شعیب بهمن در گفت‌وگو با دفاع پرس:

آزادسازی «حلب» در بحران سوریه سرنوشت‌ساز است/ اوباما نمی‌تواند سیاست درازمدتی در سوریه اتخاذ کند

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آزادسازی حلب در بحران سوریه سرنوشت‌ساز است، گفت: با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است، لذا دولت اوباما نمی‌تواند سیاست درازمدتی در سوریه اتخاذ کند؛ که این مسئله آمریکایی‌ها و جبهه‌معارض را در شرایط ضعف قرار داده تا دولت سوریه و متحدانش به پیشروی‌های خود ادامه دهند.
کد خبر: ۱۰۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷ - 15October 2016
گروه بین‌الملل دفاع پرس: بعد از شکست توافق آتش‌بس آمریکا و روسیه در سوریه و به دنبال آن، حمله هوایی آمریکا به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور و همچنین موفقیت‌ها و پیروزی‌های قابل توجه ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در جبهه‌های مختلف عملیاتی، مرحله‌ای کاملا متفاوت و مغایر با مراحل پیشین در بحران سوریه آغاز شده‌است. بهره‌گیری از گروه‌ها و جریان‌های تروریستی در قامت جنگ نیابتی از یک طرف بحران سوریه را به جنگ فرسایشی هزینه بر تبدیل کرده‌ و از سوی دیگر باعث افزایش تنش بین دو قدرت بزرگ یعنی آمریکا و روسیه شده است.
 
شعیب بهمن در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس اظهار  داشت: علت شعله‌ور شدن تنش دوباره بین دو قدرت روسیه و آمریکا به بحران سوریه بر می‌گردد، هرچند در کنار این بحران پرونده‌های باز دیگری در روابط روسیه و آمریکا وجود دارد؛ اما به نظر می‌رسد، نقطه کانونی شدت گرفتن تنش بین این دو کشور بحران سوریه است که در پی آن هم روسیه دست به اقدامات واکنشی مثل لغو توافق کاهش ذخایر پلوتونیوم زده است و از طرف دیگر آمریکایی هم اعلام کرده‌اند که تحریم‌های جدیدی را علیه روس‌ها اعمال خواهند کردند.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: رقابت‌های ژئوپلیتیک آمریکا و روسیه در چشم‌اندازهای کوتاه مدت همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و حتی به احتمال زیاد ممکن است به تقویت صف‌بندی‌های نظامی بین دو طرف نیز منجر شود. آمریکا و ناتو مانورها و تجهیزات نظامی خودشان را در شرق اروپا افزایش خواهند داد. در مقابل روسیه نیز به این اقدام واکنش نشان می‌دهد و دست به مانورها و افزایش تجهیزات نظامی خود در این مناطق می‌زند.

وی با بیان اینکه پیامدهای افزایش تنش بین آمریکا و روسیه در بحران‌های بین‌المللی نیز نمود پیدا خواهد کرد، افزود: صف‌بندی‌ها در بحران سوریه بیش از گذشته تقویت خواهد شد. اگرچه احتمال رویایی نظامی بین دو طرف اندک و بعید است؛ اما به هر حال هر دو طرف از طریق ابزاری که در اختیار دارند، بر طرف مقابل فشار وارد خواهد کرد.
 
بهمن در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها از لحاظ زمانی دچار مشکل هستند، گفت: چون آمریکایی‌ها انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارند، فرصت و توان این را ندارند دست به اقدام دراز مدت علیه سوریه بزنند. تنش‌های بین روسیه و آمریکا در قبال بحران سوریه ادامه پیدا خواهد کرد و از سوی طرفین مدیریت کنترل خواهد شد. اگر همچنان راه و حل سیاسی نادیده گرفته شود و توافق‌هایی که در حوزه سیاسی گرفته شده‌است از بین برود، قطعا شاهد پیچیده‌تر شدن اوضاع میدانی سوریه خواهیم بود.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: احتمال اینکه آمریکایی‌ها و طرف‌های غربی جنگ نیابتی خود را در سوریه شدت دهند و حمایت خود از گروه‌های تروریستی در این کشور افزایش دهند، وجود دارد. در ضمن ورود مستقیم آمریکا به بحران نیز وجود دارد؛ هر چند به‌نظر می‌رسد این ورود مثل گذشته محدود به حملات هوایی خواهد بود؛ اما احتمال اینکه همین حملات هوایی افزایش پیدا کند، وجود دارد.

بهمن با بیان اینکه اگر دو طرف به سمت راه حل سیاسی حرکت نکنند، قطعا اوضاع میدانی سوریه پیچیده‌تر خواهد شد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها این موضوع را کاملا را درک کرده‌اند که روسها در حوزه مسائل نظامی کوتاه نخواهند آمد به‌ویژه دو اقدامی که در استقرار  سامانه دفاعی اس 300 و اس 400 در پایگاه هوایی لاذقیه و دیگر هم دایمی کردن حضور نظامی روسیه در سوریه انجام دادند. این دو اقدام به آمریکا این پیام را رساند که روسیه در جنبه نظامی قصد کوتاه آمدن در بحران سوریه ندارد.
 
وی گفت: سامانه‌‌های اس 300 و اس 400 سامانه‌های دفاعی هستند و جنبه تهاجمی ندارند. ادله‌ای دولت روسیه برای نصب و استقرار این سامانه‌ها در پایگاه‌های خود در سوریه این است که قصد دارد از حملات هوایی محافظت کند که ممکن است علیه مناطق امن سوریه صورت گیرد.
 
بهمن در ادامه با بیان اینکه این مسئله می‌تواند، آمریکا را در حوزه عملیات‌های هوایی و تسلیح کردن گروه‌های تروریستی به انواع راکت‌ها تا حدی محدود کند، افزود: اقدامات فوق الذکر روسیه در سوریه به هر حال مزیت و امتیازی بوده است که روس‌ها به سبب حضور قانونی خود در سوریه توانسته‌اند، از آن برخوردار شوند و آمریکایی‌ها را در این حوزه تا حد زیادی به چالش بکشند. ضمن اینکه آن بحثی که از طرف آمریکایی‌ها و برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه مطرح می‌شد مبنی براینکه در فراز حلب یک منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود، عملا با این اقدام روسیه کنار گذاشته شد.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: توافقی که بین روسیه و آمریکا شکل گرفته بود و قرار بود آمریکایی‌ها تکلیف بسیاری از این گروه‌های تروریستی را مشخص کنند که آیا آنها با داعش و جبهه النصره در ارتباط هستند یا نه؟ یکی دیگر از دلایلی که آمریکایی‌ها حاضر به ادامه این آتش بس نشدند، این بود که گروه‌های تروریستی حاضر نبودند از گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره اعلام برائت کنند. این گروه‌ها نه‌تنها حاضر به چنین مسئله‌ای نبودند بلکه خودشان را در شرایطی می‌دیدند که آمریکا گویا آنها را به روسیه با یه توافق آتش‌بس فروخته‌است. تا حدی در واقع احساس پشتیبانی آمریکا از خودشان را از دست رفته می‌دیدند شاید به همین دلیل تا حدی منفعل بودند؛ اما بعد از اینکه مطمئن شدند که آمریکا نیز به این توافق پایبند نیست، دوباره قوت گرفتند و دست به  اقدامات تروریستی زدند.

وی در ادامه افزود: اخباری که از حلب مخابره می‌شود از پیشروی ارتش سوریه و محور مقاومت حکایت دارد. فشار مضاعفی به آمریکا و گروه‌های تروریستی وارد می‌‌شود. آمریکا با توجه به امکاناتی که دارد تا به امروز در برابر پیشروی‌های ارتش سوریه چندان موفق نبوده‌است. این مسئله می‌تواند به هر حال در آینده نوعی انشقاق و اختلاف نظر بین گروه‌های تروریستی و حامیان خارجی آنها ایجاد کند. به رغم اینکه همه گروه‌های ترویستی متفق‌القول بودند که حلب را از دست ندهند؛ اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده است. این مسئله نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها تا حدی زیادی دچار ضعف عملیاتی و ضعف تاکتیکی هستند.
 
بهمن تصریح کرد: با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است، عملا دولت اوباما نمی‌تواند سیاست و راهبرد دراز مدتی را در برابر سوریه اجرا کند به ویژه با توجه به اختلاف نظرهایی که از یک طرف بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها است و از طرف دیگر بین وزرات خارجه و پنتاگون در خصوص مسئله سوریه وجود دارد. تمام مسائل دست به دست هم داده است تا حد زیادی آمریکایی‌ها و جبهه‌معارض در شرایط ضعف قرار گیرد و دولت سوریه فعلا به پیشروی‌های خود ادامه دهد
 
کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تصریح کرد: حلب تا حد زیادی بحران سوریه را مشخص می‌کند. هر کدام از طرفین بر حلب حاکم شود عملا در مذاکرات آتی دست برتر را خواهد داشت و می‌تواند در پای میز مذاکره امتیازهای بیشتری کسب کند. به‌هر حال باید منتظر ماند که بحت حلب به کجا می رسد.
 
انتهای پیام / 411
نظر شما
پربیننده ها