دفاع مقدس در آیینه موزه‌ها/ 2

موزه «شهیدان اقبالی»؛ خانه فرهنگ و ایثار

اگر مشتاق شنیدن لبیک شهدا هستید، شما را به بازدید از «موزه شهیدان اقبالی» دعوت می‎‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۵۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ - 23September 2016

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، پنج سالی است که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، خانه پدری شهیدان «مصطفی و حمیدرضا اقبالی» که روزگاری شاهد رشد و بلوغ جسمی و فکری فرزندان این خانواده بوده، به موزه خانگی تبدیل شده است.

این موزه خانگی در منطقه‌ای که بیش از یک‌هزار شهید را تقدیم دفاع از این آب و خاک کرده، واقع است. ساختمان قدیمی محل سکونت این 2 شهید والامقام که در سایه درختان کهن در خیابان کمیل غربی تهران قرار گرفته‌، امروزه به قطب اصلی گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در منطقه معروف شده‌است.

با ورود به حیاط خانه، حجله‌های شهدا یکی پس از دیگری نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. فضای موجود، هر بازدیدکننده‌ای را به 30 و اندی سال قبل بازمی‌گرداند. آجرهای این خانه شاهد روزهای تلخ و شیرین زیادی بوده است. روزی صدای گریه و خنده بچه‌ها فضای خانه را پر می‌کرد، و روزی دیگر یکایک بچه‌ها لباس رزم بر تن کردند و برای آخرین بار از در این خانه خارج شدند. اگر آجر و پنجره این خانه به حرف می‌آمدند، از استقامت زن و مردی می‌گفتند که با وجود شهادت پسرشان، اسلحه‌اش را به فرزند دیگر خانواده دادند، تا جهاد در این خانواده ادامه یابد.

محوطه حیاط با المان‌ها و عکس‌هایی از شهدا آذین‌بندی شده و فضای خاصی را ایجاد کرده‌است. وارد طبقه اول ساختمان که می‌شوی قاب‌های زیبای شهدا را می‌بینی؛ که آرامشی غیرقابل وصف را در مخاطب ایجاد می‌کند. در راهروی ورودی خانه، عکس شهیدان چمران، همت و خرازی توجه بازدیدکنندگان را برای دقایقی به خود جلب می‌کند.

در طبقه دوم، المان‌های چوبی، بنرهای چاپی و تصاویر فرماندهان شهید، یاد و خاطره جبهه و جنگ را در ذهن هر بیننده‌ای زنده می‌کند.

طبقه سوم یک و نیم طبقه است و بیشتر کاربرد اداری دارد و فضای شش متری آن به کتاب‌خانه‌ای کوچک با حدود 300 جلد کتاب ختم می‌شود.

«میراث‌کده دوران دفاع مقدس»، «نمایشگاه مکتوبات دینی، مذهبی و آموزشی»، «موزه شهیدان اقبالی به همراه تصاویر و لوازم شخصی این 2 شهید بزرگوار»، «موزه شهیدان محله به انضمام تصاویر، زندگی‌نامه‌ها، عکس‌ها و مکتوبات آن‌ها»، «کانون قرآن»، «اتاق نمایش»، «نمازخانه»، «قرائت خانه» و «مخزن منابع» از بخش‌های مختلف این موزه است.

هدف از ایجاد چنین خانه موزه‌ای آشنایی نسل جدید با آرمان‌های شهدا و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان دفاع مقدس و به‌ویژه شهیدان منطقه 10 است. برگزاری یادواره‌های مختلف و برنامه‌های مناسبتی ایثار و شهادت از دیگر اهداف ایجاد خانه موزه «شهیدان اقبالی» است.

ازجمله وظایف این مرکز شناسایی، گردآوری، سازمان‌دهی، معرفی و نگهداری از میراث ارزشمند شهدا، تبیین اندیشه شهدا و برگزاری کارگاه‌های مرتبط توسط خانواده معزز شهدا و جانبازان است.

برای رسیدن به خانه‌ای که پر از عطر و یاد ایثار و شهادت رزمندگان دفاع مقدس است، کافی است خودتان را به چهارراه قلیچخانی در خیابان کمیل غربی برسانید.

شهید مصطفی اقبالی، در سال 1369 و در سن 28 سالگی در کردستان آسمانی شد، و برادرش حمیدرضا در سال 1372 و در ماجرای درگیری با دموکرات‌ها در سردشت به شهادت رسید. وی به هنگام شهادت، 19 سال داشت.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها