دفاع مقدس در آیینه موزه‌ها/ 1

نوای لبیک شهدا از خیابان طالقانی به گوش می‌رسد

اگر مشتاق شنیدن لبیک شهدا هستید شما را به بازدید از «موزه شهدا» واقع در خیابان طالقانی دعوت می‎‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۵۰۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ - 22September 2016

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس،‌ نمای ظاهر ساختمان چهارطبقه واقع در خیابان طالقانی با دیگر ساختمان‌های اطراف فرق دارد. نه تنها تفاوت ظاهری، بلکه این ساختمان همچون گنجینه‌ای در این خیابان می‌درخشد.

20 سال از جمع آوری این گنجینه می‌گذرد و از سراسر کشور برای دیدن آثار باقی‌مانده شهدا گرد هم می‌آیند. یادگاری‌های یک هزار و 310 شهید دفاع مقدس نشان از ایستادگی و استقامت جوانان غیور کشور در جنگی نابرابر دارد. با هر قدم عطر شهدا بیشتر به مشام می‌رسد.

در این گنجینه عکس‌ها، نشانه‌ها، خاطرات و آثاری از دلاورمردان و شیرزنانی به نمایش گذاشته شده است که در نیم قرن اخیر از زمان پهلوی دوم گرفته تا انقلاب اسلامی و دوران 8 ساله دفاع مقدس جانشان را به خاطر اعتقاد و مرز و بومشان فدا کردند.

در ابتدای ورود به سالن ماکت رزمنده‌ای با بال‌های آسمانی در برابر دیدگان مهمانان موزه خودنمایی می‌‌کند. در گوشه ای دیگر آثار اهدایی «استاد فرشچیان» و گاهی صدای فیلم روایت فتح «شهید آوینی» گوش و چشم بازدیدکنندگان را نوازش می‌دهد.

مگر می‌توان نگاه را از عکسی دزدید که دفاع از کشور را بر مهر مادریش ترجیح داده است. او با دستان خود سربند «یا الله» را بر پیشانی فرزندش می‌بندد و او راهی جبهه حق علیه باطل می‌کند. مگر می‌توان به چفیه خونی، کفش پاره و عینک شکسته شهید «آوینی» نگاه انداخت و اشک در چشمانت جمع نشود.

این آثار بر تن مبارک شهدایی بوده که روزی در جنگ نابرابر تا آخرین نفس مقاومت کردند. گویی کلاه، پوتین، دست‌کش، قرآن، لباس تعزیه و عینک این شهدا زنده‌ است و با زبان بی‌زبانی حکایت از دلاور مردی جوانان این مرز و بوم دارد.

جا نماز شهیدان «یوسف کلاهدوز»، «آوینی» و «محمد ورامینی» همچنان پهن است. صدای نجواهای عاشقانه شهید «اسماعیل دقایقی» از قرآن و تسبیحش به گوش می‌رسد.

سه تالار از این گنجینه به آثار شهدای ترور، شهدای بین‌الملل و شهدای شاخص مزین شده است. طبقه دوم ساختمان به شهدای شهرستان‌ها اختصاص دارد. ساختمان «موزه شهدا» به همت بنیاد شهید انقلاب اسلامی، در سال 1375 با حضور رئیس جمهور وقت به بهره‌‌برداری رسید و هم اکنون پذیرای علاقه مندان به آثار شهدا و دوران دفاع مقدس است.

انتهای پیام/131

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
0
0
فقط میتونم بگم شهدا شهرمنده ایم
نظر شما
پربیننده ها