در نشست خبری "سیری در هنر معاصر ایران"مطرح شد

اولویت هنر انقلابی توجه به مسائل انسانی و جست وجوی معنویت است

در نشست خبری نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» که به مرور آثار کاظم چلیپا و ایرج اسکندری این دو هنرمند از بی توجهی رسانه ها به هنر انقلاب اسلامی انتقاد کردند.
کد خبر: ۱۰۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹ - 26January 2014

اولویت هنر انقلابی توجه به مسائل انسانی و جست وجوی معنویت است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست خبری نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» که آثار دو تن از نقاشان مطرح انقلاب به نام های کاظم چلیپا و ایرج اسکندری را مورد نقد و بررسی قرار می دهد،  با حضور احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

 احسان آقایی درباره برپایی این نمایشگاه اظهار داشت: نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» همان طور که از عنوانش پیداست به جریان مسائل اجتماعی و هنر معاصر ایران در آثار کاظم چلیپا و ایرج اسکندری میپردازد.

وی افزود: بحث مدرنیسم در ایران از سال 1310 شکل گرفت و با تلاش هایی که پهلوی اول در جهت مدرنیزه کردن کشور انجام داد، جلوههای مختلفی ازمدرنیسم در بخشهای مختلف کشور متجلی شد. ورود مدرنیسم به عالم هنر ابتدا در نقاشی و سپس در موسیقی جلوهگر شد.

آقایی اظهار داشت: اولین  نقاشی های مدرن ایران در سال 1320بروز و ظهور پیدا کرد و این آثار در گالریهایی که به شیوه غربی در ایران تأسیس شده بودند به نمایش در آمد، پس از آن تاریخ در سه دوره دیگر ما با هنرمندان مدرنیسم مواجه می شویم که نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» به نسل سوم این جریان اختصاص دارد، این نسل کارشان را در سالهای 1350 تا 55 آغاز کردند و به نحوه شایسته ای ادامه دادند تا به جریانات پیروزی انقلاب برخورد کردند ، انقلاب باعث شد تا این هنرمندان به دو شاخه تقسیم شوند، برخی از آنها به  انقلاب پیوستندو برخی دیگر به کار خود در بازار آزاد ادامه دادند.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گفت:  نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» نگاهی فرا ایدئولوژیکی به آثار این دو هنرمند انقلابی دارد و آثار این دو نقاش را در سه دوره مختلف مورد بررسی می دهد و با نگاهی کاملاً هنری و فارغ از بحث های ایدئولوژیک به آثارشان میپردازد.کاظم چلیپا و ایرج اسکندری از جمله پیشگامان هنر معاصر ایران در ۳۰ سال اخیر هستند.

کاظم چلیپا با تعریف هنر مدرن و وجه تمایز آن با هنر انقلابی گفت: هنری که ما در انقلاب پیگیری می کردیم ساختارشکن نبود، هنری که ما داشتیم، نگاهی پست مدرن داشت که اولویت آن توجه به مسائل انسانی و جست وجوی معنویت بود.

وی خاطر نشان کرد: در آن زمان این نکته بسیارمهمی بود که همراه با روشنفکرترین افرادی که در دنیا درجست وجوی هویت خویش بودند، در ایران هم هنرمندانی با پشتوانه فرهنگ معنوی و هنری، ریشه دواندند و هویت خود را جستجو کردند.

در ادامه این نشست  ایرج اسکندری اظهار داشت: با نگاهی تاریخی به نقاشی های ایرانی که از صفویه تا عصر پهلوی و سپس دوران انقلاب ثبت شده اند میبینم که زنجیره پیوسته تحولات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در نقاشی ایرانی ثبت شده است.هنر نقاشی که بعد از انقلاب در ایران شکل گرفت، ادامه همان نگاه هویتی به هنر سقاخانه است که در تاریخ نقاشی ایران به ثبت خواهد رسید.

وی در بخش دیگری از سخنانش با گلایه از عدم توجه رسانهها به هنرمندان انقلابی گفت: نقاشان بعد از انقلاب که در حوزه هنری شکل گرفتند و با تفکر انقلابی نقاشی کردند، مورد تحریم رسانهها قرار گرفتند، به آثاراین هنرمندان توجه لازم نشد و به اندازه کافی مورد نقد قرار نگرفت.

لازم به ذکر است، نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» شامل آثار نقاش کاظم چلیپا و ایرج اسکندری از هنرمندان نسل انقلاب، روز دوشنبه ۷ بهمنماه ساعت ۱۷در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش خواهد یافت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار