
به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد
دفاع پرس، جایگاه زن و نوع حضور او در جامعه اسلامی، یکی از مسائل مهمی است که حتی در تعیین سرنوشت جامعه نقش مهم و موثری ایفا میکند؛ لذا اسلام به عنوان دینی کامل به حفظ شانیت و نوع حضور وی در جامعه توجه خاصی داشته و احکام و دستورات روشنی در مورد چگونگی حضور زن در اجتماع دارد، چرا که رعایت حجاب در جامعه باعث آرامش روانی افراد، استحکام پیوند خانواده، استواری اجتماع و ارزش و احترام به زن میشود.
از دیدگاه اسلام حفظ عفت و پاکدامنی زنان نقش تعیین کنندهای در سلامت جامعه دارد و حفظ جایگاه و منزلتش در خانواده و اجتماع با رعایت حجاب و عفت او رابطه مستقیم دارد. از این رو دشمن همواره برای ضربه زدن به هر کشور و حکومتی از دریچه زنان در نقطه مقابل یکی از راههای اساسی دشمن جهت ضربه زدن به اسلام و نظام جمهوری اسلامی بوده لذا ترویج و حمایت از بیبندوباری راهی برای ضربه نامحسوس زورمداران غربی به کشورمان است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و احیای تمدن اسلامی توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در کشورمان، حجاب نیز یکی از اصول و مبانی اصلی و از اولویتهای برنامه فرهنگی در جامعه قرار گرفت، چرا که بیحجابی و بی بندوباری از رخنههای استعمار برای تخدیر و به نابودی کشیدن نسل کشورمان که با اجرایی شدن چارچوبهای فرهنگ حجاب کم کم ارزش و جایگاه زن ارتقا پیدا کرد، نقش الگویی در جمهوری اسلامی به زن بخشید.
خودباوری زنان، عاملی برای حضور فعال در جبههها
با جایگاهی که اسلام و انقلاب اسلامی به زن بخشید و باعث خودباوری این قشر از جامعه شد، بانوان نیز نقش موثری در هشت سال دفاع مقدس برعهده گرفتند. به این صورت بود که زنان مسلمان ایرانی با الهام از تعالیم اسلامی با شجاعت و شهامت وصف ناشدنی، در صحنههای مختلف حتی در میدانهای نبرد حضور پیدا کردند. بانوان با حضور پررنگ خود در جبههها به اموری همچون حفاظت از انبار مهمات، رساندن آن به رزمندگان اسلام، کندن سنگر، تهیه و طبخ غذا برای رزمندگان مشغول بودند.
امام خمینی(ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب درباره حضور بانوان در دفاع مقدس فرمودهاند: «حضور مردم ایران در مقابله با هجوم نظامی عراق از برگهای زرین انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که هیچگاه از یادها فراموش نخواهد شد. در این میان حضور دلیرانه و خستگیناپذیر زنان در صحنه دفاع مقدس به عنوان یکی از عناصر اجتماعی و بارز رقم خورد و اینان به حق در ادای دین خود نسبت به اسلام و به انقلاب از هیچگونه یاری و مدد مادی و معنوی استنکاف نورزیدند. می دانیم که خطوط مقدم و رویارویی اصلی فیزیکی در میادین نبرد در قبضه دلیر مردان رزمنده بود، ولی پشتیبانی و حمایت همه جانبه زنان در خاکریزهای عقبه نیروهای خودی و بر طرف نمودن نیازهای آنان (اعم از لباس، غذاو...) برآوردگار ثبات قدم و استقامت رزمندگان بود. داشتن روحیه و قوت قلب رزمندگان در گرو حمایتهای معنوی زنان خدا جویی بود که در پشت جبهه، مشغول خدمت بودند.»
زنانی که آرزوی شهادت میکردند
امام خمینی(ره) همچنین در توصیف ایثار جان و تجلی شهادت طلبی زنان در طول هشت سال دفاع مقدس فرمودهاند: «زنها به من میگویند: شما دعا کنید که ما شهید بشویم. بعضی از زنها میآمدند اینجا میگفتند که شما اجازه بدهید ما برویم کردستان در آنجا جنگ بکنیم و من گفتم: نه، صلاح نیست، ملت و ارتش کار را انجام میدهند... این یک تحولی بود که در صدر اسلام بین مسلمین حاصل شده بود که شهادت را برای خودشان فوز می دانستند.»
رهبر کبیر انقلاب پیرامون نقش زنان در صحنههای انقلاب و دفاع مقدس بیان داشتهاند: «زنان حق بیشتری از مردان دارند. زنان مردان شجاع را در دامان خود بزرگ می کنند. اگر زنان شجاع و انسان ساز از ملتها گرفته شود، ملتها به شکست و انحطاط کشیده میشوند.»
در وضعیت حال حاظر جامعه زنان کلیدیترین نقش در اداره اقشار جامعه را به عهده دارند چرا که اگر مادری ارزشها و الگوهای صحیح به خانواده و فرزندانش ارائه دهد، جامعه نیز با همان شکل و ماهیت ارزشی به رشد و بالندگی خواهد رسید، لذا زن در هر برهه و زمان به اقتضا موقعیتش میتواند موثرترین نقش را در جامعه ایفا کند.
انتهای پیام/321