در گفتگو با تقی زاده مطرح شد؛

زن و دفاع دو کلمه مترادفند

مدیر نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس اداره کل فارس گفت: همانقدر که زن و جنگ دو واژه مخالف هم هستند، زن و دفاع دو کلمه مترادفند، زنان ایران همیشه در حال دفاع از کیان خانواده و فرزندان و اعضای خانواده خود هستند.
کد خبر: ۱۰۵۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷ - 27September 2016

به گزارش دفاع پرس از فارس، ساجده تقی‌زاده دانشجوی دکترای ادبیات فارسی است، در کارنامه حرفه‌ای خود تالیف 9 کتاب با موضوعات آیینی و دفاع مقدس دارد و به مدت 2 سال است که سمت مدیریت نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس را در اداره کل حفظ آثار و نشر ارز‌ش‌های دفاع مقدس را به عهده دارد.

تقی زاده پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را با موضوع دفاع مقدس نوشته و مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی زیادی با همین موضوع دارد. او پیش از این دبیر علمی معراج دانش بوده و سابقه فرماندهی پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج را دارد.

با او که برگزیده چند دوره جشنواره شعر و داستان دفاع مقدس است گفت‌و‌گویی انجام دادیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

دفاع پرس: چرا دفاع مقدس را برای عرصه فعالیت خود انتخاب کردید؟

جنگ عرصه‌ای جذاب در ادبیات جهان است و این در کشور ما که سرشار از الگوهای اجتماعی، هنری و ایدئولوژی است، جای کار زیادی دارد که بسیار جذاب است. من مدرس دانشگاه بودم و در حوزه نویسندگی برای کارهای پژوهشی به اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مراجعه می‌کردم و وقتی کار در اینجا به من پیشنهاد شد، با علاقه پذیرفتم.

دفاع پرس: زنان استان فارس که مستقیم با جنگ در ارتباط نبودند چرا این موضوع را برای فعالیت خود انتخاب کردید؟

استان فارس 152 شهیده و 15‌هزار شهید دارد، این آمار نشان‌دهنده درگیری مستقیم این استان در جنگ است. دشمن وقتی بمباران مناطق غیرنظامی را شروع می‌کند و یک نهضت سوادآموزی را به خاک و خون می‌کشد یعنی جنگ پایش را به استان ما رسانده است. آن 15 هزار شهید مادر، خواهر و یا همسر و دختر داشتند که آنها هم خواه ناخواه درگیر جنگ بودند.

دفاع پرس: جنگ و زن دو معقوله مخالفند، با هم هضم نمی‌شوند، آن هم در سرزمینی که جایگاه زن در آن متفاوت هست، به نظر شما نقش زنان ما در جنگ عجیب نیست؟

همانقدر که زن و جنگ دو واژه مخالف هم هستند، زن و دفاع دو کلمه مترادفند، زنان ایران همیشه در حال دفاع از کیان خانواده و فرزندان و اعضای خانواده خود هستند، ما نجنگیدیم، دفاع کردیم. مثلا روستای شهیدآباد که تمام مردان آن به جبهه رفتند. این زن‌ها بودند که امور همه چیز را به دست گرفتند. آن 8 سال حماسه بود و حماسه یعنی همه در آن دخیل باشند.

دفاع پرس: همه دنیا پایان جنگ را جشن می‌گیرند و ما شروع جنگ را، برخی این برداشت را دارند که این جنگ طلبی است. نظر ما چیست؟

این روزها این شبهات اشتباه را ایجاد می‌کنند که پیش‌زمینه اشتباهات دیگر می شود. ما شروع جنگ را جشن نمی‌گیریم ما شروع دفاع را جشن می‌گیریم، در 8 سال دفاع ما ذره‌ای از خاکمان را از دست ندادیم و هیچ معاهده ننگینی را امضا نکردیم و اگر کمی در تاریخ جستجو کنیم می‌بینیم که این بعد از 300 سال بی‌سابقه بوده و جشن گرفتن دارد، ما جشن مقاومت و دفاع می‌گیریم.

دفاع پرس: جنگ چه دیدگاهی از زنان ما به دنیا داد؟

زنان ایران در جنگ دشمن و دنیا را شگفت‌زده کردند. 4 اسیر زن ایرانی که یکی از آنها ساکن شیراز بود، در روزهای ابتدایی جنگ اسیر می‌شوند و چنان حماسه‌ای را رقم می‌زنند که صدام آنها را 4 ژنرال زن ایرانی خطاب می‌کرد. آنها تمام هویت و شخصیت زن ایرانی را در اسارت به نمایش گذاشتند، آن هم وقتی دشمن خلاف قوانین جنگ آنها را نگه داشته و به زندان می برد، دخترانی کم سن و سال که معرف هویتی به قدمت قرن‌ها از زن ایرانی شدند.

دفاع پرس: اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس واحد مشارکت زنان جدا دارد، این حرکت چه پیشبردی در معرفی زنان در دفاع مقدس داشته است؟

تا پیش از این اگر سراغ زنی در مورد دفاع مقدس رفتند باز هم در مورد شهید (یک مرد) بوده و خود زن موضوع نبوده ما سعی را بر معرفی زنان و نقش‌ها آنها گذاشتیم. تولیدات بنیاد تا سال 95 در مورد زنان تنها یک اثر به اسم «همپا» که خاطرات هاجر غلامی، همسر جانباز شیمیایی اسماعیل جمالی بود. حتی نویسنده‌های زن هم وقتی می‌خواستند به دفاع مقدس بپردازند سراغ موضوعات مردانه می‌رفتند و ما در حال حاضر در حال معرفی نقش زنان هستیم.

دفاع پرس: تاکنون چه آثاری با موضوع زن و دفاع مقدس در اداره حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تولید شده است؟

«خانم ماه» رمانی از زندگی همسر شهید شیرعلی سلطانی، «زنان همیشه» سیمای همسران و مادران شهدا در شعر، «روپوشی برای میدان تیر» خاطرات و یکی از کارهایی که در حال انجام هست و هنوز به مرحله تولید نرسیده «دایره المعارف 12 جلدی زن و پایداری در استان فارس» است که بسیار اهمیت دارد.

دفاع پرس: تابحال سراغ چه موضوعی نرفتید؟

دختران جانبازان و شهدا، این کار نیاز به مطالعه زیاد دارد که در برنامه خود قرار دادیم.

دفاع پرس: این آثار نقشی در تربیت زنان نسل جدید دارد؟

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش امضا کردیم با حضور در مدارس با دو هدف تبعین دفاع مقدس برای دختران نوجوان و مصون‌سازی آنها در برابر آسیب‌های جنگ نوین در عرصه تربیت هم ورود کردیم که کتاب هم نقش موثری دارد.

دفاع پرس: به نظر شما که زنان را در راس فعالیت خود قرار دادید کارهای فرهنگی انجام شده با موضوع زنان، حل کننده معضلات فرهنگی زنان امروز است؟

کار فرهنگی برای زنان زمانی موفق است که به دست زنان انجام شود، با سپردن این کار به مردان کرامت زن در نظر گرفته نمی‌شود، حتی با زنی که درگیر آسیب‌های جدی اجتماعی است نباید به عنوان متهم با او حرف زد، این روش‌ها هیچ نتیجه مناسبی ندارد. اسلام وقتی قوانین برای زن گذاشته یعنی حضور او در جامعه را نیاز می‌داند و برای اینکه به او نگاه جسمی و جنسی نشود برایش حدود مشخص می‌کند. مردان نباید قوانین زنان را تعیین کنند، این اشتباه است.

دفاع پرس: سخنی در پایان اگر دارید بفرمایید.

تقی زاده: به یک انسان فرای جنسیت او به تخصصش نگاه شود، برای توسعه مملکت به وجود همه نیاز است، توسعه مملکت حماسه می‌خواهد و حماسه یعنی هم حضور زن و هم حضور مرد، پس به زنان هم باید عرصه میدان داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار