه در 219 صفحه به بهای 18 هزار تومان از سوی نشر «بیدگل» روانه بازار کتاب شده است.
انتهای پیام/ 161