معرفی کتاب؛

«مقتل حسین» از قیام حضرت اباعبدالله تا سرانجام نکبت‌بار قاتلین شهدای کربلا

«مقتل حسین، بر اساس متون کهن» نوشته مرضیه محمدزاده در 376 صفحه و 2500 نسخه توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.
کد خبر: ۱۰۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴ - 12October 2016

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مقتل نویسی ریشه‌ای طولانی دارد و در طول تاریخ نویسندگانی اقدام به نوشتن مقتل کرده‌اند. این مقاتل به دلیل قدمت طولانی نگارش آنها به سختی قابل دسترسی هستند.

در این میان کتاب‌هایی به رشته تحریر در آمده‌اند که بازنوشت مقاتل کهنی هستند که مسلما انتشار همه آنها ضرورتی ندارد. «مقتل حسین» عنوان کتابی از مرضیه محمدزاده است که بر اساس متون کهن این حوزه نوشته شده است.

وجود چنین مقاتلی از این نظر که مانع از تحریف در واقعه عاشورا می‌شود لازم است. به خصوص که در این روزگار طرح شبهه به مسئله عاشورا رشد زیادی پیدا کرده است.

این کتاب در دو فصل تنظیم شده که هر فصل شامل پنج بخش است و مجموعا در 10 پرده رخدادها و وقایع این حرکت عظیم براساس منابع و متون کهن و استوار در منظر خوانندگان قرار می‌گیرد؛ فصل اول با عنوان «حرکت تا شهادت» مجموعه حوادثی را دربرمی‌گیرد که از مرگ معاویه در نیمه رجب سال 60 هجری آغاز شده و با شهادت امام حسین (ع) خاتمه می‌یابد و به مسائلی پرداخته می‌شود که به نحوی با قیام آن حضرت ارتباط دارد.

فصل دوم کتاب با نام «پس از شهادت»، مسائل بعد از شهادت امام حسین را دربرمی‌گیرد. بخش آخر این فصل به سرانجام نکبت‌بار قاتلین شهدای نهضت امام حسین (ع) می‌پردازد. قسمت پایانی کتاب به پرده‌برداری از چند تحریف عاشورایی با نام «مدخلی بر تحریفات عاشورایی» اختصاص دارد.

«مقتل حسین، بر اساس متون کهن» نوشته مرضیه محمدزاده در 376 صفحه و 2500 نسخه توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها