دبیر جشنواره فیلم مقاومت در گفت‌وگو با دفاع پرس:

قدم‌های برگزاری یک جشنواره معتبر بین‌المللی را برداشتیم/ جریان فیلم‌سازی ضدصهیونیستی به راه افتاده است

محمد خزاعی با اشاره به لزوم راه‌اندازی شبکه نمایش و صندوق حمایت جشنواره فیلم مقاومت، گفت: افق ما از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، قدم برداشتن برای برگزاری یک جشنواره معتبر بین‌المللی است.
کد خبر: ۱۰۶۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ - 04October 2016
قدم‌های برگزاری یک جشنواره معتبر بین‌المللی را برداشتیم/ جریان فیلم‌سازی ضد صهیونیستی به راه افتاده است/ ایجاد شبکه نمایش و صندوق حمایت گام نهایی جشنواره است«محمد خزاعی» دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به دستاوردهای این دوره جشنواره اظهار داشت: تمام تلاش ما در جشنواره معطوف به آثار بخش بین‌الملل بوده است. هیچ مشکلی در جذب آثار داخلی نداشتیم؛ تنها مشکل، بحث بودجه برای حمایت از سینماگران بوده است.

وی با بیان اینکه در کشورمان همیشه در زمینه‌ی عرضه، تقاضا و نمایش مشکلاتی وجود داشته است، افزود: جشنواره نمی‌تواند نقش حمایتی برای اکران داشته باشد. نقش حمایتی را باید متولیان فرهنگی مثل وزارت ارشاد و سازمان سینمایی انجام دهند. کارگاه‌ها و مسائل پژوهشی در حوزه منطقه و کارگاه‌های زیربنایی در حوزه مقاومت اولویت ما در جشنواره بود؛ که باید مورد نقد و قضاوت رسانه‌ها قرار بگیرد.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ادامه داد: رسانه‌ها و منتقدین باید درباره موفقیت یا عدم موفقیت ما در راستای درگیر کردن سینماگران و رسانه‌های منطقه قضاوت کنند. ما فیلم‌سازانی را از داخل و خارج کشور در جشنواره آموزش دادیم و آن‌ها را دور هم جمع و کلاس‌های مشترکی را برگزار کردیم.

خزاعی تصریح کرد: برخی از اساتید سینما حاضر در جشنواره اعلام کردند بخشی از تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های گذشته سینمای مقاومت امروز و در این دوره به بار نشسته است. ما امروز مراحل اولیه یک اتفاق بزرگ را طی می‌کنیم. اگر در آینده بتوانیم همه فیلم‌سازان مقاومت را دور هم جمع و شبکه‌های نمایش و صندوق‌های حمایت را ایجاد کنیم، موفق خواهیم بود؛ در غیر این‌صورت توقف داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در حقیقت تا به امروز ما فقط سه دوره جشنواره را در سطح بین‌الملل برگزار کرده‌ایم، گفت: اگر دوره‌های گذشته را مرور کنیم بیشترین استقبال از لحاظ فیلم‌ها و مهمانان بین‌المللی در این دوره بوده و حتی سطح کیفی آثار حوزه بین‌المللی در این دوره خیلی بیشتر از دوره‌های گذشته بوده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: امروز حوزه مقاومت فقط به کشورهای منطقه محدود نمی‌شود. از آمریکا، فرانسه، کنیا، آلمان، اتریش، یمن و کره‌جنوبی به این جشنواره اثر ارسال شده است. خوشبختانه دامنه فیلم‌سازان مقاومت در سراسر دنیا گسترده شده است.

خزاعی تاکید کرد: فیلم‌سازی مقاومت منحصر به کشورهای دارای ایدئولوژی نیست. جریان فیلم‌سازان ضدصهیونیستی مثل دهه 60 نیست، که به چند کشور محدود شود؛ بلکه خیلی از فیلم‌سازان مستقل درباره اسرائیل فیلم می‌سازند و در این حوزه ما گام‌های خوبی را برداشته‌ایم.

این تهیه‌کننده سینمای ایران گفت: برخی از مهمانان جشنواره، بهترین‌های سینمایی کشورشان هستند. حضور این اشخاص ما را به آینده امیدوار می‌کند؛ امیدواری ما به معنی خوش‌بینی بدون فعالیت نیست. ما گام‌های اولیه را برداشتیم و در این باره نیز موفق بوده‌ایم. همانطور که جریان مقاومت در حوزه سیاست خیلی گسترده شده است جبهه فکری جریان مقاومت نیز باید تشکل گسترده‌ای داشته باشد.

وی تصریح کرد: افق ما از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت قدم برداشتن برای برگزاری یک جشنواره معتبر بین‌المللی است.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت افزود: در سفرهایی که به کشورهای منطقه ازجمله عراق، سوریه و لبنان داشتیم، به وزرای فرهنگ و مدیران سینمایی آن‌ها پیشنهاد راه‌اندازی جشنواره‌هایی شبیه به جشنواره مقاومت را دادیم. دلیل این پیشنهاد این بود که تکثیر این جشنواره‌ها با موضوع مقاومت باعث تجمیع فیلم‌سازان منتقد خواهد شد؛ در این مدل فیلم‌سازان می‌توانند در کشورهای مختلف آثارشان را ارائه دهند.

خزاعی ادامه داد: این پیشنهاد در لبنان مورد موافقت قرار گرفت؛ که کارهای ابتدایی آن در حال انجام است. در عراق نیز امسال جشنواره مقاومت برگزار شد. نباید فراموش کنیم که اگر برنامه‌ریزی درستی نداشته باشیم، این جشنواره نیز مانند بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی و هنری تغییر رویکرد خواهد داد. نمونه‌هایی از این دست در ایران نیز وجود داشته، که جشنواره‌ای در کشور ما برگزار می‌شد، اما در جاهای دیگری برای آن تصمیم‌گیری می‌کردند.

دبیر سابق جشنواره فیلم فجر گفت: بخشی از کارهای جشنواره که مربوط به بعد از پایان جشنواره است، به مدیریت فرهنگی ربط پیدا می‌کند. به عنوان مثال جشنواره فجر زمانی موفق بود که مدیریت آن با فارابی بود. زمانی که دبیری جشنواره از سازمان سینمایی فارابی جدا شد، مدیریت تاثیرگذاری در آن اعمال نشد. وقتی مدیریت تولید یعنی تصمیم‌گیری در جریان سینمای ایران و مدیریت برنامه‌ریزی جشنواره، یک متولی داشت، در طول سال جشنواره ادامه پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در جشنواره‌هایی که دبیر صرفاً به عنوان مدیر اجرایی جشنواره حضور دارد، کارکرد اجرایی تا سال آینده و دوره بعدی جشنواره از بین می‌رود و این ضعف مدیریت فرهنگی است. ما در دوره‌های گذشته جشنواره، در طول سال کتاب و مجموعه مقالات و نشریاتی را منتشر کردیم؛ تا جریان جشنواره در طول سال ادامه داشته باشد.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت بیان کرد: معتقدم پس از پایان جشنواره مقاومت کارهای اساسی برای کسانی که متولیان جشنواره هستند، شروع می‌شود. ما مدعی جریانی شدیم؛ که این ادعا نیازمند کار و تلاش است. فیلم‌سازان منطقه امیدوار هستند که ایران بتواند در تولید آثار سینمایی آن‌ها را حمایت کند. وقتی ما مدعی جریان سینمایی مقاومت هستیم، نمی‌توانیم فیلم‌سازان را بدون حمایت بگذاریم.

خزاعی اظهار داشت: معتقدم این دوره از جشنواره، فقط یک جشنواره فیلم نیست؛ بلکه فیلم قسمتی از جشنواره برای اهداف بزرگتر بود. ما در حال سیاست‌گذاری و کادرسازی هستیم و برای آینده هدف‌هایی داریم. امروز در دل کشورهای منطقه به اهداف بزرگتر و محکم‌تر فکر می‌کنیم که البته امیدواریم در جریان مدیریت فرهنگی در آینده از بین نرود. ما زمینه‌ها و زیرساخت‌های یک برنامه‎‌ریزی استراتژی را فراهم کرده‌ایم، امیدواریم با تغییر مدیریت‌ها این اتفاقات به نقطه صفر تبدیل نشود.

وی درباره بازتاب‌های جشنواره فیلم مقاومت نیز گفت: رسانه‌های مختلف فقط در جریان شروع جشنواره 400 خبر منتشر کردند؛ که نشان ‌می‌داد جشنواره کاملاً رصد می‌شود. نگاه‌های موافق و مخالفی هم به جشنواره وجود داشت و برخی از مسئولان عربستان سعودی نیز مواضعی علیه جشنواره گرفته بودند.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به استقبال خوب صورت گرفته از جشنواره مقاومت در سال جاری، علت این موضوع را برنامه‌ریزی دقیق و توجه به مسائل و حساسیت‌های موجود در منطقه دانست.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها