شهابی از جنس نور در جشنواره فیلم فجر

فیلم مستندی که سه میلیارد تومان بودجه دولتی گرفت

فیلم مستند شهابی از جنس نور به کارگردانی محمد رضا اسلاملو و تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد.
کد خبر: ۱۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶ - 31January 2014

فیلم مستندی که سه میلیارد تومان بودجه دولتی گرفت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، محمدرضا اسلاملو متولد ۱۳۲۶ شیراز، فارغ التحصیل فیلم و تلویزیون از کالج ارتباطات دانشگاه تگزاس آمریکاست. وی فعالیت هنری خود را با تدریس در مدرسه عالی تلویزیون و دانشکدههایی سینمایی آغاز کرد و ضمن آن با گروههای تلویزیونی جهاد سازندگی و سپاه پاسداران و حوزه هنری همکاری کرد.

وی در سال ۱۳۶۸ فیلم سینمایی باغ سید را کارگردانی و پس از آن فیلم مستند «جعبه سیاه» را با محوریت حادثه ۱۱ سپتامبر تولید کرد و سپس تولید فیلم مستند «شهابی از جنس نور» را در دستور کار خود قرار داد.

محمد رضا اسلاملو قصد داشت فیلم خود را با نام "شمشیر و اژدها" تولید و روانه اکران کند، اما در گذر زمان نام این فیلم تغییر کرد و به «شهابی از جنس نور» تبدیل شد. اسلاملو درباره نامگذاری «شمشیر و اژدها» برای این مستند، بیان داشت: «اژدها سمبل طاغوت صهیونیست و شمشیر، نماد عصای منجی بشریت است که در فصل ۱۲ مکاشفات یوحنا به آن اشاره شده است».

موضوع این فیلم مستند، جنگ ۳۳ روزهای است که در لبنان بین نیروهای حزب الله و ارتش اسرائیل اتفاق افتاد و همین طور در ارتباط با تکفیریها و جنایاتی است که آنها در منطقه خاورمیانه مرتکب شدند. این فیلم در کشورهای سوریه، ترکیه، لبنان و ایتالیا تصویربرداری شده و سه بازیگر فرانسوی و ۵ هنرپیشه لبنانی و چند بازیگر ایرانی در این فیلم نقشآفرینی کردهاند.

"امین زندگانی" بازیگر سینمای ایران درباره تجربه حضور خود در لبنان و بازی در فیلم «شهابی از جنس نور» و بازداشت سه روزهاش در کشور لبنان چنین میگوید: به دلیل مشکلاتی که در روادید من وجود داشت مدت سه روز را در کشور لبنان در بازداشت بودم، خوشبختانه در این مدت برخورد خوبی با من شد، یک شب در حراست فرودگاه بودم و دو شب دیگر را هم در مکانی به نام «دارالامن» سپری کردم، پس از آن هم با پیگیریهای کاظم دارابی و آقای قنادزاده به ایران برگشتم.

وی درادامه درباره روند تولید فیلم در کشور لبنان و استفاده از تجهیزات جنگی چنین میگوید: در طول تولید فیلم شرایطی پیش آمد که ما مجبور شدیم علاوه براستفاده از فشنگهای مشقی از فشنگهای جنگی هم استفاده کنیم. من باید در این فیلم با لهجه عربی صحبت میکردم که تجربه فوق العاده سختی بود، تمام بازیگران که روبروی من بازی میکردند لبنانی بودند و من باید به اشکال مختلف با آنها هماهنگ میشدم. نقش مقابل من «باسم مغنیه» یکی از ستارگان لبنان بود که بازیگری خوب و حرفهای و دوستی همراه و صمیمی برای من بود. به کمک او و آموزشهای دوست خوبم مهدی فخرالدین که بازنویس فیلمنامه به زبان عربی نیز بود، توانستم به زبان عربی دیالوگها را بیان و بازی خود را به اجرا بگذارم.

بر پایه این گزارش، اسلاملو با مصاحبههایی که با رسانههای مختلف انجام میدهد احتمال حضور فیلم را در جشنوارههای خارجی بسیار کم میداند و با سیاسی خواندن جشنوارههایی در خارج از کشور برگزار میشوند، میگوید: جشنواره کن اساسا یک جشنواره سیاسی است و اجازه نمایش به فیلمهایی از جنس «شهابی از جنس نور» را نمیدهد؛ اما برای اکران عمومی فیلم برنامههای گستردهای خواهیم داشت و احتمالا افتتاحیه فیلم در کشور لبنان خواهد بود.

وی در ادامه با انتقاد شدید از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بیان میکند: دوست ندارم پشت سر مسئولی حرف بزنم، ولی ما اصلا به مرکز کاری نداریم، زیرا آنها به ما کاری نداشتند و فقط منشیشان تماس گرفت و پرسید کارتان کی تمام میشود؛ همین.

در حالی اسلاملو از تکمیل «شهابی از جنس نور» بدون کمک مالی مرکز گسترش خبر میدهد که مهدی طباطبایینژاد مدیر عامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتوگویی که درباره این فیلم با رسانهها انجام داد، عنوان کرد: برای «شهابی از جنس نور» که در مرحله تدوین است، تاکنون بیش از سه میلیارد تومان خرج شده است اما موجودی آن نزد کارفرما کمتر از یک درصد است. اگر پرداختها قانونی انجام شده بود، بودجه پروژهای در این مرحله، نزد کارفرما، باید حداقل ۲۵ درصد باشد. وقتی جریان را از تهیهکننده فیلم پرسیدم که چطور چنین اتفاقی افتاده است؟ گفت که «نمیدانم. دستور دادند و پرداخت شد».

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار