بازخوانی عملیات قدس 3؛

عملیاتی که دفاع متحرک عراق را زمینگیر کرد

ارتش عراق در سالهای میانی جنگ به دلیل داشتن تجهیزات نظامی فراوان و همراهی منافقین با آنها تسلط زیادی بر منطقه کوهستانی دهلران داشت. از این رو، شکست ارتش تا دندان مسلح عراق می توانست ضربه سنگینی برای رژیم بعث عراق باشد.
کد خبر: ۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷ - 11July 2013

عملیاتی که دفاع متحرک عراق را زمینگیر کرد

سعدی شریف رزمنده دیروز و راوی امروز 8 سال دفاع مقدس در عملیات قدس 3 حضور داشته و در گفت و گو با خبرنگار دفاع مقدس اظهار داشت: عملیات قدس 3، در تاریخ 19 تیر ماه سال 1364 در فصل تابستان با رمز "یا جعفر صادق(ع)" و در منطقه ی عمومی دهلران آغاز شد. در عملیات قدس 3، عراقی ها یک سیستم دفاعی به نام دفاع متحرک را آغاز کرده و قصد داشتند قدرت نیروهای اسلام را از طریق حمله به چندین موضع کاهش دهند. اما نیروهای سپاه و ارتش تصمیم گرفتند برای مقابله با دفاع متحرک عراق، هر یگان به تنهایی عملیاتی را طراحی و اجرا نماید.

سعدی شریف ادامه داد: به دلیل اشراف لشکر 19 فجر استان فارس به منطقه دهلران، عملیات در این منظقه با هماهنگی قرارگاه کربلا و خاتم بر عهده این لشکر قرار گرفت. لشکر 19 فجر حدود 18 ماه در منطقه دهلران در حال پدافند بوده و از آشنایی کامل با این منطقه برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: منطقه ی عمومی دهلران شامل جبل حمرین، کوه های سرخ، منطقه ی زبیدات، رودخانه ی کلات و چنقوله که در شمال غربی دهلران و تپه های موجود در جبل حمرین بود. پس از 3 ماه شناسایی کامل منطقه و آموزش نیروها تصمیم گرفته شد عملیات در تاریخ 19 تیرماه سال 64انجام پذیرد؛ اما عملیات یک روز بیشتر طول نکشید.

 

 

شریف اشاره کرد: واحدهای مختلفی از لشکر و گردان به منطقه اعزام و نیروهای اسلام بلافاصله بعد از ورود به منطقه آماده ی عملیات شدند. نیروهای اسلام می بایست از ترفند و تاکنیک های خاصی برای ضربه زدن به دشمن استفاده می کردند، به همبن دلیل آموزش های خاصی را قبل از شروع عملیات دیدند.

وی تاکید کرد: گردان های عملیاتی و خط شکن فقط جهت ضربه زدن به دشمن به منطقه اعزام شدند. ساعت 10 شب 19 تیرماه گردان های حاضر در منطقه دهلران به سمت مواضع دشمن که دارای موانعی چون سیم خاردار، میادین وسیع مین، بشکه های فوگاز و مین های منور بود حرکت کردند.

شریف شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی منطقه را خشک و سوزان دانست و بیان کرد: در زمان عملیات، دمای هوا حدودأ 50 درجه بود. منطقه ی دهلران خیلی گرم تر از مناطق دیگر می باشد ، به دلیل این که در بین کوه های بسیار خشکی قرار دارد.

وی تاکید کرد: اگر دشمن احساس می کرد، نیروهای ایرانی در دهلران حضور دارند منطقه را زیر خمپاره و آتش خود قرار می داد. در همان شب که نیروهای اسلام عملیات خود را شروع کردند، عراقی ها نیروهایشان را تعویض کرده بودند. یک تیپ جدید وارد خط عراق شده بود، اما رزمندگان اسلام از این افزایش نیرو در خط عراق اطلاعی نداشتند.

شریف در بخش پایانی گفت و گوی خود با خبرنگار ما تصریح کرد: هدف از عملیات قدس 3 ضربه زدن به ارتش عراق و ایجاد مانع برای ادامه تحرک دشمن در منطقه بود و با این هدف موفق شدیم ضربه ی بسیار کاری و سنگینی به نیروهای بعث عراقی بزنیم.

ویژگی منطقه و اقتصادی دهلران

دهلران منطقه ای دارای تپه ها و رودخانه ی خشک می باشد که نیروهای بعثی تا فاصله ی زیادی به منطقه مشرف بودند. ویژگی اقتصادی منطقه دهلران، دارا بودن چاه های نفت زیادی می باشد.

نقاط قدرت عراق

ارتش عراق در سالهای میانی جنگ به دلیل داشتن تجهیزات نظامی فراوان و همراهی منافقین با آنها تسلط زیادی بر منطقه کوهستانی دهلران داشت. از این رو، شکست ارتش تا دندان مسلح عراق می توانست ضربه سنگینی برای رژیم بعث عراق باشد. حضور عراق در تپه های مرزی منطقه دهلران از جمله تپه 194 تا حدود زیادی ژئوپلتیک منطقه را به سود عراق تغییر داده بود.

نیروهای عراقی درصدد وارد کردن ضربه به سپاه اسلام از طریق استراتژی دفاع متحرک بودند. عملیات قدس 3 که تنها در 24 ساعت انجام شد تا حدود زیادی معادلات در منطقه را بر هم زد.

تلفات نیروهای دشمن

400 تن کشته، 1000 نفر زخمی و حدود 70 تن اسیر

ارگانهای عمل کننده: رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی
اهداف عملیات: نفوذ و ضربه زدن به یگانهای دشمن


استعداد خودی: لشکر 19 فجر با 3 گردان و یک گروهان مأمور

استعداد دشمن: تیپ 805 پیاده از لشکر 14

نتیجه: پاکسازی منطقه ای به وسعت 30 کیلومترمربع

خسارت دشمن: انهدام 10 انبار مهمات و 6 قبضه توپ 106 و تعدادی خودرو سبک و سنگین


غنایم: مقدار قابل ملاحظه ای سلاح سبک و نیمه سنگین

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار