گروه تروریستی داعش و تلاش برای دولت‌سازی در عراق و سوریه

تسلط گروه تروریستی داعش بر شهر فلوجه در عراق نشان از افزایش نفوذ این جریان در میان جریان‌های اسلامی تندرو دارد و نشان می دهد دامنه نفوذ آن از مرزهای سوریه فراتر رفته است.
کد خبر: ۱۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰ - 26January 2014

گروه تروریستی داعش و تلاش برای دولت‌سازی در عراق و سوریه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از صبح صادق، جریانی که اکنون به روشنی نشان داده است که می خواهد عراق را وارد سیاهترین دوران خود بعد از اشغال این کشور در سال ۲۰۰۳ تاکنون کند. هدف اصلی آن نیز روشن است:  ایجاد خلافت اسلامی بر اساس اصول وهابیت و بنیادگرایی اسلامی.

با شدت گرفتن درگیری میان سران گروههای تکفیری بر سر حکومت بر مناطق "فتح شده" و مشخص بودن اینکه چه کسی خلیفه مسلمین است "ابوبکر بغدادی" سرکرده گروه داعش به ادلب سوریه رفت و فرماندهان گروههای تکفیری را به بیعت با خود فراخواند.

شش ماه پیش، وقتی بغدادی خود را امیر خلافت اسامی خواند، "ایمن الظواهری " رهبر القاعده که حتی زمان زنده بودن "بن لادن" نیز خود را خلیفه مسلمین می دانست به شدت از گستاخی و جسارت بغدادی، خشمگین شد و در پیامی که به وسیله شبکه الجزیره منتشر کرد، از  بغدادی خواست از دین خارج نشود و گروه داعش را منحل کند.

علاوه بر آن، "محمد الجولانی"  که نماینده بغدادی در سوریه بود، پس از دریافت کمکهای بی حد و اندازه عربستان و ترکیه، به قدری احساس قدرت کرد که پس از مدتی، با تحریک سعودیها، اعلام استقلال کرد و پیام داد:  جبهه النصره دیگر تحت فرمان بغدادی نیست. مفتیهای وابسته به هریک از این گروهها نیز شروع  به تکفیر سران و اعضای گروههای رقیب کردند و نیروهای آنها، پس از چندین ترور و غارت محموله های یکدیگر، آشکارا به جان هم افتادند. 

بغدادی به اصرار مشاورو معاون اصلی اش، "حاجی بکر" که یک افسر کارکشته بعثی است، حتی با اعضای شورای فرماندهی گروه خود نیز دیدار نمی کرد و هیچ تصویری از او وجود نداشت. به همین علت، مفتیهای گروههای رقیب فتوا دادند که بیعت با شخص مجهول جایز نیست و اصلاً معلوم نیست چنین فردی وجود داشته باشد . پس از این فتوا، داعش مشخصات و زندگینامه ابوبکر بغدادی را با عنوان امیرالمومنین منتشر کرد؛ اما بازهم تصویری از او منتشر نشد.
 

نظر شما
پربیننده ها